نحوه رفع خطای 1053 در ویندوز سرور

ایا تا به حال با خطای Error 1053: The Service did not Respond to the Start or Control Request in a Timely Fashion در سرور ویندوزی خود مواجه  شده اید؟

این خطا زمانی اتفاق می افتد که یک سرویس را در سرور ویندوزی  start می کنید اما پس از یک وقفه  زمانی پاسخی دریافت نمی شود و سرویس با این خطا مواجه می شود.

پیام های مختلفی از مشکلات موجود در سرویس های Windows گرفته تا سرویس های سفارشی که امکان راه اندازی ندارند. (از جمله بازی ها و سایر نرم افزارهای شخص ثالث) وجود دارد.

در این مقاله ، ما تمام تغییرات پیام خطا را مرور خواهیم کرد و در مورد آنچه می توان برای حل مشکل انجام داد بحث خواهیم کرد.

چه عامل های  باعث بروز خطای 1053 در ویندوز می شود؟

پس از دریافت گزارش های اولیه از کاربران ، تحقیق خود را آغاز کردیم و نگاهی عمیق به همه ماژول های مربوط به مکانیزم شروع به کار سرویس انداختیم. پس از جمع آوری تمام نتایج و همگام سازی آنها با پاسخهای کاربر ، نتیجه گرفتیم که این مسئله به چندین دلیل مختلف رخ داده است. برخی از آنها به شرح زیر است:

Timeout settings:

به  طور پیش فرض برای پاسخگوی به  سرویس ها یک  مهلت  زمانی وجود دارد که  در صورتیکه در مهلت  تایین  شده  پاسخ را دریافت نکنند ان  در خواست بسته  خواهد شد . در اینجا ، می توانیم با دستکاری در رجیستری ، تنظیم زمان وقفه را تغییر دهیم.

فایل DLL موجود نیست:

نمونه دیگری از این خطا هنگامی رخ می دهد که شما یک فایل DLL گمشده در سرور خود دارید که توسط برنامه های دیگر زیادی نیز استفاده می شود. اگر این فایل DLL در تضاد باشد یا به هیچ وجه موجود نباشد ، پیام خطا را تجربه خواهید کرد.

فایل های سیستم خراب یا گمشده شده اند :

یکی دیگر از دلایل بروز این مسئله وجود فایل های سیستم خراب یا گمشده در سرور شما است. اگر نصب ویندوز مناسب نباشد و دارای مشکلاتی باشد ، با مشکلات بی شماری از جمله پیام خطای مورد بحث روبرو خواهید شد.

ویندوز منسوخ شده :

مایکروسافت این پیام خطا را به طور رسمی در وب سایت رسمی خود تشخیص داد و حتی برای رفع مشکل نیز یک رفع مشکل سریع ارائه داد. با این حال ، اخیراً آنها رفع مشکل سریع را برطرف کرده و به کاربران دستور دادند که به جدیدترین نسخه ویندوز ارتقا پیدا کنند.

استفاده از ساخت Release (برای برنامه نویسان):

اگر می خواهید سرویس  را در نسخه Debug Windows ایجاد کنید ، احتمالاً این پیام خطا را تجربه خواهید کرد. ساخت اشکالزدایی پایدار نیست و در مقایسه با نسخه منتشرشده ، کلیه عملکردهای در حال اجرا را ندارند.

مسئله ای در سرویس DB (برای برنامه نویسان):

نمونه دیگری که ممکن است این پیام خطا را تجربه کنید ، محلی است که از نظر پیکربندی پروژه مشکلی دارد. جزئیات سرور باید اصلاح شود تا سرویس برای دسترسی مشکلی نداشته باشد.

نصب خراب یا ناقص:

یکی دیگر از موارد متداول که ممکن است این پیام خطا را تجربه کنید ، جایی است که نصب برنامه شما (که باعث ایجاد سرویس می شود) تا حدودی خراب یا ناقص است. نصب مجدد در اینجا کمک می کند.

تنظیمات شبکه:

سرویس ها همیشه با شبکه شما ارتباط برقرار می کنند. اگر پیکربندی های شبکه شما خوب نباشد ، سرویس ها ممکن است نتوانند وظایف خود را انجام دهند و از این رو پیام خطای مورد بحث را ایجاد می کنند.

دسترسی Admin:

سرویسی که می خواهید راه اندازی کنید (یا شخص ثالثی قصد راه اندازی آن را دارد) اگر منابع سیستم را برای استفاده عادی مصرف نمی کند ، باید به عنوان admin راه اندازی شود.

قبل از ادامه جهت  بررسی راه حل ها ، مطمئن شوید که به عنوان یک مدیر در سرور خود وارد شده اید و یک اتصال اینترنتی فعال دارید. همچنین ، از راه حل اول شروع  نمایید و به ترتیب انجام  دهید.

راه حل 1: تغییر تنظیمات Timeout از طریق رجیستری

اولین چیزی که باید امتحان کنیم تغییر تنظیمات وقفه سرویس شما از طریق ادیت رجیستری است. هر زمان که یک سرویس برای راه اندازی درخواست دهد ، یک تایمر با یک مقدار از پیش تعریف شده شروع می شود. اگر سرویس در این بازه زمانی statrt نشود ، پیام خطا گزارش می شود. در اینجا در این راه حل ، ما به رجیستری سرور شما خواهیم رفت و مقدار را تغییر می دهیم و در صورت عدم وجود ، کلید جدیدی برای آن ایجاد خواهیم کرد.

1-Windows + R را فشار دهید ، “regedit” را در جعبه گفتگو تایپ کرده و Enter را فشار دهید.

2-پس از وارد شدن به ویرایشگر رجیستری ، به مسیر پرونده زیر بروید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\

3-اکنون ، کلید “ServicesPipeTimeout” را جستجو کنید.

اگر آن را پیدا کردید ، می توانید مستقیماً ویرایش کنید.   اما ، اگر کلید را پیدا نکردید ، وارد بخش  control شوید ، روی هر فضای موجود در سمت راست صفحه کلیک راست کرده و New> DWORD را انتخاب کنید.

کلید جدید را به عنوان “ServicesPipeTimeout” نامگذاری کرده و مقدار آن را 180000 تنظیم کنید (روی مقدار کلیک راست کرده و روی Modify کلیک کنید سپس مقدار کلید را وارد کنید.)

تغییرات را ذخیره کرده و خارج شوید. سرور  خود را به طور کامل راه اندازی کنید و سپس سرویس را راه اندازی کنید. بررسی کنید آیا مشکل حل شده است؟

راه حل 2: بررسی خرابی فایل سیستم:

نکته دیگری که باید قبل از استفاده از روش های فنی و پیشرفته تر ، امتحان کنید بررسی این است که آیا سیستم خرابی  دارد یا خیر. اگر ویندوز شما فاقد فایل های  است و به نوعی خراب است ، ممکن است باعث شود برخی از ماژول های مهم کار نکنند. در نتیجه ، پیام خطای 1053 را تجربه خواهید کرد. در این راه حل ، ما از Window’s system file checker استفاده می کنیم که تمام ساختار فایل سیستم شما را بررسی می کند و ساختار را با نسخه جدید موجود در اینترنت مقایسه می کند. در صورت عدم اختلاف ، پرونده ها بر این اساس جایگزین می شوند.

1-Windows + S را فشار دهید ، “cmd” را در جعبه گفتگو تایپ کنید ، روی برنامه کلیک راست کرده و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید.

2- دستورات زیر را یکی یکی اجرا کرده و از کامل شدن آنها اطمینان حاصل کنید:

sfc /scannow DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

دستور دوم هر مشکلی را که بررسی کننده پرونده های  سیستم هنگام اجرای اسکن تشخیص می دهد ، برطرف می کند. پس از اجرای دستورات ، سرور  خود را کاملاً راه اندازی مجدد کنید و بررسی کنید که آیا مشکل برای همیشه حل شده است.

راه حل 3: نصب مجدد برنامه (در صورت وجود)

روش مفید دیگر برای ریشه کن کردن پیام خطای 1053 نصب مجدد برنامه درخواست کننده سرویس است.

به طور معمول ، برنامه های شخص ثالث نصب شده از یک منبع خارجی (به استثنای فروشگاه مایکروسافت) ممکن است اجزای مفقود یا منسوخی داشته باشند که درخواست برخی از سرویس ها در ویندوز را دارند. برای حل مشکل لازم است برنامه  در خواست کننده  را  حذف و مجددا از یک منبع  معتبر ان را دانلود و نصب نمایید.

راه حل 4: به دست آوردنOwnership یا مالکیت برنامه:

مورد نادر دیگری که با آن روبرو شدیم ، نداشتن مالکیت برنامه باعث شده است که برنامه سرویس به درستی اجرا نشود.

این منطقی است که اگر برنامه دسترسی کافی نداشته باشد ، نمی تواند پاسخ را به یک سرویس send / read   کند  (به خصوص اگر یک سرویس سیستم باشد).

در این مقاله ، ما به قسمت اجرایی برنامه خواهیم رفت و سپس مالکیت را به نام کاربری خود تغییر خواهیم داد.

در صورت موفقیت ، مشکل خطای 1053 را برطرف می کند.

فایل / پوشه برنامه را پیدا کنید. کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.

به برگه “Security” بروید و همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید بر روی “Advanced” موجود در پایین صفحه کلیک کنید.

برروی دکمه Change مقابلowner  کلیک کنید و مالکیت برنامه  را تغییر دهید

اکنون نام حساب کاربری خود را در فضای موجود وارد کرده و بر روی “Check Names” کلیک کنید. ویندوز به طور خودکار تمام حساب هایی را که بر ضد این نام ضربه خورده اند ، لیست می کند.

اگر با استفاده از این روش نام حساب خود را پیدا نکردید ، می توانید آن را به صورت دستی از لیست گروه های کاربری موجود انتخاب کنید. بر روی “Advanced” کلیک کنید و هنگامی که پنجره جدید ظاهر شد ، بر روی “Find Now” کلیک کنید. لیستی در پایین صفحه متشکل از همه گروه های کاربری رایانه شما جمع می شود. حساب خود را انتخاب کنید و “ok” را فشار دهید. وقتی به پنجره کوچکتر برگشتید ، دوباره “ok” را فشار دهید.

اکنون خط “Replace owner on sub containers and objects” را علامت بزنید. با این کار اطمینان حاصل خواهید کرد که تمام پوشه ها / پرونده های موجود در پوشه نیز مالکیت آنها را تغییر می دهند. به این ترتیب نیازی نیست که برای همه زیر فهرست های موجود ، بارها و بارها تمام مراحل را ادامه دهید. علاوه بر این ، ما همچنین توصیه می کنیم که گزینه “Replace all child object permission entries with inheritable permission entries from this object” را فعال کنید.

اکنون پس از کلیک روی “Apply” ، پنجره Properties را ببندید و سپس دوباره آن را باز کنید. به برگه امنیتی بروید و روی “Advanced” کلیک کنید.

به برگه security  بروید و روی “Advanced” کلیک کنید.

در پنجره permissions، روی “add” موجود در پایین صفحه کلیک کنید.

بر روی “Select principle” کلیک کنید. پنجره مشابهی مانند مرحله 4 ظاهر می شود که مرحله 4 را تکرار کنید. اکنون تمام permission را بررسی کنید (full control بدید ) و “ok” را فشار دهید.

خط “Replace all child object permission entries with inheritable permission entries from this object” را علامت بزنید و “Apply” را فشار دهید.

سرور خود را ریستارت کنید و مجددا چک نکنید ایا مشکل حل شده است یا خیر

راه حل5 : به روزرسانی ویندوز به جدیدترین نسخه

نکته دیگری که باید امتحان کنید این است که بررسی کنید آیا نسخه به روز شده ویندوز را در سرور خود نصب کرده اید یا خیر. مایکروسافت برای هدف قرار دادن تغییرات جدید در سیستم عامل و پشتیبانی از ویژگی های اضافی ، به روزرسانی هایی نیز ارائه می کند. برخی از به روزرسانی ها ماهیتی «حیاتی» دارند و باید در اسرع وقت نصب شوند. اگر هرکدام از این به روزرسانی های “مهم” نصب نشده باشد ، با مشکل روبرو خواهید شد.

Windows + S را فشار دهید تا نوار جستجو راه اندازی شود ، در جعبه گفتگو Update را بنویسید و تنظیمات Update را باز کنید.

پس از ورود به تنظیمات بروزرسانی ، روی گزینه Check for updates کلیک کنید. سرور اکنون به سرورهای مایکروسافت متصل می شود و بررسی می کند آیا به روزرسانی در دسترس است. اگر به روزرسانی از قبل برجسته شده است ، فوراً آنها را انجام دهید.

امیدوارم با پیگیری مراحل گفته  شده  خطای شما  برطرف شده  باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *