تجزیه و تحلیل رقابتی

اگر شما در حال راه اندازی یک شرکت هستید یا شرکتی را تازه تاسیس کرده اید، آشنایی با تکنیک های رقابتی میتواند اطلاعات ارزشمندی برای طرح کسب و کار شما فراهم کند. یک تجربه ی تحلیل رقابتی، زمان و حوصله ی زیادی نیاز دارد ولی در نتیجه شما بازار داخل و خارج را خواهید شناخت و چیزهای زیادی در مورد کسب و کار خود خواهید آموخت. دنبال کردن مراحل زیر برای سرمایه گذاران و مشتریان برای اینکه چطور می توانند به طور موثر به رقابت بپردازند و در صنعت خود موفق باشند را نشان می دهد.

منافع:
شناسایی نقاط ضعف و قدرت رقیب یک نکته ی مهم است. قبل از تعمق در زیر و بم آن شما بایستی ابتدا سود ها و منافع آن را درک کنید. مجله ی کار آفرینی مزایایی که انتظار دارید ببینید را در چهار مورد زیر تعریف کرده است:
درک بهتر از رقابت یا مسئولیت در صنعت خاص خود
کشف استراتژی که رقبای شما استفاده می کنند تا محصولات و خدمات خود را به فروش برسانند.
تصمیمات کسب و کار آگاه بهتر،بهبود چشم انداز خود و عملکرد بازار در آینده.
پیش بینی دقیق تر از آینده

کشف منابع رقابتی:
در عصر اینترنت، کشف اطلاعات رقابتی کلیدی است که اغلب به سادگی انجام یک جستجوی آنلاین با نام کسب و کار، محصول یا صنعت است. چند گامی که می توانید طی کنید تا اطلاعات مفیدی درباره ی رقابت خود جمع آوری کنید به صورت زیر است:
بررسی راهنمای تلفن محلی
یک جستجوی آنلاین برای محصول و موقعیت جغرافیایی انجام دهید.
مشورت اتاق بازرگانی محلی و سازمان های تجاری
اگر شما رقبای آنلاینی خارج از منطقه ی محلی خود دارید آنها را پیدا کنید.
مطالعه ی هر آگهی یا بروشوری که به شما ارسال گردیده است.
یکی از ساده ترین راه ها برای رقبای محلی این است که در طول ناحیه تان در جستجوی کمپانی های مشابه باشید و به سادگی در مسیر رو به جلو حرکت کنید.
بازدید دست اول بینش با ارزشی درباره ی قیمت گذاری و استراتژی های بازاریابی مانند تخفیف، برنامه های پاداش و فریب برای مشتریان جدید گزارش خواهد داد. به آنها تلفن کنید و راجع به محصولات یا خدمات یا سرویستان بپرسید تا نوع خدمات به مشتریان مشخص شود. اما از آنجایی که شما نمی خواهید فقط با کسب و کارهای محلی رقابت کنید استراتژی های نام تجاری بیشتری در رقابت خود جمع آوری کنید با ویزیت کردن وب سایتها، نگاهی به گروه های فیسبوکی و جستجو در شاخه های تجارت مثل Yelp
با هدف نگاهی به درون استراتژی بازاریابی رقابتتان، بر تبلیغات رادیو و تلویزیون و نشریات چاپی، محتوای وب سایتهای آنلاین و موارد تبلیغاتی دیگر برای یافتن سر نخ هایی در مورد استراتژی های بازاریابی نظارت کنید. اسکن تبلیغات همچنین به شما نیم نگاهی می دهد به برنامه های بسته بندی، معرفی محصول جدید، الگوهای توزیع، مشارکت های جدید، اهداف بلند مدت و کوتاه مدت فروش جستجو برای اکانت ها در سایتهای شبکه های اجتماعی. به خاطر داشته باشید تمام سایتهای مرتبط و نه فقط چهار یا پنج تای اول را در نظر بگیرید.Traffikd ادعا کرده است که بیش از 400 عدد از سایتهای اجتماعی موجود است. خوشبختانه آنها سایتها را بر اساس طبقه بندی لیست کرده اند بنابراین سیستم های IT می توانند تعامل را توسعه دهند. شما نیازی نیست در آغاز، پول زیادی برای دریافت تجزیه تحلیل، سرمایه گذاری کنید. ما به شما ابزارهای تجزیه تحلیل رقابتی رایگانی از گوگل را توصیه می کنیم.

تنظیم استراتژی کسب و کار شما:
هنگامی که شما اطلاعات دقیق در مورد رقابت خود دارید سیاست ها و روش هایی که برای جذب مشتریان جدید استفاده می کنید برای تنظیم استراتژی شما مفید است. شما خواهید دید کجا بازار خوبی دارد و کجا عرضه بیش از حد است.
اطلاعاتی که شما جمع آوری می کنید باید قابل دسته بندی در سه شاخه باشد:
1-آنچه آنها بهتر از شما انجام می دهند.
2- آنچه آنها بدتر از شما انجام می دهند.
3- آنچه آنها شبیه شما انجام می دهند.
اگر در یک منطقه ی خاصی شما احساس می کنید رقابت شدیدتر است، این می تواند به دلیل قیمت پایینتر باشد یا سرویس سریعتر به مشتری و یا سایت تجارت الکترونیک بهتر. اگر بتوانید از اینها درس بگیرید و در جایی که قدرت رقابتی ضعیفی وجود دارد این دانش را به نفع خود استفاده نمایید،کمک زیادی به شما خواهد شد. به عنوان مثال، شما ممکن است سیاست بازگشت بهتری داشته باشید یا تنوع بیشتری در محصولات خود. بنابراین مطمئن باشید این ویژگی ها را در تکنیک های بازاریابی خود برجسته کرده اید. در نهایت، آنجایی که شما خودتان را در تساوی با رقبای خود می بینید، شاید شما هر دو وبلاگ ها و یا دانش کارکنان مشابه دارید که می توانید با ارتقا آنها موفقیت در رقابت را از آن خود کنید.
تجربه ی تحلیل رقابتی به شما بینش ارزشمندی در رقابت خواهد داد درباره ی کسی که رقیب شماست اینکه کدام محصول یا کدام سرویس را فراهم می کنند و جایی که آنها فاقد توانایی های شما هستند کارایی تجارت خود را بهبود دهید تا خودتان را در دراز مدت به سمت جلو و جلوتر سوق دهید.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. سامان وحددت گفت:

    ممنون از محتوای خوب شما . با حفظ کپی رایت و ذکر منبع مطلب را در برنامه ای که دارم قرار میدم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *