تفاوت بین سرور مجازی ویندوز و لینوکس

تفاوت بین سرور مجازی ویندوز و لینوکس

تفاوت بین سرور مجازی ویندوز و لینوکس

کسب و کارهای آنلاین مختلف به خدمات میزبانی وب متفاوتی نیاز دارند. در واقع، بسیاری از شرکت ها سرور مجازی را برای نیازهای خود ترجیح می دهند زیرا محیط میزبانی وب پایدارتر و قابل پیش بینی تری را فراهم می کند.

اگر به فکر انتخاب VPS برای کسب و کار خود بوده اید، می خواهیم دو سیستم عامل محبوب را نام ببریم: ویندوز و لینوکس. آنها بیش از 60٪ از تمام وب سایت ها را تامین می کنند و همچنین درصدی از طریق میزبانی VPS مدیریت می شوند. بنابراین، در این مقاله تفاوت بین Linux و Windows VPS را توضیح می دهیم.

سرور مجازی (VPS) چیست؟

VPS مخفف Virtual Private Server است. یک سرور به چندین سرور مجازی برای ایجاد یک VPS تقسیم می شود. هر سرور مجازی تقسیم شده دارای منابع اختصاصی خود مانند RAM و فضای دیسک است. VPS لینوکس می‌تواند از هر سیستم‌عاملی از Debian، CentOS یا Ubuntu استفاده کند، زیرا همه آنها بر روی یک هسته یونیکس اجرا می‌شوند.

سرور خصوصی مجازی یک انتخاب مناسب برای کسب و کارهایی است که به سرعت در حال رشد هستند، زیرا امکان مقیاس پذیری سریعتر و کارآمدتر را فراهم می کند. اگر نمی خواهید پس از چند ماه در کل برنامه میزبانی وب خود تجدید نظر کنید! VPS یک گزینه عالی است.

Linux VPS و Windows VPS

تفاوت اساسی بین Linux VPS و Windows VPS بر اساس فناوری مدیریت سرورهای مجازی است.

سرویس Windows VPS توسط سیستم عامل ویندوز مدیریت می شود که دقیقا یکی از نسخه های ویندوز سرور است. این به راه‌حل‌ها و ابزارهای مایکروسافت برای مدیریت وب‌سایت و پایگاه داده متکی است.

تنها شرکت‌های بزرگ با بودجه‌های زیاد معمولاً به دلیل هزینه‌های عملیاتی بالا، VPS ویندوز را انتخاب می‌کنند.

برعکس، VPS لینوکس از سیستم عامل لینوکس استفاده می کند و به ابزارهای توسعه وب منبع باز و پلت فرم های پایگاه داده متکی است. کسب و کارهای کوچک و متوسط از VPS لینوکس استفاده می کنند زیرا استفاده از آن ارزان تر و آسان تر است. بیایید با جزئیات بیشتر به تفاوت ها نگاه کنیم.

تفاوت بین Linux و Windows VPS

ما چند معیار حیاتی را برای ایجاد تفاوت بین سرور مجازی ویندوز و لینوکس انتخاب کرده‌ایم.

ما هر دو را در هر بخش به منظور سهولت درک و خواندن مقایسه کرده ایم و بر روی عملکرد، هزینه، امنیت و انعطاف‌پذیری تمرکز خواهیم کرد.

  • عملکرد

یک سیستم عامل میزبانی وب باید سرعت و ثبات را در اولویت قرار دهد. در میزبانی VPS، سیستم عامل باید ظرفیت بهینه سازی برای سرعت های بیشتر و بهبود عملکرد را داشته باشد. بهینه سازی می تواند شامل تنظیم دقیق محیط میزبانی برای به حداکثر رساندن عملکرد وب سایت و ارائه سریعتر و پاسخگوتر سرور توسط سرورهای چند هسته ای باشد.

در حالی که هر دو VPS لینوکس و ویندوز از نظر عملکرد غیرقابل مقایسه هستند، سیستم عامل لینوکس معمولا از یک رابط خط فرمان استفاده می کند که RAM کمتری مصرف می کند. محیط ویندوز مبتنی بر یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) است و در اکثر سناریوهای استفاده، رم بیشتری مصرف می کند. لینوکس همچنین به عنوان گزینه پایدارتر میزبانی وب در نظر گرفته می شود.

ویندوز عملکرد محور است، اما ممکن است متوجه شده باشید که برای پایدار نگه داشتن عملکرد به منابع زیادی نیاز دارد. این پیامدهای گسترده ای دارد که بر هزینه ها تأثیر می گذارد و بازار هدف مایکروسافت را محدود می کند.

  • هزینه

لینوکس یک نرم افزار منبع باز است، بنابراین طبیعتا هزینه کمتری نسبت به ویندوز دارد. از آنجایی که این نرم افزار منبع باز است، جامعه کاربر آزاد است تا بر روی نرم افزار مطالعه یا تغییرات ایجاد کند تا عملکرد آن را بهبود بخشد یا عملکرد جدیدی را معرفی کند. کاربران همچنین می توانند نرم افزار را بین افراد دیگر توزیع کنند، کاری که در ویندوز قابل انجام نیست.

علاوه بر این، لینوکس عملکردهای سطح سازمانی را به کاربران ارائه می دهد، مانند کاهش هزینه های مدیریت محیط VPS. از آنجایی که سیستم عامل رایگان است، صاحبان مشاغل می توانند هزینه کمتری از مشتریان دریافت کنند و از طریق استراتژی های قیمت گذاری کارآمد اعتماد ایجاد کنند.

از سوی دیگر، ویندوز هزینه‌های مجوز بالایی را دریافت می‌کند، که ممکن است استارت‌آپ‌های کوچک و کسب‌وکارهای متوسط در پرداخت آن مشکل داشته باشند.

  • امنیت

دفع مجرمان سایبری، حفاظت از داده های حساس کاربر و مدیریت کارآمد ترافیک وب نگرانی های امنیتی حیاتی برای هر کسب و کاری است.

میزبانی VPS بسته به سیستم عاملی که محیط میزبانی را مدیریت می کند، به اقدامات امنیتی قوی نیاز دارد.

ویندوز یکی از سیستم عامل هایی است که اغلب مورد حمله قرار می گیرد. بر اساس گزارش 2019/2020 AV Test، تقریباً 78 درصد از سیستم‌های ویندوز در سال 2019 و سه ماهه اول سال 2020 هدف حملات بدافزار قرار گرفتند. با این حال، ویندوز هر بار که نسخه سیستم‌عامل را به‌روزرسانی می‌کند، به ارائه اقدامات امنیتی جدید اختصاص دارد.

از سوی دیگر، لینوکس دارای یک جامعه کاربری عظیم است که متشکل از مهندسان نرم افزار خبره است که در مجموع برای توسعه ویژگی های امنیتی بهتر و قوی تر برای حفظ عملکرد سیستم عامل لینوکس تلاش می کنند.

از آنجایی که سیستم‌های لینوکس حتی نیمی از کاربران رایانه در جهان را پوشش نمی‌دهند، هدف کوچک‌تری در پشت خود دارد و کمتر در برابر نگرانی‌های امنیتی آسیب‌پذیر است. و اگر مشکلی همچنان در محیط لینوکس ایجاد شود، جامعه آن می تواند مشکل را به سرعت حل کند.

  • انعطاف پذیری

مقیاس پذیری یکی از دلایلی است که صاحبان مشاغل میزبانی VPS را ترجیح می دهند. فرض کنید یک کسب و کار به راه حلی برای اجرای چندین سایت نیاز دارد، در حالی که کسب و کار دیگری به راه حلی برای استفاده از ابزارهای مختلف برای مدیریت یک عملیات رو به رشد نیاز دارد. در چنین حالتی، ارائه دهنده خدمات VPS به یک راه حل واحد نیاز دارد که به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا بتواند نیازهای هر مشتری را برطرف کند.

یکی از تفاوت های کلیدی بین راه حل های VPS لینوکس و ویندوز این است که لینوکس گزینه های بیشتری برای انتخاب ابزار و CMS شما ارائه می دهد. با ویندوز، انتخاب های شما به نرم افزار یک شرکت محدود می شود. همچنین باید در مورد فناوری های مختلف مبتنی بر مایکروسافت مانند ASP و Microsoft SQL Server را بیاموزید.

از طرف دیگر، لینوکس از طیف گسترده ای از گزینه ها پشتیبانی می کند و اضافه کردن آنها به محیط میزبانی را ارزان تر می کند. اگر نمی خواهید به مجموعه خاصی از ابزارها و منابع وابسته باشید، ممکن است ویندوز برای شما ایده آل نباشد.

نتیجه

همانطور که از تفاوت ها متوجه شدید، هر یک از VPS ها بهتر از دیگری نیست.

Linux VPS و Windows VPS برای پاسخگویی به افراد و سازمان های مختلف طراحی شده اند. بنابراین، انتخاب یک ارائه دهنده خدمات میزبانی که هر دو گزینه را ارائه می دهد، به نفع شما خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *