وب سایت خود را خواندنی تر نمایید.

شما حتی قبل از انتخاب رنگ برای وب سایتتان یا طراحی طرح صفحه اصلی خود، باید بدانید چگونه افراد مطالب را در وب می خوانند. از آنجایی که اینترنت به شدت در حال تغییر است راهی که خرید یا ارتباط برقرار می کنیم، هم چنین چگونه خواندن ما را تغییر داده است. مغز ما پاسخ متفاوتی می دهد وقتی متنی را روی صفحه نمایش می خواند تا وقتی که ما چیزی را از روی کاغذ می خوانیم. خواندن آنلاین ما را به سمت تخلیه ی ذهنی می کشاند، و آنچه ما می خوانیم را کمتر به یادماندنی می کند. بنابراین وقتی افراد یک طرح وب سایت خوب طراحی شده را می خوانند می توانند تمرکز کنند و پردازش موثرتری روی آنچه خوانده اند داشته باشند. درک این که افراد چگونه آنلاین می خوانند به شما اجازه می دهد وب سایتتان را برای خواننده ی مدرن تر موثرتر بسازید که منجر به قابلیت استفاده ی بهترو تعامل می شود. در اینجا مروری داریم بر چگونگی خواندن افراد در وب.

خواندن محتوای دیجیتال:
در زمانهای قبل، تلاش های دانشمندان برای کشف الگوهای مشترک خوانندگان شروع شد. عموما زمانی که شما یک کتاب کاغذی را می خوانید چشمان شما تمایل دارند روی چیزی که مسیر اسکن نامیده می شود سفر کنند، که شامل اسکن سریع و توقف است.
در این مسیر، چشم ها یک جمله را برای چند کلمه قبل از توقف دنبال می کنند. در این مکث، چیزی که هست این است که مغز شما آنچه را که خوانده اید قبل از ادامه دان به آن، پردازش می کند. اکثر افراد حتی توجه نمی کنند که این چنین می خوانند. وقتی شما یک محتوای آنلاین می خوانید، چشمان شما دنبال می کنند مسیر اسکنی را که تشکیل شده است از یک الگوی F شکل. این یک ابزار تصمیم گیری است-در چند ثانیه-که آیا روی این صفحه بماند و کل متن را بخواند یا کلیک کند.
در طرح الگوی F چشم شما:
1- قسمت بالا را به صورت افقی می خواند.
2- به سمت پایین حرکت می کند و یک بخش جدید را به صورت افقی می خواند.
3- پرش به سمت بالا دارد و سپس ستون کناری سمت چپ را اسکن می کند.
از این مسیر اسکن مدرن در طراحی وب سایت خود، آگاه باشید چرا که وقتی افراد می خوانند یک طرح وب سایت بد طراحی شده را، نا امید می شوند و نا امیدی منجر به ارتباط های آتی آنها نمی شود.
به علاوه، به طور متوسط، مرور کننده ی وب، حدود 60 در صد از هر صفحه ی وب را می خواند و این به این معناست که به منظور متمایل کردن و هدایت چشمان مخاطب، شما نیاز دارید محتوای وب سایت را ساده تر قابل اسکن نمایید. به عبارت دیگر، افراد محتوای وب را بیشتر از آنچه که به چشمشان بیاید نمی خوانند.

انتظارات کاربر:
زمانی که شما یک صفحه ی وب می سازید، آن را ایجاد می کنید با انتظاراتی که از کاربران و بازدیدکنندگان صفحه ی وب، در ذهن دارید و این یک مجموعه مشخص از تصورات از پیش پنداشته است بر اساس تجربه ی قبلی که نباید نقض شود. مانند:
درباره ما و تماس با ما که نشان از اعتبار و اعتماد است.
نداشتن عناصر منحرف مثل ویدئوهایی که اتوماتیک باز شود.
لوگو(آرم) شرکت،(قرار گرفته در گوشه بالا سمت چپ) برای رسمیت شناختن نام تجاری شما.
ابزارهای Navigation ساده و لینک های کار که اجازه می دهد به بازدید کنندگان تا با سرعت و کارآمدی به Home(خانه) برگردند.
نقشه سایت برای هدایت
هدایت بیشتری که فراهم می شود برای خوانندگان شما، از تجربه ی کاربر مهم تر است. از آنجا که کاربران آنلاین امروزه فقط خواننده نیستند اسکنر هم هستد مطالب خود را به گونه ای قرار دهید که برای اسکن ساده باشند با استفاده از Bullet point یا اطلاعات دیگر از نوع لیست.
کلمات کلیدی که با رنگ های متناوب و با حروف برجسته نوشته شده اند.
سرفصلهای آموزنده
پاراگراف های کوتاه
و در نهایت اگرچه برداشت اول به حساب است، ولی خود محتوا هم مهم است. مقالات، پستهای وبلاگ شما، توصیف محصول و دیگر کپی ها باید عاری از غلط املایی و اشتباهات دستوری باشد و به درستی اشاره شده باشد برای اعتبار و سرگرمی و الهام بخشی و اطلاع مخاطبان.

تصاویر:
گرافیک گاهی اوقات بیش از انتخاب یک کلمه است. Slate گزارش می دهد که بسیاری بازدید کنندگان وب سایت شما به احتمال زیاد به تماشای100 درصد از ویدئو و محتوای تصویر می پردازند در حال که تنها 50-60 درصد از متن ها را می خوانند.
این حقایق در مورد تصاویر، از Jeff Bullas را در نظر بگیرید:
صفحات وب که شامل تصاویر هستند 94 درصد بیشتر بازدید می شوند.
60 در صد افراد بیشتر مایل به کلیک روی لینک یک سایت کسب و کاری هستند که شامل یک تصویر باشد.
خریداران احساس می کنند که تصویر یک محصول از توضیحات آن مهم تر است.
عکس در پست فیس بوک، نرخ مشارکت 37 درصد بالاتر از متن تنها دارد.
به خاطر داشته باشید با این حال تصاویر شما بایستی مرتبط با محتوا باشد مانند عکس ها و یا تصاویر دیگری که نزدیک به موضوع هستند. بازدید کنندگان وب سایت مایل به تصاویر پر کننده نیستند.

رنگ:
هر کسی در بازاریابی می تواند از تاثیر،مود،درک و رفتار رنگ برای شما توضیح دهد. رنگ خاص می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. بسته به سن،عادات وبگردی و دستگاه های مخاطبان هدف.
پالت رنگی که در سایت خود استفاده می کنید در واقع می تواند محوری باشد برای ایجاد یک خرید یا پاسخ به تماس شما. انتخاب رنگ های ضعیف، می تواند آنها را دور کند.
تحقیق بر روی رنگ های بازاریابی نشان می دهد که 85 درصد از مصرف کنندگان عنوان کرده اند که رنگ یک محصول، مهم ترین دلیل آنها برای خرید بوده است.
42 درصد از افراد گفته اند قضاوت یک وب سایت در طرح رنگ آن است.
52 درصد از خریداران باز نخواهند گشت به وب سایت اگر آنها رنگشان خاموش شده باشد.
رنگ مهمترین عنصر در شناخت نام تجاری است(80 درصد)
راهنمای استفاده از رنگ در وب سایتتان:
بیش از چهار رنگ استفاده نکنید.
محبوب ترین رنگها در وب سایتها آبی ، سبز و نارنجی است.
رنگ دکمه های تماس در عمل تاثیر گذار است قرمز فوریت ایجاد، نارنجی تشویق به اقدام و آبی پرورش اعتماد است.

فونت:
انتخاب یک فونت خوب ارتباطی به علاقه ی شما به فونت خاصی ندارد. داشتن یک فونت مناسب روی سایت کسب و کار شما تاثیر بسیار زیادی در جذب مشتریان دارد چون تایپوگرافی بر روی راهی که افراد فکر می کنند تاثیر گذار است.
بهترین فونتها برای محتوای وب، فونتهای بدون دندانه هستند و سه مورد از فونتهای قابل قبول بر اساس اولویت به شرح زیر است:
Arial 12
Vendana 10
Georgia 12

طرح:
زمانی که شما پالت رنگ، تصاویر و فونت برای وب سایت خود دارید الان زمانی است که بر روی طرح وب سایت خود تمرکز کنید.
طرح F مانند مسیر اسکن را به خاطر بیاورید که قبلا راجع به آن بحث شد. اینجا جایی است که آن را برای شما تشریح می کنیم.
ابتدا چند واقعیت در رابطه با طرح بندی صفحه ی وب:
خوانندگان آنلاین 80 درصد از وقت اسکن خود را در قسمت بالای صفحه و تنها 20 درصد را در پایین صفحه صرف می کنند.
بینندگان وب سایت، 69 درصد از وقتشان را در سمت چپ صفحه و فقط 30 درصد را صرف سمت راست صفحه می کنند.
بهترین طرح بندی صفحه ی وب، عموما دنبال می کند طرح الگوی F مانندی را با قرار دادن اطلاعات بیشتر و مهم تر و تصاویر در آن مکان ها تا سریع تر توجه خواننده را جلب کنند. طرح بندی صفحه ی وب باید شامل این موارد باشد:
لوگو در گوشه بالا سمت چپ با یک نوار روشن در بالا
عنوان جذاب و آموزنده برای مقاله
اطلاعات مهم در دو پاراگراف اول
یک تصویر بالای fold

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *