انواع رکوردهای DNS

انواع رکوردهای DNS

 

 

تسلط بر مفاهیم دامین و تنظیمات DNS ، بخش مهمی از مدیریت  سرور یا میزبانی وب و یا هاست را تشکیل می دهد.همچنین یک کاربر عادی از طریق آشنایی با این مفاهیم می تواند کنترل بیشتری بر عملکرد سایت خود و یا درخواست سرویس های مناسب از سرویس دهنده ی خود داشته باشد که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه خواهد شد.

 

Aرکورد  :(A Address)

Aرکورد، به آی پی های ورژن 4 اشاره میکند.رکورد A برای تبدیل نام دامنه به ای پی اختصاص داده شده، استفاده می شود.

 

رکورد AAAA:

رکورد AAAA به آی پی های ورژن 6 اشاره میکند و کاربرد آن دقیقا شبیه رکورد A است با این تفاوت که نوع آی پی آدرس متفاوت است.

 

رکورد (CNAME):

این رکورد به نام دامنه ای اختصاص داده می شود که به عنوان نام مستعار برای یک آدرس در نظر گرفته می شود. این گزینه معمولا برای مرتبط کردن نام های زیر دامنه، از نوع WWW، FTP،Mail به نام دامنه ی اصلی استفاده می شود.مثلا یه رکورد CNAME می تواند test.Domainname.com را به نام دامنه ی اصلی یعنی Domainname.comمرتبط کند. بنابراین، عمل CNAME مرتبط با Aliasing names است.

 

رکورد تبادل ایمیل یا MX رکورد :

MX رکورد، مخفف کلمه های Mail Exchange Record به معنای رکورد تبادل ایمیل است.

این اطلاعات توسط پروتکل انتقال پیام (smtp) برای مسیریابی ایمیل به میزبانی مناسب استفاده می شود.معمولا بیش از یک سرور تبادل ایمیل برای DNS دامنه وجود دارد که هر یک اولویتی را تعیین میکند.

 

رکورد TXT :

رکورد TXT این اجازه را به Administrator میدهد که متن دلخواه خود را در رکورد DNS بدون قالب وارد کنید. رایج ترین رکوردهای TXT برای تنظیم رکورد spf است که از ارسال ایمیل های جعلی جلوگیری میکند.

 

رکورد PTR :

PTR یا به عبارتی رکورد اشاره گر، یکی از رکوردهای مهم در DNS سرور است. در این رکورد، یک آی پی به نام دامنه اختصاص داده می شود و اتصال صحیح دامنه ی شما را به آدرس IP مشخص می کند تا درخواست شما به اشتباه به سرورهای دیگر ارسال نشود. در اصل می توان گفت این رکورد برعکس رکورد A است.

 

رکورد NS:

سرورهای لیست شده در رکورد NS، نیم سرورهای معتبر برای دامنه ی اصلی شما هستند.

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *