چگونه یک کلون ازسایت دروپال بر روی دامنه جدید تهیه کنیم

دروپال چیست؟

دروپال یک نرم افزار مدیریت محتوای متن باز است که هر روز وب سایت ها و اپلیکیشن های زیادی از آن استفاده می کنند. تعدادی از ویژگی‌های عالی دروپال شامل نوشتن محتوا، عملکرد و امنیت است.

ممکن است لازم باشد شما تغییراتی در وب سایت  خود ایجاد کنید.   چه برای به روز رسانی ماژول ها یا نسخه دروپال خود، ایده خوبی است که سایت دروپال خود  یک بار طراحی نمایید  و سپس از روی آن کلون تهیه کنید.

این مقاله به شما نشان می دهد که چگونه یک سایت دروپال را به دامنه دیگری منتقل یا کلون کنید.

نیاز ها :

  • Database Dump and Import

کاربران باید بتوانند از دیتابیس خود از طریق phpmyadmin یک dump تهیه کنند

  • کپی کردن فایل ها

کاربران باید فایل ها را از پروژه در حال اجرای دروپال در پروژه جدید دروپال کپی کنند. این آموزش از دستور rsync استفاده می کند.

  • SSH

کاربران نیاز به توانایی اتصال به سرور خود با استفاده از SSH دارند. این آموزش مخصوص کاربران سرور مجازی و سرور اختصاصی می باشد در هاست های اشتراکی شما دسترسی به ssh نخواهید داشت و برای این قسمت باید از کپی فایل ها استفاده کنید.

چگونه یک سایت دروپال را به یک دامنه دیگر کلون کنیم

در این آموزش دامنه  https://pouyasazan.com به https://staging. pouyasazan.com  انتقال می دهیم . شما باید بجای این دو نام نام دامنه های خود را وارد نمایید.

مرحله 1: تهیه یک Dump از پایگاه داده

سه روش مختلف برای ایجاد یک نسخه پشتیبان از پایگاه داده وجود دارد. انتخاب به ترجیح شما بستگی دارد. یکی را انتخاب کنید که بهترین کارای را برای شما دارد.

از پایگاه داده با تابع Export در PhpMyAdmin بک اپ تهیه کنید

وارد PhpMyAdmin،شوید  روی نام پایگاه داده کلیک می کنید. بعد، دکمه هایی را در منوی بالا مشاهده خواهید کرد. روی دکمه Export کلیک کنید. برای روش Export ، Quick را انتخاب کنید. سپس روی دکمه Go کلیک کنید و ذخیره را انتخاب کنید تا نسخه پشتیبان در رایانه شما ذخیره شود.

 

تهیه بک اپ از پایگاه داده با دستور mysqldump

برای این روش باید با استفاده از SSH به سرورمجازی یا سرور اختصاصی خود متصل شوید. ابتدا دایرکتوری ها را از ترمینال لینوکس با دستور cd به محل پروژه در حال اجرای دروپال تغییر دهید. در این آموزش، محل پروژه دروپال /home/pouya/public_html است.

پس از تغییر مکان پروژه دروپال، دستور mysqldump را اجر کنید تا یک پایگاه داده dump ایجاد کنید. محل فایل dump /home/ pouya /public_html/drup177_cloning.sql خواهد بود.

cd /home/ pouya /public_html

mysqldump  drup177 > /home/ pouya /public_html/drup177_cloning.sql

 

تهیه بک اپ از پایگاه داده را با استفاده از drush

روش سوم یک ابزار قدرتمند به نام drush است. فایل dump را در مکانی خارج از محل پروژه دروپال ذخیره کنید.

این مثال یک پایگاه داده را با استفاده از drush ایجاد می کند و آن را در /home/ pouya /drup177.drushcloning.sql ذخیره می کند.

cd /home/pouya/public_html/drush sql:dump –result-file=../drup177.drushcloning.sql

 

مرحله 2: روی فایل ها کپی کنید

فایل های پروژه دروپال را با دامنه جدید دروپال همگام کنید. روش ترجیحی استفاده از دستور rsync است. مثال، فایل ها را از /home/ pouya /public_html به /home/ pouya /staging.growblop.com کپی می کند.

 

cd /home/rsync -avH /home/pouya/public_html/ /home/pouya/staging.pouyaszan.com/

 

مرحله 3: ایجاد پایگاه داده جدید

شما باید یک پایگاه داده جدید برای سایت کلون شده دروپال ایجاد کنید. اگر از cPanel استفاده می کنید، روی MySQL Databases از قسمت Databases صفحه اصلی کلیک کنید. سپس پایگاه داده، نام کاربری پایگاه داده و رمز عبور جدید را ایجاد کنید.

پس از ایجاد، اطمینان حاصل کنید که کاربر جدید پایگاه داده دارای امتیازات کامل است. نام کاربری و نام پایگاه داده را در قسمت Add User To Database انتخاب کنید و روی دکمه Add کلیک کنید. روی کادر بررسی همه امتیازات کلیک کنید.

مرحله 4: پایگاه داده جدید و جزئیات دامنه را در فایل settings.php تنظیم کنید

اکنون که پایگاه داده، نام کاربر و رمز عبور جدید تنظیم شده است، تنظیمات پایگاه داده دروپال را با تنظیمات پایگاه داده جدید سایت کلون شده جایگزین کنید. سپس، فایل settings.php سایت کلون شده را با ویرایشگر متن خود باز کنید و جزئیات اتصال پایگاه داده قدیمی را با موارد جدید جایگزین کنید.

در صورتی که بر روی سرور مجازی خود کنترل پنل ندارید از دستور زیر از طریق ssh می توانید فایل را ویرایش نمایید.

cd /home/pouya/staging.growblop.com

nano sites/default/settings.php

جزئیات پایگاه داده زیر را در آن فایل به پایگاه داده،نام کاربر و رمز عبور جدید تغییر دهید. در اینجا یک نمونه از آن است.

$databases[‘default’][‘default’] = array (  ‘database’ => ‘drup177’,  ‘username’ => ‘drup177’,  ‘password’ => ‘$password’,  ‘prefix’ => ‘dr40_’,  ‘host’ => ‘localhost’,  ‘port’ => ‘3306’,

ممکن است نام دامنه سایت جاری خود را در فایل settings.php تنظیم کنید. این تنظیم را به نام دامنه سایت کلون جدید تغییر دهید. در بخش $settings[‘trusted_host_patterns’] فایل settings.php، URL موجود را به URL جدید تغییر دهید.

 

مرحله 5. Dump را به پایگاه داده جدید وارد کنید

در این مرحله نیاز است بک اپی که از دیتابیس خود تهیه کرده اید را در دیتابیس جدید ایجاد شده  ایمپورت نمایید  برای ایمپورت نیز می توانید از phpmyadmin در سی پنل خود استفاده نمایید  و یا اینکه از طریق ssh به سرور وارد شد و کامند را اجرا  کنید

پایگاه داده Dump را با PhpMyAdmin وارد کنید

شما می توانید پایگاه داده Dump را از طریق PhpMyAdmin وارد کنید. ابتدا روی نام پایگاه داده جدید کلیک کنید. سپس روی دکمه Import که در منوی بالا ظاهر می شود کلیک کنید. در مرحله بعد، فایل dump پایگاه داده را که به رایانه خود دارید انتخاب کنید و روی دکمه Go کلیک کنید.

استفاده از خط فرمان

دیتابیس dump ساخته شده از دستور mysqldump را با استفاده از دستور زیر وارد کنید.

 

mysql drup338 < /home/pouya/public_html/drup177_cloning.sql

 

Import Database Dump با استفاده از drush

اگر از drush برای تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده استفاده کرده اید، آن را با دستور زیر وارد کنید.

cd /home/pouya/staging.growblop.com/drush sql:query –file=/home/pouya/drup177.drushcloning.sql

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *