تفاوت میان Apache , IIS

اگر شما میزبان یک سایت هستید فرصت خوبی دارید که آپاچی و یا خدمات  اطلاعات ینترنتی(IIS) را استفاده نمایید.اینها وب سرورهای رایج هستند که حدودا 70 درصد از بازار را در دست گرفته اند.هر یک از این وب سرورها حامیان و مخالفان خود را دارند.هدف ما در این مقاله اینست که تفاوت میان این دو وب سرور را بررسی کنیم .

Apache

آپاچی یا وب سرور http یک اپلیکیشن وب سرور اپن سورس است که توسط  بنیاد نرم افزار آپاچی مدیریت می شود.این نرم افزار سرور به صورت رایگان توزیع شده و اپن سورس بودن آن به این معناست که شما می توانید کدهای اصولی را برای کارایی بهتر و توسعه ی برنامه ی خود در آینده ویرایش نمایید.

اگرچه Apache برروی همه ی سیستم عامل های بزرگ قابل نصب است اما قالبا بر روی سیستم عامل لینوکس استفاده می شود.

این وب سرور, mysql و زبان اسکریپت php را ساپورت می کند و همینطور زمانیکه صحبت از آپاچی به میان می آید ناخودآگاه با واژه ای به نام LAMP مواجه می شوید.واژه ی LAMP مخفف کلمه های Linux Apache Mysql Php است که یک پکیج کامل برای ارائه ی خدمات به نرم افزرهای opensource است و تمام نیازهای آنرا برطرف می کنند.

آپاچی در مرکز وب سرورها پش قدم است.طبق آمارهای بدست آمده در سال 2014, 42درصد بازار به دست آپاچی بوده است که البته این همه ی داستان نیست.

آمار در گذشته نشان داده در سال 2013 , 54درصد و در سال 2010, 59درصد بازار به دست آپاچی بوده است .این کاهش آمار به دلیل وجود رقبایی از جمله IIS بوده است.البته همچنان Apache بیش از بقیه ی وب سرورها مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مثال هنگامی که صحبت از عملکرد وب سرور می شود عموم افراد بر این باورند که بهترین گزینه آپاچی است اما کمی جلوتر که می رویم متوجه می شویم IIS و Nginx نیز رقبای خوبی برای Apache خواهند بود.

 

IIS

(IIS(Internet Information Services وب سرور پیشنهادی مایکروسافت است و به عنوان دومین وب سرور در مرکز وب سرورها شناخته می شود.همان طور که از محصول اصلی مایکروسافت انتظار می رود, IIS نیز تنها بر روی سیستم عامل ویندوز قابل اجرا است.IIS  اپن سورس نیست و منحصرا توسط مایکروسافت پشتیبانی می شود.یک نسخه ی آرشیو به نام iis express وجود دارد که به عنوان نرم افزار رایگان بر روی ویندوز xp sp3 به بعد قابل نصب است.اما این ورژن تنها  httpو https را ساپورت می کند.

ویژگی های مهم این سرویس, عملکرد و بهبود امنیت است که بیش از سالها هدف آن بوده است و آمارها نشان داده شده که IIS در سال 2010, 21 درصد و در سال 2014, 32دصد بازار را در دست داشته است.

6

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *