تفاوت Wildcard و SAN در چیست؟

برخی گواهی ها، از جمله wildcard یا گواهی های SAN، حفاظت از بیش از یک نام دامنه را با استفاده از یک گواهینامه ی واحد، انجام می دهند.
سوالات زیادی در رابطه با SAN وجود دارد که از ما پرسیده می شود و اینکه چه تفاوتی بین SAN و Wildcard وجود دارد؟
بر همین اساس، بر آن شدیم تا در این مقاله به این مورد بپردازیم.
بیایید با نگاهی اولیه به هر دو گواهینامه های SAN و Wildcard شروع کنیم.

Wildcard: یک گواهینامه ی wildcard، اجازه می دهد تا زیردامنه های نامحدودی با یک گواهینامه، حفاظت شوند. به عنوان مثال، شما می توانید از یک گواهینامه ی wildcard برای نام دامنه ی pouyasazan.org استفاده کنید و اینکه آن گواهینامه برای mail.pouyasazan.org، ftp.pouyasazan.org و هر زیر دامنه ی دیگری هم کار می کند. اساس Wildcard به این صورت است که برای *.pouyasazan.org جواب می دهد.

SAN: یک گواهی SAN مجوز محافظت چندین نام دامنه با یک گواهینامه را می دهد. به عنوان مثال شما می توانید یک گواهی نامه بگیرید برای pouyasazan.org و سپس SAN های بیشتری اضافه کنید که همان حفاظت را برای pouyasazan.com , pouyasazan.net و حتی tucows.com را دارد.
چند نکته ی مهم که باید توجه داشته باشید این است که بسته به نام تجاری خاص، گواهی SAN یک یا چندین دامنه ی اضافی را شامل می شود. مقادیر SAN اضافی می تواند معمولا تا حداکثر 5 یا 25 دامنه اضافه شود.(از جمله دامنه ی پایه)
در اغلب موارد، ارزش SAN در طول چرخه ی حیاتش می تواند تغییر کند که نیاز است این تغییر ارزش با re-issue انجام شود.

چه زمانی یک wildcard انتخاب می کنید و چه زمانی یک SAN ؟
گواهی های Wildcard، برای حفاظت چندین ساب دامنه روی یک دامنه هستند. در اینگونه موارد، گواهی های wildcard، حس بهتری از SAN ایجاد می کنند به خاطر اینکه اجازه برای چندین ساب دامنه می دهد و شما نیاز ندارید آنها را در زمان خرید تعریف کنید.
شما می توانید *.pouyasazan.org را اضافه کنید و در طول چرخه ی حیات گواهی نامه، تصمیم بر اضافه کردن support.pouyasazan.org یا mail. Pouyasazan.org نمایید که این گواهینامه برای آنها کار خواهد کرد بدون اینکه نیاز به هیچ re-issue هم باشد.

از طرف دیگر، وقتی شما نیاز به حفاظت چندین نام دامنه را دارید گواهی SAN انتخاب درست تری است. فقط یک نکته، شما نیاز دارید دامنه های اضافی را تعریف کنید و آنها را به گواهی نامه برای کارکردن، اضافه کنید.

وجه تشابه این دو این است که گواهینامه های SAN، مثل گواهی های Wildcard، راه بزرگی برای ذخیره و صرفه جویی پول بیشتر برای شماست.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. mohammadjavad گفت:

    سلام دوست عزیز
    بسیار عالی بود
    ممنونم از این توضیح و مطلب زیبا و رساتو
    وبلاگ فوق العاده ای دارید باز هم مطالب خوب بگذارید ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *