زندگی آنلاین خود را امن کنید: احراز هویت 2 سطحی

زندگی آنلاین خود را امن کنید: احراز هویت 2 سطحی

اینترنت میتواند مکانی ترسناک باشد. هر روز مطالب زیادی پیرامون به سرقت رفتن اطلاعات مهم، هویت مجازی و … میشنویم.

این مقاله برای توضیح امنیت شخصی آنلاین نیست، بلکه این مقاله پیرامون یک تاکتیک خاص افزایش امنیت آنلاین به نام احراز هویت 2 سطحی میباشد.

احراز هویت 2 سطحی چیست؟

توییتر آن را درک کرد. اپل هم آن را درک کرد. گوگل، مایکروسافت، فیسبوک و آمازون هم آن را مدت ها پیش اجرا کردند.

شما ممکن است درباره این سطح از امنیت چیزی ندانید ، اما مطمئناً در دنیای فیزیکی از آن استفاده کرده اید. توضیح پیرامون این سطح از امنیت میتواند به شما کمک کند، چرا یک ایده خوب برای استفاده از خدمات حساس آنلاین است.

شما احتمالاً برای ورود به خدمات آنلاینی مانند ارائه دهندگان ایمیل، شبکه های اجتماعی و غیره از نام کاربری و رمز عبور استفاده میکنید.

رمز عبور یک احراز هویت یک سطحی میباشد.

احراز هویت 2 سطحی، زمانی است که شما به راحتی یک سطح دیگر را با آن ترکیب میکنید. وسیله ای که همیشه با خود حمل میکنید چیست؟

تلفن همراه شما!

با احراز هویت 2 سطحی، پس از انجام تنظیمات، و وارد کردن صحیح نام کاربری و رمز عبور، باید سطح دیگری از احراز هویت انجام شود. در این زمینه راهکارهای زیادی وجود دارد برای نمونه ارسال یک بار رمز از طریق پیامک و یا دریافت یک بار کد به صورت آنلاین بر روی تلفن همراه شما.

پس از وارد نمودن کد دریافت شده و وارد نمودن آن در سایت مذکور، مراحل ورود تکمیل میشود و میتوانید از خدمات آنلاین آن سایت استفاده نمایید.

بسته به نوع تلفن همراه شما، از نظر سخت افزار و نرم افزار، دسترسی به تلفن همراه شما میتواند از طریق وارد نمودن اثر انگشت و یا هر نوع غربالگری بیومتریک دیگر امکان پذیر باشد.

اگر تلفن همراه من گم و یا دزدیده شد چه؟

برخی زمان ها ممکن است رخ دهد.

سرویس دهندگان آنلاینی که احراز هویت 2 سطحی را فعال میکنند، این موضوع را درک میکنند که تلفن همراه ممکن است گم و یا دزدیده شود و یا در آب افتاده و غیر قابل استفاده شود. این به آن معنی است که همه شرکت هایی که احراز هویت 2 سطحی را ارائه میدهند، همیشه راهکاری برای حل این مشکل دارند.

کجا ها میتوانم احراز هویت 2 سطحی را فعال کنم:

Google
Yahoo
Microsoft
Facebook
Twitter
LinkedIn
Amazon
DropBox
GoDaddy
Enom
NameCheap
PayPal
YouTube

برخی بانک ها مانند بانک ملت برای ورود به اینترنت بانک از خارج از ایران نیاز به احراز هویت 2 سطحی دارند و برخی بانکها برای نقل وانتقال پول از طریق اینترنت بانک نیاز به احراز هویت 2 سطحی دارند. اینترنت بانک به صورت بالقوه میتواند مورد حمله هکرها قرار گرفته و باعث از دست رفتن پس انداز کل زندگی شما شود.

احراز هویت 2 سطحی چقدر عمر دارد؟

قدیمی تر از یک زندگی!

باشه، نه واقعاً. اما امنیت 2 سطحی یک مورد جدید نیست. زمانی که شما از کارت بانکی برای خرید آنلاین استفاده میکنید باید رمز دوم کارت خود را وارد نمایید تا هزینه از حساب شما کسر شود. این یک مثال از امنیت 2 سطحی است. شما باید اطلاعاتی که بر روی کارت است (شماره کارت، CVV2 و تاریخ انقضا) را وارد نمایید و سپس رمز دوم کارت را که فقط شما میدانید وارد نمایید. درست است شاید این یک مثال کامل از امنیت دو سطحی نباشد اما نشان دهنده این مورد است که از مدت ها قبل روی آن کار شده است. در کشورهای دیگر برای استفاده از کارت های مسترکارت و ویزا کارت، در زمان خرید اینترنتی کدی برای شما پیامک میشود که آن را باید در مرحله دوم پس از وارد کردن صحیح اطلاعات کارت وارد نمایید(3D Secure code).

احراز هویت دو سطحی در سال 1984 ثبت ایده شده است.

اما اینکه این مورد در مدت طولانی اطراف شما بوده است به معنی فعال کردن و استفاده آسان آن نیست.

صبر کنید، برای استفاده سخت است؟!

قطعاً یک مرحله به روند ورود اضافه میکند. بسته به خدمات دهنده آنلاینی که این سرویس را فراهم کرده است ممکن است یک ناراحتی جزئی یا درد بزرگ باشد! شاید احراز هویت دو عاملی مراحل ورود را سخت کند اما بیش از آن امنیت شما و اطلاعات شما را تامین میکند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *