کنسول سرچ گوگل چیست و چگونه از آن استفاده نماییم؟(بخش دوم)

در بخش ابتدایی این مقاله تعریفی از کنسول سرچ گوگل  و مزیت های آن داشتیم.در این مقاله مراحل وریفای و استفاده از آن توضیح داده می شود.

برای شروع کار با کنسول سرچ گوگل نیاز به ثبت سایت در این کنسول است.ابتدا به حساب گوگل خود وارد شوید و سپس به آدرس https://www.google.com/webmasters وارد شوید.

بر روی گزینه ی sign in to search console کلیک کنید و در این مرحله نیاز به وریفای اکانت است و می توانید هر یک از روش های نشان داده در تصویر را انتخاب و طبق راهنما وریفای نمایید.

برای این آموزش از  URL Prefix استفاده شده است و بعد از وارد کردن ادرس سایت فایل html را دانلود و در هاست قرار داده شد و سپس دکمه ی verify کلیک شد.

پس از وریفای حساب  به کنسول خود وارد می شوید و وقت آن است که یکسری اطلاعات و گزارشات از سایت خود مشاهده نمایید.

تب Performance

این بخش جزو اصلی ترین بخش در کنسول سرچ کوکل است  و دقیقا همان اطلاعات اصلی که به دنبال آن هستیم را در اختیار ما قرار می دهد.

نسخه ی جدید نسبت به نسخه ی قبلی قابلیت های بیشتری دارد از جمله اینکه گزارشات تا 16 ماه اخیر را به ما می دهد در صورتی که در نسخه ی قبلی تا 3 ماه گزارشات قابل مشاهده بوده است.

در این بخش می توان  تعداد کلیک‌های دریافتی، تعداد ایمپرسشن‌ها، میانگین نرخ کلیک (CTR) و میانگین رتبه سایت در موتور جستجوی گوگل را به صورت روزانه دید و حتی تمام این اطلاعات برای هر کلمه کلیدی و هر صفحه وب‌سایت نیز موجود است.

در این بخش می توان گزارشات را در قالب فیلترهایی از جمله فیلتر کردن اطلاعات بر اساس کشورهای گوناگون و دستگاه های موبایل، دسکتاپ و تبلت مشاهده کرد همینطور قابلیت بررسی بازه‌های زمانی بیشتر (تا ۱۶ ماه گذشته)  و مقایسه بازه‌های زمانی مختلف با یکدیگر، از سایر امکاناتی است که می توان به آن اشاره داشت.

   1.Clicks

نرخ کلیک نشان می دهد چند درصد از کاربران در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک کرده اند، به این درصد به دست آمده CTR یا نرخ کلیک گفته میشود.

با نگه داشتن موس بر روی نمودار می توان حتی جزئیات بیشتر از جمله سعت و تایم کلیک را نیز مشاهده کرد

در نظر داشته باشید موقعیت لینک شما در صفحات جستجوی گوگل هم بر روی تعداد کلیک موثر است برای مثال اگر لینک شما در صفحه ی دوم و یا سوم باشد مطمئنا تعداد کلیک بر روی صفحه ی دوم بیشتر از صفحه سوم است.

در مجموع می توان گفت که این بخش تاثیر ورودی های سایت را در افت و خیز صفحات  سایت و همینطور کلمات کلیدی یه وضوح به ما نشان می دهد و ما  را در بهبود وضعیت سایت کمک خواهد کرد.

    2.Impressions

تعریف: زمانی که در نتیجه یک جستجو، صفحه ای از نتایج مرتبط به یک کاربر نشان داده می شود، رکوردهای لینک هایی که به نمایش گذاشته می شوند، یک impression را برای URLهای آن صفحه ثبت می کنند. به خاطر داشته باشید همین که لینک وب سایت در صفحه نتایج جستجوی یک کاربر قرار بگیرد، برای در نظر گرفتن یک ایمپریشن کافی می باشد.

     3.میانگین CTR

Ctr(نرخ کلیک) به شما می گوید که چند درصد از افرادی که وب سایت شما را در نتایج جستجو دیده اند ، روی وب سایت شما کلیک کرده اند و هرچه قدر رتبه ی سایت بالاتر باشد نرخ کلیک بالاتر خواهد بود.

با این حال ، موارد دیگری نیز وجود دارد که می توانید خودتان انجام دهید تا CTR را افزایش دهید. به عنوان مثال ، می توانید توضیحات متا و عنوان صفحه خود را بازنویسی کنید تا جذاب تر شود. وقتی عنوان و توضیحات سایت شما از نتایج دیگر متمایز شد ، احتمالاً افراد بیشتری روی لینک شما در نتایج گوگل کلیک می کنند و CTR شما افزایش می یابد.

     4.Average Position

منظور از Position، موقعیت کلمه کلیدی در نتایج جستجو سایتتان است  و Average Position میانگین موقعیت سایتتان را در نتایج جستجو نشان می دهد .این قسمت یکی از مهم ترین بخش ها برای آنالیز کلمات کلیدی در نتایج جستجوی سایت است

Index coverage

coverage امکانی را برای کاربران خود فرآهم آورده است که به کمک آن بتوانند اطلاعات لازم درباره وضعیت ایندکس شدن URL های وب سایت خود به دست آورند. این امکان در قالب گزارش coverage در اختیار شما قرار می گیرد که قبل از این با نام index status شناخته شده است. در بخش coverage کنسول گوگل علاوه بر امکان مشاهده اطلاعات مربوط به ایندکس شدن لینک های سایت، توضیحاتی درباره مشکلات و ارورهای پیش آمده نیز به شما نشان می دهد. اینجاست که شناسایی و برطرف کردن این خطاها اهمیت پیدا می کند.

انواع وضعیت در زیر شرح داده شده است:

  • Error

URL های که در این بخش قرار گرفته اند هنوز ایندکس نشده اند و میبایست خطا بررسی و برطرف شود.

  • Valid with warnings

URL  ها در این بخش ایندکس شده اند اما مشکلاتی هم وجود دارد که بهتر است برطرف شود.

  • Valid

URL در این بخش بدون مشکل ایندکس شده اند.

  • Excluded

URL های قرار گرفته در این بخش ایندکس نشده اند. اما کنسول سرچ گوگل بر این باور است که شما این امکان را از خزنده های موتور جستجو گوگل سلب کرده اید.

 

URL Inspection

این ابزار اطلاعات بسیار خوبی درباره خصوصیات کلی یک لینکرا به ما می دهد. اطلاعاتی همانند زمان آخرین خزش ربات گوگل و سایر گزارش ها همانند ایندکس بودن و یا نبودن یعنی آیا آن صفحه در نتایج گوگل است یا نیست (بررسی آخرین تاریخ ایندکس) و همینطور فچ کردن یک صفحه (یعنی فراخوانی ربات گوگل برای دیدن یک صفحه از سایت ما) و …

 

 

 

Enhancement tabs

با استفاده از اطلاعات این بخش می‌توانید هر آن ‌چه برای بهبود سایتتان نیاز دارید را بیابید شاخص های زیر شما را در این رابطه راهنمایی می کنند.

  • Speed

اطلاعاتی درباره میزان سرعت Load سایت روی موبایل و دسکتاپ به شما می‌دهد. هم‌چنین می‌توانید ببینید کدام یک از صفحات در سرعتشان دارای مشکل هستند.

  • AMP

این ابزار امکان بررسی سرعت باز شدن سایت روی موبایل را افزایش می دهد. اگر صفحه‌ای از وبسایت دارای خطایی در این زمینه بود می‌توانید آن را از این بخش مشاهده کنید.
با کلیک روی خطاهای موجود در چارت پایین می‌توانید صفحات دارای مشکل را مشاهده کنید. پس از رفع مشکل روی گزینه Validate test کلیک نمایید تا گوگل مجددا صفحه را بررسی کند.

  • Rich results enhancement tab

به طور کل در این بخش می توان هر آنچه به بهبود سایت کمک می کند را بررسی کرد. شما جزئیات مربوط به نوع خطاها و هشدارها و اینکه در کدام URL ها یافت می شود را دریافت می کنید.

Sitemaps

فایل sitemap XML مانند یک نقشه راه برای همه صفحات و پست های مهم در وب سایت شما است.اگر وب سایت وردپرسی استفاده می کنید با نصب  افزونه Yoast SEO نقشه سایت خودکار فعال می شود در غیر اینصورت اضافه شدن  آنرا  توصیه می كنیم تا مطمئن شوید كه Google مهمترین صفحات و پستهای شما را به راحتی پیدا می كند.

Links

در بخش پیوندهای سایت خود می توانید تعداد لینک هایی که از  سایت های دیگر  به وب سایت شما هدایت می شوند را مشاهده کنید. علاوه بر این ، می توان دید چه وب سایت هایی پیوند می دهند ، چه تعداد پیوندی از آن وب سایت ها به سایت شما وجود دارد و در آخر اینکه از چه راه هایی  برای لینک دهی به وب سایت شما بیشتر استفاده می شود. این اطلاعات در جهت سئوی سایت ارش زیادی دارند.

Mobile usability

از آنجا که بیشتر کاربران امروزه برای دسترسی به اینترنت از گوشی همراه خود استفاده می کنند اینکه سایت بدرستی در گوشی همراه نشان داده شود حائز اهمیت شده است.در این بخش درستی یا نادرستی صفحات در موبایل را می بینید و در صورت وجود مشکل می توانید بررسی کنید.

در نظر داشته باشید اگر مشکلی در صفحه ای وجود داشته باشید در نتایج گوگل نشان داده نخواهد شد.

Manual Actions

در این بخش اطلاعاتی نشان داده می شود که ممکن است شما تمایل به مشاهده ی آن نداشته باشید.از جمله:

 

  • لینک های غیر طبیعی یا خریداری شده
  • هک شدن سایت
  • اگر موردی از گوگل پنهان شده باشد
  • اسپم

 

Security issues

اگر در سایت شما مشکل امنیتی وجود داشته باشد در اینجا پیغامی دریافت می کنید و پس از برطرف شدن آن نیاز است اطلاع دهید تا سایت مجددا توسط گوگل بازبینی شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *