اسپم چیست؟

اسپم چیست؟

اسپم , اصطلاح عامیانه ی اینترنتی که به ایمیل های تجاری ناخواسته (UCE)و یا ایمیل انبوه ناخواسته(UBE) گفته می شود.

ایمیل های ناخواسته اغلب شامل تبلیغات  سرویس ها و یا محصولات است, اما اغلب فروشندگان معروف از UCE برای تبلیغات استفاده می کنند , به نظر می رسد اسپم ها عموما شامل موارد زیر باشد:

  1. کلاهبرداری های فیشینگ, که موردی بسیار خطرناک و عمومی در تقلب های ایمیلی است.
  2. کلاهبرداری بانک خارجی یا برنامه ریزی های پیشرفته ی کلاهبرداری پولی
  3. طرح های هرمی, شامل بازاریابی چند سطحی (MLM)
  4. طرح های سریع به پول رسیدن و یا پول تولید کردن
  5. محصولات سلامتی و درمان
  6. پیشنهادات نرم افزاری برای جمع آوری آدرس ایمیل ها و ارسال UCE
  7. پیشنهادات سرویس های ایمیل انبوه برای ارسال UCE
  8. نامه ها ی زنجیره ای
  9. نرم افزار هایی که به طور غیر قانونی سرقت شده است

 

 

اسپم کنندگان چگونه عمل می کنند؟

ایمیل های اسپم هزینه ی کمی برای ارسال کننده دارند و تقریبا همه ی هزینه  ها به حامل و دریافت کننده ی اسپم می رسد.چرا که ارسال کننده ی اسپم هیچ هزینه ای (پهنای باند)برای ارسال اسپم ها پرداخت نخواهد کرد. آنها هیچ انگیزه ای برای کارآمد کردن حجم ایمیل ها ندارند.ارسال کننده های اسپم معمولا آدرس ایمیل های خود را تایید نمی کنند.آنها از برنامه های خودکار معروف به ربات برای جستجو در گروه های خبری usenet و وب ,برای جمع آوری آدرس ایمیل ها استفاده می کند و یا آنها را به صورت عمده از شرکت ها می خرند.اسپم کنندگان همچنین با استفاده از برنامه های تولید نام , آدرس ایمیل ها را حدس میزنند و برایشان ایمیل ارسال می کنند.

اسپم کنندگان به منظور رسیدن به یک واکنش هزاران  ایمیل اسپم ارسال می کنند.

بسیاری از این افراد از ترفند های مختلفی استفاده می کنند تا ایمیل های اسپم توسط شما خوانده شود.برای مثال:آنها از عنوان ,استفاده می کنند و نظر شما را جلب می کند تا پیام ها را باز کنید.از آنجا که اسپم کنندگان از ترفند هایی برای ارسال اسپم استفاده می کنند ممکن است آدرس ایمیل ارسال کننده برای شما قابل رویت نباشد و شما هرگز نمی فهمید منشأ ارسال اسپم از کجا بوده است.بدترین حالت در مورد اسپم این است که منشا ارسال اسم مشخص نباشد.

یکی از رایج ترین این ترفندها اینست که پیام ها از سرور ایمیل شخص سومی که از همه جا بیخبر است ارسال شود.این ترفند در واقع خسارت دوبرابری وارد می کند و هر دوی سیستم های دریافت کننده ی اسپم و هم شخص سوم درگیر خواهد شد.با ارسال هر ایمیل اسپم اغلب شکایات متوجه سیستم شخص سومی که منشا ارسال ایمیل شناخته شده است, می شود.

بسیاری از اسپم کنندگان از اکانت های رایگان در ISP های مختلف مثلا yahoo , Aol, Hotmail ارسال ایمیل می کنند و سپس آنرا رها کرده و اکانت جدیدی ایجاد می کنند تا در اسپمینگ های دیگر از آن استفاده کنند.

ترفند دیگر جعل هدر پیامها است و ایجاد آن به گونه ای است که به نظر می رسد منشا آن در جای دیگری است.

به این مورد حقه بازی ایمیلی گفته می شود.باتوجه به اینکه در بسیاری از موارد قسمتی از هدر پیام ها قبل جعل نیست اما  پس از بررسی فنی ,باز هم به بن بست می رسید و سرنخی از منشا ارسال ایمیل ها بدست نمی آورید .زیرا حساب کاربری رها شده یا حساب کاربری مربوط به شخص سوم ایست که مقصر نیست.

 

چرا شما اسپم دریافت می کنید؟

تخقیقات انجام شده توسط کمیسیون بازرگانی  و مرکز دموکراسی و فناوری بیانگر این است که آدرس ایمیل هایی که روی وب سایت و یا در گروه های خبری قرار دارد بیشتر اسپم دریافت می کنند.

یک راه ساده برای اینکه بفهمید که چرا اسپم زیادی دریافت می کنید اینست که آدرس ایمیل خود را در مرورگر گوگل سرچ کنید .تعداد دفعاتی که در سرچ گوگل مشاهده می کنید شما را متعجب می کند.

شما همچنین ممکن است به دلیل پرکردن فرم های آنلاین و یا مکاتبه با شرکت های خاص, ایمیل دریافت نمایید.

اگر چه بیشتر سایت های معروف, سیاست های معروف حفظ حریم خصوصی دارند و اطلاعات شما را به اشتراک نخواهند گذاشت.در تیجه به سایتی اعتماد کنید که آدرس ایمیل ها را به اسپم کنندگان نفروشد.

برای مثال:

(IU (Indiana University اطلاعات خود را به فروش نمی رساند, IU به جز در موارد لزوم مثلا زمانی که توسط قانون نیاز باشد اطلاعات را به اشتراک نخواهد گذاشت.برای مثال IU  الزام قانونی دارد که اطلاعات دایرکتوری شامل آدرس های ایمیل ها را به ارتش ایالت متحده  برای افراد واجد شرایط استخدام , ارائه کند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *