ارتقا از جوملای 2.5 به 3+ چندان هم ترسناک نیست.

جوملا، در 10 دسامبر در دسترس بودن جوملای 2.5.28 را اعلام کرده است. این آخرین نسخه برای سری 2.5 جوملاست و آخرین نسخه برنامه ریزی شده ی این سری می باشد. پشتیبانی رسمی از جوملای 2.5 زمانبندی شده که تا 31 دسامبر 2014 به پایان برسد. این بدان معناست که جوملا تمام تلاش خود را بر روی جوملای 3.3 و سری 3.4 معطوف کرده است. اما اصلا جای نگرانی نیست. این بدان معنا نیست که بعد از این تاریخ CMS شما غیر فعال خواهد شد. وب سایت شما هنوز آنلاین خواهد بود و هنوز به همان اندازه که قبلا امن بوده است، امن خواهد بود.
این سری CMS در ژانویه 2011 با جوملای 1.6 آغاز به کار کرد و در جولای 2011 جوملای 1.7 منتشر شد. هر دو این نسخه ها ادامه ی کار دادند تا پس از مدت طولانی ای جوملا، نسخه ی 2.5 را منتشر کرد که این رویداد در ژانویه ی 2012 اتفاق افتاد که حدود 2 سال طول کشید. در زمان کوتاهی، جوملای 3.3 ظاهر شد و سپس جوملای 3.3.6 که در حال حاضر آخرین نسخه ی پایدار قدرتمند و انعطاف پذیر سیستم مدیریت محتواست. آیا شما عجله دارید برای ارتقای ورژن جوملا به جوملای 3؟ کار مشکلی است. این کار وابسته به موارد زیادی است. در اینجا لیست کوتاهی از آماده سازی قبل از ارتقا را ذکر می کنیم. لطفا حداقل دو ساعت برای این پروسه زمان بگذارید. این به شما اجازه می دهد با تمرکز و آرامش روی این مورد کار کنید.
1- پشتیبان گیری کامل انجام دهید(فایلها و پایگاه داده). شما می توانید از نسخه رایگان Akeeba استفاده نمایید.
2- بررسی نمایید آیا هاستینگ(میزبانی وب) شما آماده برای نسخه ی جدید مدیریت محتوا هست یا خیر. نیازمندی های جوملا 3+ در لینک زیر موجود است:
http://www.joomla.org/technical-requirements.html#sthash.e3x2FMMJ.dpuf
3- در پنل هاستینگ یک زیر دامنه ایجاد نمایید. به عنوان مثال، j3.domain.com. همینطور یک دیتابیس جدید ایجاد نمایید.
4- روی این زیر دامنه ی جدید کل سایتتان را از روی بکاپ، ریکاوری نمایید.
5- در یادداشت های خود تمام پسوندهای اضافی ای که دارید (ماژول،کامپوننت،پلاگین ها) را بازنویسی کنید.
6- کلیه ی قالب ها را بررسی کنید هر چند در اغلب موارد قالب قدیمی پس از ارتقا کار خواهد کرد.
7- پس از آن اگر شما در رابطه با پلاگین های خاص مطمئن نیستید آنها را غیر فعال کنید چون اغلب و عمدتا تنها پلاگین ها هستند که می توانند پنل مدیریتی را “kill” کنند.
8- Componets -> Joomla! Update -> Options.
شما نیاز دارید سوئیچ کنید از گزینه ی Update Server به Short Term Support و سپس تغییرات را ذخیره کنید.
9- شما باید امکان آپگرید با دکمه ی action را ببینید. روی upgrade کلیک نمایید. در این زمان است که شما می توانید یک قهوه یا چای میل نمایید چون چند دقیقه ای طول خواهد کشید.
10- در صورت عدم مشاهده ی خطا، شما می توانید نفس راحتی بکشید. ولی من توصیه می کنم دیتابیس را هم چک نمایید. شما ممکن است مشکلاتی در رابطه با دیتابیس داشته باشید که بازدن روی دکمه ی Fix خطاها تصحیح شود. حالا باید در صفحه نشان داده شود که دیتابیس آپدیت شد.
11- حالا شما بایستی همه ی ماژول ها و کامپوننت هایی را که ورژن جدید برای J3 دارد را مجدد نصب نمایید. این مهم است که شما توجه کنید که همه extension های شما بایستی سازگار با جوملای 3.3+ باشد. اگر جز این است، سایت شما قابلیتش را از دست خواهد داد وبعد از آپدیت لود نخواهد شد.
12- چک کنید قالب ها هنوز کار می کنند اگر نه و ارور دارد، آن را مجدد نصب نمایید.
13- سپس بخش پلاگین، چک کنید پلاگین ها بعد از انتشار غیرفعال نشده باشد یا یک صفحه ی خالی یا هیچ نوع مسئله ی عجیب غریب یا پیغام خطا نداشته باشد.
14- اگر شما مطمئن شدید که همه چیز خوب است، زمان آن است که یک فول کپی گرفته و این ورژن ارتقا داده شده را به مکان جدید یعنی روی دامنه ی قدیمی انتقال دهید.

چطور خطاهای بعد از ارتقا را برطرف کنیم؟

نکته 1: گاهی اوقات حتی بعد از ارتقای موفق از 2.5 به 3.X و مهاجرت از هاست یا زیر دامنه به دامنه، شما نخواهید توانست در دامنه لاگین نمایید. شما صفحه سفید می بینید یا پیغام ارور دارید. این ممکن است به دلیل پوشه ی قدیمی باشد. libraries/cms/controller
در جوملای 3.3+ این ضروری نیست ولی بایستی از جوملا 3.0 حذف شود. لطفا این را از طریق FTP انجام دهید و سپس کش را حذف کرده و احتمالا شما خواهید توانست از J3 از طریق داشبرد administrator لاگین نمایید.

نکته 2: من فکر می کنم این نظریه خوبی باشد که بعد از مهاجرت از سرور A به B جوملا 3.3+ را نصب مجدد کنید. این می تواند بعضی مشکلات که بعد از آپدیت اتفاق می افتد را حل کند. این بخش ساده ای است فقط نصب پچ جوملا از طریق ادمین. به عنوان مثال از این فایل استفاده کنید: Joomla_3.3.x_to_3.3.6-Stable-Patch_Package.zip
این کمتر از 3 دقیقه از شما زمان می گیرد ولی می تواند بسیاری از مشکلات ساختاری دیتابیس را حل کند.

نکته 3: بسیاری از مشکلات پس از ارتقای جوملای قدیمی به جدید پیش روست که دلیل آن پلاگین های قدیمی است که ناسازگار یا ضعیف نوشته شده است. من پیشنهاد می کنم که نمایش ارورها را در پیکربندی کلی به حداکثر ست نمایید،ببینید که چطور یک پیغام ارور تولید شده و کرش اتفاق می افتد.
در بیشتر نمونه ها، شما می توانید آنها را غیر فعال کنید و سپس uninstall نمایید. جایگزینی که با Jommla 3.X بدون مشکل کار خواهد کرد، پیدا کنید. اگر شما توسعه دهنده ی پی اچ پی نیستید این تنها راه است.

نکته 4: برای جوملای 2.5 ای که هنوز مسدود نشده، در صفحه ی خطا در طول بروزرسانی، ساده ترین راه حل این خواهد بود که پلاگین “system-Remember.me” را قبل از اجرای آپدیت و به روز رسانی مجدد، غیر فعال کنید. در بعضی موارد آپدیت جوملا ممکن است با مشکلات مواجه شود اگر پلاگین فعال باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *