تفاوت بین SEO و SEM چیست؟ (بخش دوم)

تفاوت بین SEO و SEM چیست؟ - بخش دوم

تفاوت بین SEO و SEM چیست؟ – بخش دوم

همانطور که در بخش اول مقاله تفاوت بین SEO و SEM چیست؟ گفتیم تفاوت بین SEO و SEM در این است که بهینه سازی موتور جستجو بخشی از بازاریابی موتورهای جستجو یا بازاریابی جستجو است که به طور گسترده شناخته می شود. هدف هر دو فرآیند افزایش دید در موتورهای جستجو است. در بخش دوم مقاله به ادامه آموزش می پردازیم.

آیا SEM به سئو کمک می کند؟

علیرغم آنچه بسیاری از مردم فکر می کنند، SEM به سئو کمک نمی کند. اگر از PPC برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی خاص و دریافت ترافیک موتورهای جستجو استفاده می کنید، این تاثیر مثبت یا منفی بر تلاش های سئوی شما ندارد.

رتبه بندی سئو پس از در نظر گرفتن صدها عامل تعیین می شود و کمپین های SEM یا PPC یکی از آنها هستند.

بررسی اجمالی PPC

از طریق تبلیغات جستجوی پولی شما اساساً فضای تبلیغاتی را در نتایج موتور جستجو خریداری می کنید. بنابراین، به جای اینکه سعی کنید از طریق سئو به صورت ارگانیک در یکی از موقعیت های برتر قرار بگیرید و ترافیک رایگان دریافت کنید، برای ظاهر شدن در مقابل نتایج جستجو هزینه می کنید.

شناخته شده ترین آژانس تبلیغاتی برای PSA گوگل ادز (به طور رسمی گوگل ادوردز) است. از طریق Google Ads می توانید تبلیغات خود را در نتایج جستجوی گوگل نشان دهید و فقط برای کلیک روی تبلیغات خود هزینه پرداخت می کنید.

به همین دلیل است که کل فرآیند Pay-per-Click یا PPC نامیده می شود.

در اینجا یک نمای کلی از فرآیند PPC آورده شده است:

  • ایجاد یک حساب کاربری با یک پلت فرم PPC (به عنوان مثال Google Ads)
  • مشخص کنید که می خواهید تبلیغات شما برای کدام کلمات کلیدی در نتایج جستجو نمایش داده شود
  • تبلیغات خود را ایجاد کنید (موتورهای جستجو در حال حاضر فقط تبلیغات متنی را در نتایج خود نشان می دهند)
  • بودجه روزانه و MAX CPC خود را تنظیم کنید (حداکثر مقدار پولی که می خواهید برای کلیک روی تبلیغات خود بپردازید)
  • کمپین های خود را اجرا کنید و نتایج را رصد کنید

هنگامی که بودجه شما تمام شد، تبلیغات شما متوقف می شود. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که در حالی که برای نمایش تبلیغات خود در نتایج جستجو هزینه می‌کنید، تضمین نمی‌شود که در جایگاه‌های برتر تبلیغات نشان داده شوند.

این بستگی به رقابت دارد و اینکه چقدر حاضرید برای هر کلیک برای ایمن سازی یکی از بهترین مکان های تبلیغاتی بپردازید.

SEO بهتر است یا SEM؟

علیرغم این واقعیت که سئو یکی از دو جزء بازاریابی موتورهای جستجو است، بسیاری از بازاریابان وقتی به SEM اشاره می کنند، منظور تبلیغات PPC هستند.

اساساً، آنها تبلیغات جستجوی پولی را تنها جزء SEM می دانند. در این صورت می توانیم مقایسه ای بین این دو انجام دهیم.

  • هزینه

سئوی ارگانیک به طور کلی بهترین تاکتیک بازاریابی برای نتایج طولانی مدت است. وب سایت هایی که در نتایج ارگانیک برای کلمات کلیدی هدف خود رتبه بالایی دارند، می توانند ترافیک رایگان 24 ساعته، صنعت را به رسمیت بشناسند و از تمام مزایای SEO بهره مند شوند.

وب‌سایت‌هایی که از PPC استفاده می‌کنند همچنان می‌توانند ترافیک هدفمندی را از موتورهای جستجو دریافت کنند، اما باید برای آن هزینه پرداخت کنند. هنگامی که آنها کمپین های پولی را متوقف می کنند، ترافیک ناپدید می شود.

در این مرحله توجه به این نکته مهم است که اگرچه ترافیک سئو به طور کلی رایگان در نظر گرفته می شود، اما برای رسیدن به نتایج ارگانیک برتر برای کلمات کلیدی محبوب، زمان، تلاش و هزینه زیادی لازم است.

فضای جستجو برای همه صنایع بسیار رقابتی است و شما نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی برای تضمین یکی از موقعیت های برتر دارید.

شما باید به طور مداوم محتوای با کیفیت بالا ایجاد کنید (که فرآیند بسیار پرهزینه ای است)، استخدام یک متخصص سئو برای کمک به فرآیند سئو و بهینه سازی وب سایت شما با صدها قانون سئو.

بنابراین، کدام یک از نظر هزینه موثرتر است، SEO یا SEM؟ قطعا سئو. ممکن است نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه داشته باشد، اما وقتی به نقطه‌ای رسیدید که برای کلمات کلیدی مهم برای کسب‌وکارتان رتبه بالایی کسب کنید، می‌توانید از «ترافیک رایگان» ۲۴ ساعته بدون نگرانی در مورد بودجه‌های تبلیغاتی لذت ببرید.

  • زمان

یکی دیگر از تفاوت های عمده بین SEO و SEM این است که زمان زیادی برای کار سئو و ایجاد نتایج در حالی که PPC تقریباً فوری است، طول می کشد.

بنابراین، کدام بهتر به اهداف کلی بازاریابی دیجیتال شما بستگی دارد. اگر می خواهید به سرعت ترافیک دریافت کنید، می توانید با SEM (تبلیغات جستجوی پولی) شروع کنید و به طور موازی روی سئوی خود کار کنید. اگر می خواهید بدون اتکا به ترافیک پولی یک کسب و کار آنلاین طولانی مدت ایجاد کنید، سئو پاسخ شماست.

  • سهولت یادگیری

برای مبتدیان، منحنی یادگیری برای SEO و PPC وجود خواهد داشت، اما با توجه به تجربه من، شما می توانید سریعتر به یک متخصص PPC تبدیل شوید.

دلیل آن این است که PPC در مقایسه با سئو قوانین کمتری دارد. هنگامی که نحوه استفاده از پلتفرم PPC را یاد گرفتید، می توانید شروع به آزمایش کمپین های PPC کنید. می توانید کمپین های آزمایشی را با بودجه محدود اجرا کنید، نتایج را تجزیه و تحلیل کنید و سپس بودجه خود را گسترش دهید و کمپین های بیشتری ایجاد کنید.

به علاوه، با معرفی هوش مصنوعی در پلتفرم‌های SEM، کار شما آسان‌تر می‌شود، زیرا بسیاری از کارهای پیچیده‌ای که در گذشته انجام می‌دادیم را می‌توان به‌طور خودکار توسط الگوریتم هوش مصنوعی انجام داد.

از سوی دیگر، برای یادگیری سئو، باید نحوه عملکرد موتورهای جستجو و به ویژه نحوه عملکرد رتبه بندی را بدانید. اگر در نظر بگیرید که موتورهای جستجو از صدها قانون برای تصمیم گیری در مورد ترتیب نمایش نتایج برای یک عبارت جستجوی خاص استفاده می کنند، می توانید متوجه شوید که کار بسیار زیادی است.

خبر خوب این است که تعدادی دوره آنلاین برای سرعت بخشیدن به فرآیند یادگیری و ایجاد سریع مهارت های SEO شما وجود دارد.

  • ریسک زیاد

وقتی کسب و کار شما به SEM وابسته است، باید خطرات مرتبط با SEO و PPC را در نظر بگیرید.

برای سئو بزرگترین خطر تغییرات الگوریتمی گوگل است. گوگل بزرگترین موتور جستجو و همچنین منبع اصلی ترافیک برای هر وب سایتی است. چند بار در سال آنها تغییراتی را منتشر می کنند که بر نتایج ارگانیک تأثیر می گذارد. در طی این تغییرات امکان از دست دادن یا کسب رتبه و ترافیک وجود دارد.

اگر ترافیک به دست آورید، عالی است، اما اگر ترافیک را از دست بدهید، ممکن است زمان قابل توجهی طول بکشد تا بفهمید چه مشکلی رخ داده است و چگونه آن را برطرف کنید (اگر امکان رفع آن وجود داشته باشد).

برای PPC بزرگترین خطر هزینه تبلیغات است. هزینه هر کلیک سال به سال در حال افزایش است و اگر فقط به ترافیک پولی وابسته باشید، ممکن است به جایی برسید که هزینه تبلیغات از سطوح قابل قبول بالاتر برود. این بدان معناست که برای ماندن در تجارت ممکن است مجبور شوید قیمت ها را افزایش دهید اما این ممکن است فروش و سود را کاهش دهد.

یادگیری های کلیدی

بازاریابی SEM دارای دو جزء است، بازاریابی SEO و بازاریابی PPC. اگرچه SEO از نظر فنی بخشی از SEM است، اما بسیاری از مردم هنگام مراجعه به SEM، منظورشان فرآیند استفاده از تبلیغات PPC برای دریافت ترافیک از موتورهای جستجو است.

به طور کلی، بازاریابی موتورهای جستجو یک کانال بازاریابی دیجیتال حیاتی است. اگر می خواهید یک کسب و کار آنلاین طولانی مدت ایجاد کنید، باید از هر دو استفاده کنید.

PPC می‌تواند نتایج سریع‌تری برای شما به ارمغان بیاورد، اما شما باید هزینه ترافیک را ادامه دهید، SEO برای ایجاد نتایج بیشتر طول می‌کشد و نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه بزرگ‌تری دارد.

هدف هر دو فرآیند افزایش دید وب سایت در موتورهای جستجو به منظور دریافت ترافیک بسیار هدفمند است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *