آماده سازی سرور مجازی

انتقال از میزبانی هاست اشتراکی به vps یک حرکت نسبت آسان است. با این حال، یادگیری نحوه ی راه اندازی یک vpsمی تواند کمی پیچیده باشد. به ویژه اگر تاکنون هرگز از خط فرمان استفاده نکرده باشید.

در این مقاله یاد می گیریم که چگونه با انجام 5 مرحله vps راه اندازی کنیم.

قبل از اینکه وارد جزئیات کانفیگ شویم، به اینکه” چرا سرور جدید نیاز به کانفیگ دارد؟” می پردازیم.

معمولا اگر شما درخواست هاست اشتراکی دهید نرم افزارهای موردنیاز توسط ارائه دهنده قبلا نصب و کانفیگ شده است. برای مثال کنترل پنلی برای مدیریت هاست وجود دارد.

کنترل پنل های میزبانی برای شما، گزینه هایی را که نیازدارید کانفیگ خواهند کرد. البته شما در بیشتر موارد امکان ویرایش تنظیمات سرور را ندارید زیرا افراد دیگری هم بر روی آن سرور وجود دارند.

در اغلب موارد در هاست های اشتراکی نرم افزارهای اصلی ازقبیل Apache ، Nginx و موارد مناسب دیگر نصب می شوند. این بدان معناست که برای آماده سازی سرور چند گام اضافه خواهید داشت.

از جمله:

  • تصمیم بگیرید که چه زمانی استفاده از vps استفادهشود.
  • یاد بگیرید که چگونه به آن متصل شوید و دستورات را صادر کنید.
  • مشخص کنید چطور نرم افزار های جدید نصب و یا آپدیت شوند.
  • پیکربندی اکانت های کاربری جدید
  • راه اندازی فایروال

از خط فرمان عموما برای ارتباط با سرور به جای رابط گرافیکی استفاده می شود. این دستورات ممکن است در مرحله ی اول شما را نگران کند اما به زودی استفاده از انها برای شما راحت خواهد شد.

5 مرحله ی پیکربندی سرور جدید و آماده شدن برای استفاده

همانطور که می دانید اکثریت وب سرورها بر روی سیستم های مبتنی بر یونیکس کار می کنند.به این معنا که شما نیاز به دستوراتی دارید که مناسب سیستم عامل شما باشد و مطمئنا مشابه دستوراتی نیست که در سرورهای ویندوزی استفاده می شود.

مرحله ی 1: یاد بگیرید که چطور از طریق دسترسی shell)ssh)به vpsمتصل شوید.

به غیر از استفاده از مرورگر،چندین راه برای اتصال به سروروجود دارد از قبیل پروتکل ftp که امکان آپلود، دانلود و ویرایش فایل ها را دارد.

در حالی که ftp پروتکل مفیدی است اما امکان اجرای کامند را به ما نمی دهد. برای اینکار می بایست از ssh که امکان ریموت از راه دور را دارد،استفاده نمایید.

همچنین به دلیل اینکهSSH  دارای پروتکل رمزنگاری قوی و احراز هویت امنیتی است محبوبیت زیادی دارد.

یادگیری طرز استفاده از ssh اولین گام برای مدیریت سرور است.

پس از خرید یک  vps اگر درخواست نصب کنترل پنل داده باشید، شرکت میزبانی می بایست اطلاعات زیر را برای شما ارسال کند:

  • آدرسآی پی سرور شما
  • نام کاربری که معمولا root  است
  • رمز عبور مربوط به یوزر شما.

در صورتی که با اصطلاح root آشنا نیستید،این یوزر کاربری است با دسترسی کاملو دارای دسترسی به یک سیستم خاص، که شما می توانید آن را به عنوان یک administrator حتی با قدرت بیشتر تصور کنید. هنگامی که می خواهید کاربا یک vps راشروع کنید با یک اکانت root انجامدهید.

در این میان اگر به دنبال رابط کاربری ساده هستید که شبیه ویندوز کلاسیک باشد، نمی توانید از Bitvise چشم پوشی نمایید. البته با توجه به اینکه اکثر کارها از طریق کامندها انجام می شود این سبک کارایی زیادی نخواهد داشت.

نرم افزار Putty که رابط کاربری ضعیف تری دارد به همین دلیل برای ما محبوب تر است به علاوه اینکه ایننرم افزار پیکربندی بیشتری دارد. در صورتی که هدف شما مدیریت سرور است مطمئنا این نرم افزار را ترجیح خواهید داد. ما نیز در این مقاله از Putty استفاده میکنیم.

پورت 22 علاوه بر اتصالات ssh برای لاگین های امن و پروتکل انتقال فایل استفاده می شود. درپنجره ی Putty شمامی توانید از میان گزینه ها نوع ارتباط خود را انتخاب نمایید که در اینجا ما ssh را انتخاب می کنیم و پس از کلیک بر روی connect به محیط کامند وارد می شوید که در اینجا نیاز است یوزر و پسورد خود را وارد نمایید. اگر اطلاعات صحیح باشد جزئیاتی از سرور مشاهده می کنید و سرور آماده ی وارد شدن کامندهای بیشتر است.

مرحله ی 2: بروز رسانی سرور

پس ازلاگین به سرور در صورتی که package یا آپدیت امنیتی وجود داشته باشد پیغام مشاهده می کنید.

پکیج ها اساسا نرم افزارهایی بر پایه ی unix هستند و هنگامی که در سیستمی وارد می شوند باید همیشه آپدیت باشند و بسیار حائز اهمیت است.اگر شما از نرم افزارهای قدیمیاستفاده می کنید سرور شما اسیب پذیر خواهد بود به ویژه سرور شما از ویژگی های جدیدیا عملکرد بهتر دور خواهد بود.

برای شروع آپدیت دستور yam update  راتایپ و اینتر نمایید.در این پروسه ابتدا تعداد بسته ها جهت آپدیت را مشخص می کند سپس شما تایید می کندی بسته ها دانلود و در اخر هم نصب شوند.

این فرایند بسته به تعداد آپدیت ها ممکن است کمی زمانبر باشد.بعد از اتمام آپدیت نیازبه ریبوت سرور است پس با دستور reboot اینکار را انجام میدهد.

مرحله ی3:ایجاد یک کاربر جدید و تغییر امتیازات آن

شروع کارشما با یک اکانت root بوده است.با این حال ایده ی خوب این است که یک کاربر با امتیازات فوق العاده را ایجاد نمایید.دلیل انجام این کار اینست که کارهای اشتباه با یوزر root می تواندآسیب های جدی به سرور وارد نماید زیرا root دسترسی های کامل به همه تنظیمات دارد.

از طرف دیگریک حساب کاربری معمولی با امتیازات کاربری فوق العاده باید پیشوند sudoرا به هرفرمانی که می خواهد اجرا کند اضافه می کند.این مورد احتمال بروز خطا را به ایندلیل که شما را قبل از اجرای آن به 2 بار فکر کردن وا می دارد,کاهشمی دهد.با استفاده از خط فرمان های زیر شروع به ایجاد کاربری نمایید.

Adduser yourusername

passwd yourusername

لطفا برای مطالعه ی بقیه ی مراحل منتظر مقاله ی بعدی در هفته ی آینده بمانید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *