مزایا و معایب cPanel در سرور مجازی

مزایا و معایب cPanel در سرور مجازی

مزایا و معایب cPanel در سرور مجازی

در حالی که امکان راه‌اندازی یک پلتفرم میزبانی سرور مجازی بدون cPanel وجود دارد، برخی از کاربران داشتن یک کنترل پنل را مفید می‌دانند که می‌توانند از طریق مرورگر وب به آن دسترسی داشته باشند و به دلخواه خود آن را تغییر دهند. استفاده از سی پنل به خودکارسازی و مدیریت اکثر وظایف مربوط به مدیریت سیستم کمک می کند، اما همچنین می تواند برای کاربرانی که به دنبال سفارشی سازی سرورهای خود به روش های خاص هستند، محدود کننده باشد. در این مقاله به مزایا و معایب استفاده از cPanel در سرور مجازی خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب cPanel در سرور جازی

مزایا :

1-رابط کاربری گرافیکی

جنبه اصلی سی پنل که برای اکثر کاربران جذاب است، وجود یک رابط کاربری گرافیکی یا رابط کاربری گرافیکی است. این رابط کاربری گرافیکی از طریق مرورگر وب هم از طریق رایانه و هم از دستگاه های تلفن همراه قابل دسترسی است و استفاده از آن را نسبت به رابط خط فرمان سنتی آسان تر می کند. این باعث می شود که تغییر سرور و وب سایت های شما بسیار در دسترس تر و قابل درک تر باشد.

2-مدیریت DNS

هنگامی که سی پنل بر روی سرور شما نصب می‌شود، تمام رکوردهای DNS برای نام‌های دامنه مختلف شما را در یک فرمت رابط کاربری گرافیکی با کاربری آسان مدیریت می‌کند. می توانید به راحتی رکوردهای DNS موجود را از طریق ابزار Zone Editor بررسی، ویرایش یا حذف کنید.

3-مدیریت پایگاه داده

cPanel همچنین شامل یک سیستم مدیریت پایگاه داده قوی به نام phpMyAdmin است. این به کاربران اجازه می‌دهد تا پایگاه‌های داده MySQL را برای استفاده در وب‌سایت‌ها و سایر برنامه‌ها در قالب GUI سازمان‌یافته ایجاد، اصلاح و مدیریت کنند. این به ویژه برای کاربرانی که با برنامه نویسی MySQL آشنا نیستند مفید است.

4-مدیریت ایمیل

یکی دیگر از ویژگی های سی پنل وب میل است، یک نوع سرویس گیرنده ایمیل مبتنی بر مرورگر. این ابزار مدیریت ایمیل سمت سرور به کاربران اجازه می دهد تا تعداد مشخصی آدرس ایمیل مرتبط با دامنه های متصل به حساب سی پنل خود ایجاد کنند. به جای تکیه بر یک سرویس ایمیل شخص ثالث مانند Gmail، می توانید از نام دامنه خود برای ارسال و دریافت ایمیل استفاده کنید. علاوه بر این، سی پنل فیلترهای اسپم قوی را ارائه می دهد که به حفظ صندوق پستی شما از نامه های ناخواسته و بدافزار کمک می کند.

5-Softaculous

افزونه‌ای برای cPanel، Softaculous یک نصب‌کننده اپلیکیشن با کاربری آسان است که به کاربران اجازه می‌دهد با کلیک کردن بر روی چند دکمه، برنامه‌های مختلف را نصب کنند. وردپرس، جوملا، دروپال و موارد دیگر همگی در Softaculous در دسترس هستند. همچنین می‌توانید از Softaculous برای مدیریت برنامه‌های نصب‌شده خود استفاده کنید، و به راحتی می‌توانید در یک نگاه ببینید کدام برنامه‌ها را در هر لحظه نصب کرده‌اید.

6-مدیریت فایل

از طریق ویژگی File Manager، کاربران می توانند فایل های خود را ببینند و آن ها را به دلخواه خود تغییر دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند فایل‌ها را در اندازه معین مستقیماً با استفاده از File Manager در سرور آپلود کنند و نیاز به اتصال FTP و دور زدن ان نیست. با قابلیت کشیدن و رها کردن، مدیریت فایل یک راه ایده آل برای کاربران جدید است که به راحتی فایل های وب سایت خود را مدیریت کنند.

7-مدیریت منابع

cPanel دارای ویژگی های داخلی نظارت بر منابع، مانند استفاده از فضای دیسک و مصرف پهنای باند است. این ویژگی ها به راحتی می توانید ببینید که آیا سرور شما در تامین منابع کافی برای وب سایت ها و بازدیدکنندگان شما مشکل دارد یا خیر.

8-WHM

نصب cPanel بر روی پلتفرم های VPS همچنین دارای ابزار Web Host Manager است. این ویژگی به صاحب سرور اجازه می دهد تا به راحتی حساب های cPanel جدید برای میزبانی سایت های اضافی ایجاد کند، و همچنین تنظیمات سرور را که در رابط cPanel استاندارد گنجانده نشده است، تغییر دهد.

معایب :

1-محدودیت‌های نرم‌افزاری

نصب سی پنل بر روی سرور شما می‌تواند با برنامه‌های خاصی که دارای ویژگی‌های همپوشانی یا متضاد هستند در تضاد باشد. علاوه بر این، سی پنل از همه سیستم عامل ها پشتیبانی نمی کند.

2-وقت گیر

برخی استفاده از منوهای رابط کاربری گرافیکی را بسیار وقت گیر می دانند و ترجیح می دهند وظایف را در یک رابط خط فرمان انجام دهند. این به طور کلی برای کاربران با تجربه تر در انجام وظایف مبتنی بر خط فرمان صادق است.

3-سازماندهی فایل غیراستاندارد

ساختار فایل cPanel با سیستم عامل های پیش فرض لینوکس متفاوت است و باعث می شود در هنگام جابجایی به یا از یک پلتفرم دیگر گیج کننده باشد.

4-نرم افزار اختصاصی

به عنوان یک نرم افزار اختصاصی، سی پنل از سفارشی سازی محدود پشتیبانی می کند. این به طور بالقوه برای کاربرانی که به دنبال انجام سفارشی سازی های پیشرفته تر برای مدیریت DNS و پایگاه داده هستند، مشکل ساز است.

5-هزینه

سی پنل یک نرم افزار رایگان نیست و به همین دلیل برخی از کاربران ممکن است هزینه آن را گران بدانند یا ترجیح می دهند با مدیریت سیستم از طریق روش های جایگزین در هزینه خود صرفه جویی کنند.

6-امنیت

با دسترسی آسان به کنترل پنل سرور خود از طریق مرورگر وب، سرور خود را به طور بالقوه در برابر تلاش‌های هک و سایر روش‌های نفوذ آسیب‌پذیر می‌کنید.

اکنون که نکات مثبت و منفی سی پنل را در VPS بررسی کردیم، بهتر می توانید تصمیم بگیرید که آیا ترجیح می دهید یک پلتفرم VPS با سی پنل داشته باشید یا خیر. برای کاربران جدیدتر، cPanel ممکن است سهولت مورد نیاز برای کمک به شروع کار را فراهم کند. کاربران با تجربه تر ممکن است ترجیح دهند همه کارها را از طریق رابط خط فرمان انجام دهند. بسته به سطح تجربه شما، سی پنل ممکن است برای شما مناسب باشد یا نباشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *