تنظیم پورت خاص در tcp برای sql Server

در این مقاله قصد آموزش چگونگی انجام تنظیمات یک پایگاه داده sql server بر روی پورت ثابت خاص با استفاده از  SQL Server Configuration Manager را داریم.این تنظیمات را می توانید برای مثال در سرور مجازی و یا سرور اختصاصی انجام دهید.

برای مثال پایگاه داده SQL Server به درگاه TCP 1433 گوش می‌دهد. Instance نام‌گذاری شده از پایگاه داده و SQL Server Compact برای پورت‌های پویا پیکربندی شده‌اند. این بدان معنی است که آنها یک پورت در دسترس را هنگام راه اندازی سرویس SQL Server انتخاب می کنند. هنگامی که از طریق فایروال به یک instance متصل می شوید، پایگاه داده را برای گوش دادن به یک پورت خاص پیکربندی کرده اید و این پورت را بر روی فایروال از قبل باز کرده اید.

از آنجایی که پورت 1433 پورت استاندارد شناخته شده برای SQL Server است، برخی سازمان ها تصمیم می گیرند  که پورت SQL Server را  برای افزایش امنیت دیتابیس خود تغییر دهند. این ممکن است در برخی از محیط ها مفید باشد. با این حال، معماری TCP/IP به اسکنر پورت اجازه می‌دهد تا درگاه‌های باز را جستجو کند، بنابراین تغییر شماره پورت یک اقدام امنیتی قوی در نظر گرفته نمی‌شود.

هشدار

پایگاه داده با راه اندازی مجدد, شروع به گوش دادن در یک پورت جدید می کند. با این حال، سرویس مرورگر SQL Server رجیستری را نظارت می کند و به محض تغییر پیکربندی، شماره پورت جدید را گزارش می دهد، حتی اگر پایگاه داده از آن استفاده نکند. برای اطمینان از ثبات و جلوگیری از خرابی اتصال، پایگاه داده را مجددا راه اندازی کنید.

استفاده از SQL Server Configuration Manager

برای اختصاص یک شماره پورت TCP/IP به موتور پایگاه داده  SQL Servr

در SQL Server Configuration Manager، در پنجره کنسول، SQL Server Network Configuration را کلیک کنید، Protocols for <instance name> را انتخاب کنید و سپس در قسمت سمت راست روی TCP/IP دوبار کلیک کنید.

اگر کادر محاوره ای TCP Dynamic Ports حاوی 0 باشد که نشان می دهد پایگاه داده به پورت های پویا گوش می دهد، 0 را حذف کنید.

در کادر ناحیه IPn Properties، در کادر TCP Port، شماره پورتی را که می‌خواهید این آدرس IP به آن گوش دهد، تایپ کنید و سپس روی OK کلیک کنید.

توجه داشته باشید:

اگر تنظیمات Listen All در تب Protocol روی “YES” تنظیم شده باشد، فقط از مقادیر TCP Port و TCP Dynamic Port در قسمت IPAll استفاده می‌شود و بخش‌های جداگانه IPn به طور کامل نادیده گرفته می‌شوند. اگر تنظیمات Listen All روی “NO” تنظیم شود، تنظیمات پورت TCP و پورت دینامیک TCP در قسمت IPAll نادیده گرفته می شود و به جای آن از تنظیمات پورت TCP، پورت دینامیک TCP و تنظیمات فعال در بخش های جداگانه IPn استفاده می شود. هر بخش IPn دارای یک تنظیمات Enabled با مقدار پیش‌فرض “No” است که باعث می‌شود SQL Server این آدرس IP را نادیده بگیرد، حتی اگر یک پورت تعریف شده باشد.

در قسمت کنسول، روی SQL Server Services کلیک کنید.

در قسمت جزئیات، روی SQL Server (<instance name>) کلیک راست کرده و سپس روی Restart کلیک کنید تا SQL Server متوقف و مجدداً راه اندازی شود.

برقراری ارتباط

پس از پیکربندی SQL Server برای گوش دادن به یک پورت خاص، سه راه برای اتصال به یک پورت خاص با یک برنامه مشتری وجود دارد:

  • سرویس مرورگر SQL Server را روی سرور اجرا کنید تا با نام به پایگاه داده متصل شوید.
  • با مشخص کردن شماره پورت، یک نام مستعار(alias) روی مشتری ایجاد کنید.
  • کلاینت را برای اتصال با استفاده از یک رشته اتصال سفارشی برنامه ریزی کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *