ابزار اصلی عیب یابی شبکه (قسمت دوم)

ابزار اصلی عیب یابی شبکه (قسمت دوم)

  1. PuTTY/Tera Term

هنگام اتصال به یک سرویس دهنده به telnet ، SSH  یا سریال نیاز خواهد بود. در صورت نیاز هر دو برنامه puTTY و Tera Term قادر به ارائه این ویژگیها هستند. ااینکه شما کدام یک را انتخاب کنید کاملا یک انتخاب شخصی است

. شکل 6 و 7 در زیر هر دو puTTY و Tera Term برای اتصال به میزبان از طریق SSH را نشان می دهد.

شکل6: PuTTY

شکل 7: Tera Term

  1. Subnet and IP Calculator

یكی دیگر از ابزارها، IP network calculator  است. اینها می توانند برای عدم اطمینان از انتخاب صحیح آدرس IP و با استفاده از آن پیكربندی صحیح آدرس IP استفاده شوند. در حالی که این نوع ابزار توسط مهندسین ارشد شبکه استفاده می شود، بسیاری از اطلاعات بدست آمده از این ابزار کار را ساده تر میکنند تا اینکه تجربه طولانی تر و بیشتری را در این زمینه بدست آورید. دو مورد از IP network calculator رایج که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند شامل ماشین حساب شبکه Wildpackets (Bitcricket) و ماشین حساب پیشرفته Subnet پردازشگر Solarwinds هستند .

شکل 8: Subnet calculator

  1. Speedtest.net/pingtest.net

آزمایشی بسیار آسان که می تواند برای تعیین پهنای باند اینترنت در دسترس و برای تعیین کیفیت اتصال به اینترنت استفاده شود، استفاده از ابزارهای موجود در سایتهای speedtest.net و pingtest.net است. سایت speedtest.net امکان تعیین میزان پهنای باند را که در یک نقطه خاص از زمان برای میزبان در دسترس است فراهم می کند. این اغلب ابزاری مناسب برای اندازه گیری مدت زمان بارگیری یا بارگیری اطلاعات از یک میزبان و از راه دور است.به خاطر داشته باشید که مقداری اختلاف پهنای باند بین پهنای باند گفته شده و پهنای باند اندازه گیری شده انتظار می رود. وب سایت pingtest.net برای اندازه گیری کیفیت اتصال با اندازه گیری زمان پاسخ پینگ و مقادیر jitter در مدت زمان کوتاه استفاده می شود. شکل 9 و 10 در زیر خروجی نمونه از هر دو سایت را نشان می دهد.

شکل 9: Speedtest

شکل 10: Pingtest

  1. Pathping/mtr

تلاش برای استفاده از مزایای هر دو دستورالعمل tracert/traceroute ، سپس برنامه های مسیر یابی و mtr توسعه داده شد. هر دوی این ابزارها قابلیت و اطلاعاتی را دارند که می توان از این نوع ابزارها بدست آورد و تصویری کامل تر از مشخصات مسیر را از یک میزبان خاص به یک مقصد خاص ارائه داد. شکل 11 و 12 در زیر نمونه هایی از این دو ابزار و اطلاعاتی که ارائه می دهند را نشان می دهد.

شکل 11: Pathping

شکل12: Mtr

  1. route

آخرین ابزار موجود در این مقاله ابزار مسیر یابی است. این ابزار برای نمایش وضعیت فعلی جدول مسیریابی روی هاست استفاده می شود. در حالی که استفاده از ابزار در شرایط متداول محدود است که میزبان فقط دارای یک آدرس IP تنها با یک دروازه واحد است ، اما در سایر شرایطی که چندین آدرس IP و چندین دروازه در دسترس باشد بسیار حیاتی است. شکل 13 در زیر نمونه ای از ابزار مسیر مورد استفاده در دستگاه ویندوز را نشان می دهد.

شکل13: ابزار Route

جمع بندی

مانند هر شغلی، نوع ابزارهایی که به سرعت در دسترس هستند می توانند بر میزان زمانی که برای تکمیل یک کار لازم است تأثیر بگذارد. هنگام عیب یابی مشکلات شبکه، مدت زمانی که برای یافتن و رفع یک مشکل انجام می شود ، مستقیماً روی هزینه های تلف شده ای که برای هر سیستم متکی به شبکه ایجاد می کند، تأثیر می گذارد. در این مقاله به 10 مورد متداول استفاده شده است كه می تواند كمك كند تا زمان لازم برای یافتن و رفع یك مشكل كمترین زمان را داشته باشد. امیدوارم اطلاعات موجود در این مقاله برای عیب یابی آینده مفید باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *