استفاده از Gtmetrixجهت تست سرعت وب سایت

سرعت سایت به طور قابل توجهی یکی از مهمترین معیارهای یک وب سایت است. برای برخی از سایت ها، تفاوت یک ثانیه می تواند به معنای بدست آوردن یا از دست دادن هزاران دلار باشد. به همین دلیل سنجش دقیق سرعت سایت بسیار مهم است ولی متاسفانه اندازه گیری سرعت سایت کار ساده این یست یکی از محبوبترین ابزارهای که برای تست سرعت سایت از آن استفاده می شود Gtmetrix است که بااستفاده از آن می توانید سرعت سایت را به صورت موثر بسنجید.

ملاحظات تست سرعت :

برای تست سرعت عوامل مختلفی باید درنظر گرفت هشود. اگر بخواهید به طور موثر سرعت را تست کنید باید  بسیاری از عوامل را مورد توجه قرار دهید  اما یکی از بزرگترین عوامل این است که تست سرعت باید چندین بار انجام شود و میانگین نتایج بدست آمده را به عنوان سرعت واقعی درنظر گرفته شود.

  1. تعداد آزمایشات :

برای بدست آوردن یک مجموعه جامع و کامل از اطلاعات، شما باید آزمایشات زیادی را ترجیحا در زمان های مختلف در طول روز انجام دهید. ایده آل این است که شما آزمایشات را به صورت ساعتی به مدت یک هفته یا بیشتر ادامه دهید.

دلیل این امر این است که عملکرد وب سایت شما بسته  به تعداد بازدید وحتی استفاده از منابع سرور( در صورتی که از هاست اشتراکی استفاده می کنید می تواند در طول روز تغییر کند.)

این آزمون ها نتایج جالبی برای شما به همراه خواهند داشت با استفاده از این آزمون می توانید ساعت پیک بازدید سایت خود را بیابید و بهترین زمان برای ارسال مطالب جدید، تبلیغات هدفمند و غیره را مشخص کنید.

GTmetrix علاوه بر تست سرعت سایت برای 1 تا5 بار پیشنهاداتی نیز برای بهبود سرعت سایت شما ارائه می دهد مواردی که می تواند ثابت باشند ولی باعث سرعت بخشیدن به سایت شود.

  • تست مکان :

هنگامی که از نسخه رایگان بسیاری از ابزارهای رایگان تست سرعت مانند (pingdom)استفاده می کنید، معمولا یک سرور آزمایشی به صورت تصادفی تعیین می کند (به عنوان مثال، محل مورد نظر سایت شما مورد آزمایش قرار می گیرد)

این اغلب منجر به نمایش نتایج بسیار متناقض خواهد شد چون ممکن است تست اول از نیویورک انجام شود که 100مایل از سرور شما فاصله دارد و تست دوم از سیدنی انجام شود که ممکن است 10000  مایل از سرور شما فاصله داشته باشد.

مکان انتخابی شما برای تست سایت باعث تفاوت زیادی می شود.این  مورد برای کسب و کارهای محلی که فقط از محیط اطراف خود بازدید کننده دارند قابل چشم پوشی است ولی در کسب و کارهای که مخاطبان خود را سراسر دنیا جذب می کنند این مورد باید پیگیری شود.

برای آزمایش محلی، سرورهای تست را نزدیک به مکان فیزیکی سروری که هاست خود را به روی آن میزبانی می کنید انتخاب نماید و در صورتی که مکان فیزیکی هاست خود اطلاع ندارید  بهتر است این مورد را از شرکت هاستینگ خود سئوال کنید.

برای آزمایش در سطح جهانی، سرورها را چهار یا پنج سرور تست در نقاط کلیدی در سراسر جهان انتخاب کنید. من دوست دارم حداقل یک سرور از ایالات متحده یکی از اروپا ویکی از استرالیا ویکی از آسیا را انتخاب کنم.

برای اینکه بتوانید مکان مورد نظر خود را برای استفاده در سایت GTmetrix انتخاب کنید ابتدا باید یک حساب کاربری رایگان در این سایت ایجاد کنید.

اهداف آزمایشی:

برای بدست آوردن سنجشی درست از سایت خود بهتر است از صفحاتی از سایت خود که معمولا بیشترین بازدید را دارند تست تهیه کنید برای مثال صفحه فروشگاه، محصولات، پست ها و مطالب سایت علاوه به صفحه اول سایت، معمولا این تست فقط از صفحه اول سایت انجام  می شود ولی به دلیل اینکه معمولا حجم صفحه او بسیار پایین است زمان ورود صفحه اول نیز باید بسیارپایین باشد و همچنین ممکن است صفحات دیگر ازسایت شما در گوگل ایندکس شده باشد وکاربران از آن صفحات به سایت شما هدایت شوند بنابراین تست سرعت از صفحات مهم سایت می تواند به شما در سنجش صحیح سایت کمک کند.

Gtmetrix چگونه کار می کند؟

استفاده عمومی از Gtmetrix رایگان است. شما می توانید به صفحه اصلی بروید و بلافاصله شروع به تجربه و تحلیل سایت خود کنید.

در صورتی که یک اکانت ایجاد و هزینه عضویت را پرداخت کردهباشید گزینه های بیشتری برای انتخاب در اختیار دارید. برای مثال امکان انتخاب مکانهای تست،  تست خودکار و موارد دیگر رادارید.

مرور نتایج به شما نوع مرورگر، محل استفاده برای آزمایش، امتیازات Page speed،  Yslow زمان بارگذاری صفحه، تعداد درخواست های ارسال شده ، اندازه صفحه اول نمایش می دهد.

این اطلاعات برای تجزیه و تحلیل روندها،عالی هستند.اما اگر واقعا می خواهید بدانید چرا وب سایت شما کند است و یا اینکه چه کارهای می توانید انجام دهید تا سرعت را بهبود بخشید باید دقیق تر بررسی کنید.

سربرگ Yslow و page speed

Page speed و Yslow دو روش مختلف برای سنجش ساختار معماری سایت  و سرعت لود آن سایت می باشد. در این دو سربرگ توصیه های جهت بهبود بخشیدن به سرعت سایت با اصلاح ساختار و معماری وب سایت ارائه می شود مانند استفاده از chaching، اضافه کردن expires header ها ، فعال کردن gzip و غیره

در مورد هر یک از این گزینه ها می توانید بیشتر مطالعه کنید و در پیاده سازی وب سایت خود استفاده کنید تا سرعت وب سایت شما بهبود یابد

یک نکته کلیدی برای یاد آوری :

درصد امتیاز را دنبال نکنید، این مقادیر می تواند گمراه کننده باشند و باعث شود شما موارد مهم را درنظر نگیرید برای مثال اندازه صفحه اول نباید در حد مگابایت باشد (این اتفاق اغلب به دلیل ضعف در بهینه سازی تصاویر موجوددر صفحه اول اتفاق می افتد) بجای تاکید بر روی سرعت لود صفحه در ثانیه بهتر است برروی اطلاعات زیر تاکید کنید و آن ها را بررسی نماید.

سربرگ The Water fall :

Water Fall  یکی از ابزارهای مفید برای تشخیص تنگناهای سرعت وب سایت شما می باشد. این بخش خاص درواقع بسیار شبیه ابزارهای مبتنی بر مرورگرمانند Firebug net میباشد مقالاتی در رابطه با تفسیر water fall در اینترنت وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید اگر فرصت کمی دارید می توانید از خلاصه زیر  استفاده کنید.

هر چیزی که در سایت شما وجود دارد باید مشاهده شود ونمایش داده شود. هرنوار در water fallمربوط به کپی از موارد موجود در سایت شما است و نشان می دهد که چه مقدار زمان نیازدارد تا این مورد نمایش داده شود.

مراحلی که هر یک از موارد سایت می تواند داشته باشد به شرح زیر است.

DNS Lookup : زمانی برای پیدا کردن DNS ها

Connecting: زمانی برای ایجاد اتصال

Blocking: زمان صرف شده برای صف مرورگر جهت انتظار برای ایجاد یک اتصال

Sending:  زمان صرف شد برای ارسال یک درخواست

Waiting: زمان صرف شد جهت انتظار برای دریافت یک پاسخ

Receiving : زمان برای دانلود محتوا

با استفاده از این اطلاعات ما می توانیم برخی از مفروضاتی که در وب سایت ما اتفاق می افتد را بدست آوریم.

دو خط waterfall وجود دارد خط آبی نشان دهنده نقطه ای است که domبارگذاری شده است و خط قرمز نشان دهند، زمان بارگذاری صفحه است.

سر برگ بعدی Timings است:

یکی دیگر از شاخص های مهم در سرعت سرور “زمان به بایت اول “(TTFB) می باشد این مورد توسط اطلاعات انتظار waiting in for matix در wate fall نشان داد شده است. اگر همیشه شما میزان TTFB را پایین مشاهده می کنید.(با وجود بهینه سازی های که روی سایت خود انجام داده اید) ممکن است این مورد از سمت سرور میزبانی کننده هاست شما باشد.

سربرگ های Video & history :

این دو بخش فقط برای اکانت های فعال می باشد که حق عضویت پراخت کرده اند. در بخش video یک ویوئو از زمان بارگیری سایت و داده های مختلف ان قرار داده شده است درحالی که این می تواند یک ویژگی خوب باشد ولی من دلیل کافی برای استفاده از این ویدئو پیدانکردم به نظرمن این ویدئو سرعت حقیقی سایت را نشان می دهد ولی بیانگر مشکلات آن نمی باشد.

با این حال سربرگ history یکی از بهترین ویژگی های این سایت می باشد زیرا این سربرگ به شما این امکان را میدهد تا نتایج چند آزمون را در یک صفحه به صورت نمودار مشاهده کنید. که درک آن می تواند برای شما بسیار آسان تر باشد

پیکربندی test suite :

من شخصا یک حساب کاربری حرفه ای با GTmetix داشته ام که بیشتر برای آزمایش سایت ها خود و تکنولوژی های خاص از آن استفاده می کنم. در Gtmetrix این امکان رادارید که تست ها خود را ایجاد تنظیم کنید برای مثال مشخص کنید.

که در چه روزهای و چه ساعت های از چه صفحاتی Gtmetrix برای شما تست سرعت بگیرد و پس از آن شما می توانید با ورود به داشبورد خود و مقایسه نتیجه تستهای بدست امده سرعت سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید. نتیجه  تست ها را می توانید در یک نمودار مشاهده کنید.

راهنمایی های سرعت برای کاربران وردپرس

اوه ، اگر شما از وردپرس استفاده می کنید شما می توانید از توصیه های زیر جهت بهبود سرعت وب سایت وردپرسی خود استفاده کنید

  1. اطمینان حاصل کنید که سرور میزبانی شما به  طور خاص بهینه سازی شده برای استفاده از وردپرس اگر از هاست مخصوص وردپرس استفاده نمی کنید پیشنهاد ما استفاده از هاست لینوکس خارج از کشور پویا سازان است
  2. اگر قبلا از پلاگین cachingاستفاده نکرده اید بهتر است یکی از پلاگین های w3 Total cach ، wp supercache یا wpRocket رابر روی سایت خود فعال کنید.
  3. برخی از تصاویر سایت بر زمان لود تاثیر گذارند تصاویر که بهینه نیستند را ازسایت خود حذف کنید و یا آنها را با نرم افزارهای مربوط بهینه و مجددا قرار دهید همچنین می توانید از پلاگین های بهینه ساز تصاویر مانند wp smvsh نیز استفاده کنید.
  4. جاوا اسکریپت های موجود در صفحات خود را در پایین صفحه ها قرار دهید. در بالای صفحات سعی کنید از آیتم های استفاده کنید که سریعتر لود می شوند.
  5. پروفایل های مربوط به رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک ، تویتر، گوگل پلاس وغیره را از سایت خود حذف کنید این پروفایل ها به معنایی واقعی می توانند به زمان لود سایت شما تاثیر بگذارد.
  6. فشرده سازی gzip رافعال کنید. تمام اسکریپت های مربوط را حذف browser caching را فعالنمایید.
  7. شاید این مورد از سایر موارد مهمتر باشد حذف هر پلاگین غیر ضرور که ممکن است خود انواع css و javascript را نیز به همراه داشته باشد. هر چند از نظر فنی هیچ محدودیتی برای تعداد افزونه های که میتوانید بر روی وب سایت خود نصب کنید وجود ندارد اما قاعده کلی بسیار ساده است :پلاگین های بیشتر ، سایت کند تر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *