آیا آدرس IP یک عامل رتبه بندی گوگل است؟

آیا آدرس IP یک عامل رتبه بندی گوگل است؟

منابع مختلف می گویند که آدرس IP شما یک سیگنال رتبه بندی است که توسط گوگل استفاده می شود.اما این ادعاها چقدر صحت دارند؟ در ادامه خواهید دید که آیا یک آدرس IP می تواند به رتبه بندی شما در جستجو کمک کند یا به آن آسیب برساند.

آیا آدرس IP سرور وب سایت شما بر رتبه شما در نتایج جستجو تأثیر می گذارد؟

آیا آدرس IP شما این پتانسیل را دارد که به رتبه بندی شما در موتور جستجو کمک کند یا به آن آسیب برساند؟ در ادامه خواهیم دید آیا آدرس های IP یک عامل رتبه بندی گوگل هستند یا خیر.

آدرس IP به عنوان یک عامل رتبه بندی

مقالاتی در اینترنت از سایت‌های بازاریابی معتبر ادعا می‌کنند که گوگل بیش از 200 فاکتور رتبه‌بندی «شناخته» دارد.

این لیست‌ها اغلب شامل عباراتی در مورد آدرس‌های IP پرچم‌دار هستند که بر رتبه‌بندی یا پیوندهای با ارزش بیشتر تأثیر می‌گذارند، زیرا آنها از آدرس‌های IP جداگانه کلاس C هستند.

خوشبختانه، این لیست ها باعث ایجاد مکالمات متعددی با کارمندان گوگل در مورد اعتبار آدرس های IP به عنوان فاکتورهای رتبه بندی در الگوریتم گوگل شد.

شواهد علیه آدرس IP به عنوان یک عامل رتبه بندی گوگل

در سال 2010، از مت کاتز، رئیس سابق تیم وب اسپم گوگل، پرسیده شد که آیا رتبه وب سایت مشتری تحت تأثیر وب سایت های اسپم روی همان سرور قرار می گیرد یا خیر. پاسخ او:

من می‌دانم، و گوگل هم می‌داند که میزبانی وب مشترک اتفاق می‌افتد. شما واقعاً نمی توانید کنترل کنید چه کسی در آن آدرس IP یا زیرشبکه کلاس c قرار دارد.”

در نهایت، گوگل تصمیم گرفت که اگر روی یک آدرس IP یا زیرشبکه کلاس C اقدام کنند، هرزنامه‌ها فقط به آدرس IP دیگری منتقل می‌شوند. بنابراین، کارآمدترین راه برای مقابله با این موضوع نخواهد بود.

در سال 2011، توییتی از کاسپار شیمانسکی، یکی دیگر از اعضای سابق تیم وب هرزنامه گوگل، اشاره کرد که گوگل این حق را دارد که وقتی میزبان های رایگان به طور گسترده اسپم شده اند، اقدام کند.

در سال 2016، در طول ساعات اداری مرکزی وب مستر گوگل، از جان مولر، پرسیده شد که آیا قرار گرفتن تمام وب سایت های یک گروه، در یک بلوک آدرس IP یکسان مشکلی بوجود می اورد یا خیر. او جواب داد:

«نه، این کاملاً خوب است. بنابراین این چیزی نیست که شما به طور مصنوعی نیاز به خرید بلوک آدرس IP داشته باشید.

و به خصوص اگر از CDN استفاده می کنید، ممکن است به یک بلوک آدرس IP که توسط شرکت های دیگر استفاده می شود، برسید. یا اگر از هاست اشتراکی استفاده می کنید، این موارد اتفاق می افتد. این چیزی نیست که شما نیاز به حرکت مصنوعی داشته باشید.»

در مارس 2018، از مولر پرسیده شد که آیا تغییر IP با موقعیت جغرافیایی متفاوت بر SEO تأثیر می گذارد یا خیر. او پاسخ داد:

اگر به سروری در مکان دیگری منتقل شوید؟ معمولا نه. در غیر این صورت، ما اطلاعات کافی برای هدف‌یابی جغرافیایی دریافت می‌کنیم، به عنوان مثال، از تنظیمات TLD و هدف‌گیری جغرافیایی در کنسول جستجو.»

در اکتبر 2018، از مولر پرسیده شد که آیا مکان آدرس IP برای رتبه بندی سایت اهمیت دارد یا خیر. پاسخ او به سادگی «نه» بود.

چند توییت بعد، در همان تاپیک توییتر، کاربر دیگری اظهار داشت که آدرس های IP در رابطه با بک لینک ها اهمیت دارد. مولر دوباره با یک «نه» ساده پاسخ داد.

در ژوئن 2019، مولر سؤالی در مورد کنسول جستجوی Google دریافت کرد که نشانی IP وب سایت را به جای نام دامنه نشان می دهد. پاسخ او:

معمولاً ایندکس کردن آدرس های IP شما ایده بدی است. آدرس های IP اغلب موقتی هستند.

او پیشنهاد کرد که کاربر اطمینان حاصل کند که آدرس IP به دامنه آنها هدایت می شود.

چند ماه بعد، وقتی از مولر پرسیده شد که آیا لینک‌های آدرس‌های IP بد هستند، در توییتی نوشت:

لینک‌های آدرس‌های IP کاملاً خوب هستند. اغلب اوقات، به این معنی است که سرور به خوبی تنظیم نشده است (ما به جای نام میزبان، به راحتی با تغییر مسیرها و rel=canonical قابل رفع است) آدرس IP را متعارف کردیم، اما این فقط یک جزئیات فنی است. این بدان معنا نیست که آنها بد هستند.

در اوایل سال 2020، وقتی از مولر در مورد دریافت لینک از آدرس‌های IP مختلف پرسیده شد، گفت که بخش بد این است که کاربر خودش بک لینک‌ها را می‌سازد – نه آدرس‌های IP.

سپس، در ماه ژوئن، از مولر پرسیده شد که چه اتفاقی می‌افتد اگر یک وب‌سایت آدرس IP لینک‌ها را خریداری کند. آیا اقدامی در سطح IP انجام خواهد شد؟

میزبانی مشترک و CDN ها در یک IP واقعاً رایج است. داشتن چند سایت بد در یک IP همه چیز را در آن IP بد نمی کند.

مولر در ماه سپتامبر، طی بحثی در مورد محله‌های بد که بر رتبه‌بندی جستجو تأثیر می‌گذارند، اظهار داشت: من از هیچ الگوریتم رتبه‌بندی که چنین IP‌هایی را در نظر بگیرد، اطلاعی ندارم.

در ماه نوامبر، گری ایلیس، رئیس بخش آفتاب و شادی در گوگل، یک واقعیت جالب را به اشتراک گذاشت.

واقعیت جالب: تغییر زیرساخت‌های زیربنایی یک سایت مانند سرورها، IPها، می‌تواند سرعت و اغلب خزیدن Googlebot از سایت مذکور را تغییر دهد. به این دلیل است که در واقع تشخیص می دهد که چیزی تغییر کرده است، که باعث می شود دوباره یاد بگیرد که چقدر سریع می تواند بخزد.

در حالی که این اطلاعات جالب است، به نظر می رسد که بر خزیدن و رتبه بندی تاثیر نمی گذارد. خزیدن البته برای رتبه بندی لازم است، اما خزیدن یک عامل رتبه بندی نیست.

در سال 2021، یکی از کاربران توییتر پرسید که آیا متعارف سازی IP می تواند تأثیر مثبتی بر SEO داشته باشد؟ مولر پاسخ داد:

مگر اینکه افراد به آدرس IP سایت شما لینک داده باشند (که غیرمنتظره است)، این هیچ تاثیری بر سئو نخواهد داشت.

بعداً در ماه دسامبر، وقتی از مایلر پرسیده شد که آیا یک آدرس IP به جای نام میزبان زمانی که گوگل کیفیت پیوند را ارزیابی می‌کند، غیرعادی به نظر می‌رسد؟

مولر گفت: «آدرس‌های IP خوب هستند. اینترنت تعداد زیادی از آنها را دارد.”

اگر نگران آدرس IP یا شرکت میزبان خود هستید، به نظر می‌رسد اجماع اینگونه باشد: نگران نباشید.

آدرس IP دیگر یک عامل رتبه بندی نیست

شاید در گذشته، گوگل اقداماتی را در سطح IP علیه وب‌سایت‌های اسپم انجام داده است.

اما باید این را بی‌اثر می‌دانست، زیرا ما هیچ تأییدی از طرف نمایندگان Google نمی‌بینیم که آدرس‌های IP، میزبانی مشترک و محل بد بخشی از الگوریتم هستند.

بنابراین، فعلاً می‌توان نتیجه گرفت که آدرس‌های IP یک عامل رتبه‌بندی نیستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *