گزارش Coverage در گوگل سرچ کنسول (بخش اول)

گزارش Coverage در گوگل سرچ کنسول

معنای بخش coverage در کنسول

گزارش coverage  گوگل کنسول اطلاعاتی را در مورد صفحاتی که در سایت شما ایندکس شده اند را ارائه می دهد و URL هایی را لیست می کند که در زمانی که Googlebot سعی می کند آنها را بخزد و ایندکس کند مشکلاتی را ایجاد کرده اند. صفحه اصلی در گزارش کاوریج، نشانی‌های وب سایت شما را بر اساس وضعیت آنها گروه‌بندی می‌کند:

Error: the page isn’t indexed

دلایل مختلفی برای این مورد وجود دارد، صفحاتی که با 404 پاسخ می دهند، صفحات سافت 404 و موارد دیگر.

Valid with warnings

: صفحه ایندکس شده است اما مشکل دارد.

Valid

صفحه ایندکس شده است.

Excluded

صفحه ایندکس نشده است، گوگل از قوانینی در سایت مانند تگ های noindex در robots.txt یا متا تگ ها، تگ های canonical و غیره پیروی می کند که از ایندکس شدن صفحات جلوگیری می کند.

این گزارش coverage اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به کنسول جستجوی قدیمی گوگل ارائه می دهد. گوگل واقعا داده هایی را که به اشتراک می گذارد را بهبود بخشیده است، اما هنوز مواردی وجود دارد که نیاز به بهبود دارند. همانطور که در زیر می بینید، گوگل نموداری را با تعداد URL ها در هر دسته نشان می دهد. در صورت افزایش ناگهانی خطاها، می‌توانید نوارها را ببینید و حتی آن را با نمایش‌ها مرتبط کنید تا تعیین کنید که آیا افزایش URL‌های دارای خطا یا اخطار می‌تواند باعث کاهش نمایش‌ها شود یا خیر.

پس از راه‌اندازی یک سایت یا ایجاد بخش‌های جدید، می‌خواهید تعداد صفحات ایندکس شده معتبری را مشاهده کنید. چند روز طول می‌کشد تا صفحات جدید گوگل ایندکس شوند، اما می‌توانید از ابزار بازرسی URL برای درخواست فهرست‌بندی و کاهش زمان Google برای یافتن صفحه جدید خود استفاده کنید.

با این حال، اگر شاهد کاهش تعداد URL های معتبر یا افزایش ناگهانی آن هستید، مهم است که روی شناسایی URL ها در بخش Errors کار کنید و مشکلات ذکر شده در گزارش را برطرف کنید.  Google اطلاعاتی در مورد خطاها و تعداد URL هایی که این مشکل را دارند ارائه می دهد:

 

به یاد داشته باشید که کنسول جستجوی گوگل اطلاعات 100٪ دقیق را نشان نمی دهد. در واقع، چندین گزارش در مورد باگ ها و ناهنجاری های داده وجود دارد. علاوه بر این، کنسول جستجوی گوگل برای به روز رسانی زمان می برد، به دلیل اینکه داده ها 16 تا 20 روز عقب مانده شناخته شده است. همچنین، گاهی اوقات فهرستی بیش از 1000 صفحه را در خطاها یا دسته های هشدار همانطور که در تصویر بالا می بینید نشان می دهد، اما فقط به شما امکان می دهد نمونه ای از 1000 URL را مشاهده و دانلود کنید تا بررسی انجام شود. با این وجود، این یک ابزار عالی برای یافتن مشکلات در سایت شما است: وقتی روی یک خطای خاص کلیک می‌کنید، می‌توانید صفحه جزئیات را ببینید که نمونه‌هایی از URLها را در آن فهرست می‌کند:

همانطور که در تصویر بالا می بینید، این صفحه جزئیات برای همه URL هایی است که با 404 پاسخ می دهند. هر گزارش دارای پیوند “learn more” است که شما را به صفحه اسناد Google می برد که جزئیات مربوط به آن خطای خاص را ارائه می دهد. گوگل همچنین نمودارهایی ارائه می دهد که تعداد صفحات آسیب دیده را در طول زمان نشان می دهد. می‌توانید روی هر URL کلیک کنید تا URL را که شبیه ویژگی قدیمی «fetch as Googlebot» از کنسول جستجوی قدیمی Google است، بررسی کنید. همچنین می توانید تست کنید که آیا صفحه توسط robots.txt شما مسدود شده است یا خیر پس از اصلاح آدرس‌های اینترنتی، می‌توانید از Google درخواست کنید تا آنها را تأیید کند تا خطا از گزارش شما محو شود. شما باید رفع مشکلاتی را که در حالت اعتبارسنجی «شکست خورده» یا «شروع نشده» هستند در اولویت قرار دهید. ذکر این نکته ضروری است که نباید انتظار داشته باشید که همه URL های سایت شما ایندکس شوند. گوگل بیان می کند که هدف مدیر وب سایت باید ایندکس کردن همه URL های متعارف باشد. صفحات تکراری یا جایگزین به‌عنوان مستثنی طبقه‌بندی می‌شوند، زیرا دارای محتوای مشابه با صفحه متعارف هستند. طبیعی است که سایت ها دارای چندین صفحه در دسته بندی حذف شده باشند. اکثر وب سایت ها دارای چندین صفحه بدون متا تگ شاخص هستند یا از طریق robots.txt مسدود می شوند. هنگامی که گوگل یک صفحه تکراری یا جایگزین را شناسایی می کند، باید مطمئن شوید که آن صفحات دارای یک برچسب متعارف هستند که به URL صحیح اشاره می کند و سعی کنید معادل متعارف را در دسته معتبر پیدا کنید. گوگل یک فیلتر کشویی در سمت چپ بالای گزارش قرار داده است تا بتوانید گزارش را برای تمام صفحات شناخته شده، همه صفحات ارسال شده یا URL ها در یک نقشه سایت خاص فیلتر کنید. گزارش پیش فرض شامل تمام صفحات شناخته شده است که شامل همه URL های کشف شده توسط Google است. همه صفحات ارسال شده شامل همه URL هایی است که از طریق نقشه سایت گزارش کرده اید. اگر چندین نقشه سایت ارسال کرده اید، می توانید بر اساس URL ها در هر نقشه سایت فیلتر کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *