دلایل تهیه نسخه پشتیبان از وب سایت

دلایل تهیه نسخه پشتیبان از وب سایت

دلایل تهیه نسخه پشتیبان از وب سایت

شما باید نسخه پشتیبان از وب سایت خود تهیه کنید. به عنوان صاحب کسب و کار، مرکز برند شما وب سایت است. هر جزء از وب سایت شما نتیجه تصمیمات و طرز تفکر شماست. اقدامات امنیتی زیادی وجود دارد که باید جدی بگیرید از جمله:

  • اسکن بوسیله آنتی ویروس (AV).
  • آموزش و آگاهی از امنیت
  • مدیریت پیشگیرانه رمز عبور
  • پیکربندی فایروال برنامه وب (WAF).

مهم نیست که چقدر روی هر یک از این بهترین شیوه های امنیت سایبری کار می کنید، همچنان در برابر حملات سایبری آسیب پذیر هستید. این ترسی نیست که شما را مجبور به خرید یک محصول کند. این یه حقیقت است. همراه با این واقعیت، یک چیز وجود دارد که در بدترین حالت، آرامش مشروعی را به شما می‌دهد: پشتیبان‌گیری‌های اخیر و معتبر است.

یک نسخه پشتیبان یک کپی از هر فایل اصلی است. یک نسخه پشتیبان معمولی یک آرشیو فشرده ، tar، 7z یا brotli از فایل‌ها است که می‌توانید فایل‌های جداگانه را از آن استخراج کنید. Snapshot یک نوع اختصاصی از پشتیبان گیری است که فقط می تواند ایجاد و به طور کامل بازیابی شود.

پشتیبان‌گیری‌ها باید شامل هر چیزی باشد که می‌خواهید در صورت غیرقابل دسترس شدن آن وب سرور بازیابی کنید: فایل‌ها، ایمیل، پایگاه‌های داده و حتی گزارش‌ها اگر اطلاعات امنیتی و مدیریت رویداد (SIEM) را پیاده‌سازی کرده باشید.

اگر داده‌های وب‌سایت شما آلوده یا به دلیل مشکلات ارائه‌دهنده میزبانی از بین رفته است، آخرین چیزی که می‌خواهید این است که مجبور شوید سایت را از ابتدا بازسازی کنید. این ممکن است هفته ها طول بکشد. در همین حال، فروش، رتبه بندی بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و برندسازی شما آسیب خواهند دید.

پشتیبان گیری مسئولیت شماست

بله، اول به آنجا می رویم. همه ما می دانیم که باید شرایط خدمات را بخوانیم، به ویژه سیاست هایی که مسئولیت داده ها و اطلاعات شخصی قابل شناسایی را پوشش می دهد. گاهی اوقات، ما این کار را نمی کنیم.

در حالی که شرکت های ارائه دهنده هاست، پشتیبان‌گیری را برای مشتریان خود حفظ می‌کنند، اما هیچ مسئولیتی در قبال در دسترس بودن یا کامل بودن نسخه‌های پشتیبان از اطلاعات مشتری ندارد. از هر مشتری انتظار می رود و توصیه می شود که نسخه های پشتیبان داده های خود را حفظ کند.

صرف نظر از آنچه که ارائه دهنده خدمات میزبانی وب یا امنیت سایبری بیان می کند، داده های شما هستند. حتی زمانی که مسئولیت نگهداری داده‌های خود را به شخص ثالثی که به عنوان انتقال ریسک شناخته می‌شود، محول می‌کنید، در نهایت مسئولیت آن با شماست. به هر حال پشتیبان‌گیری‌ها را مدیریت می‌کنید، آن‌ها را در یک دستگاه ذخیره‌سازی فیزیکی محلی که در اختیار دارید دانلود کنید.

بازیابی اطلاعات و حملات سایبری

در سال 2013، Amazon.com تنها برای چند دقیقه “به دلیل مشکلات فنی نامشخص” از کار افتاد و ضرر تخمینی آنها کمتر از دو میلیون دلار بود. این یک سازمان بزرگ با بخش بزرگ پشتیبانی فناوری اطلاعات است. چقدر طول می کشد تا مشکلی را در سایت تجارت الکترونیک خود که مانع از خرید مشتریان می شود، شناسایی کنید و آن را حل کنید؟ بدون مانیتور آپتایم و تجربه کاربری ثابت (UX)، ممکن است خیلی بیشتر از آنچه تصور می کنید طول بکشد.

بیایید چند موقعیت مرتبط تر را خلاصه کنیم. تخریب وب سایت، اقدام یک مجرم سایبری که ظاهر وب سایت شما را تغییر می دهد تا نشان دهد وب سایت شما هک شده است، شما را ملزم می کند:

در اسرع وقت یک وب سایت فعال را بازیابی کنید
نحوه دسترسی هکر برای ایجاد تغییرات را دریابید
اقداماتی را برای کاهش خطرات سایبری در آینده انجام دهید

بیایید این را در محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای (CMS) امروز اعمال کنیم WordPress. اگر وب سایت شما خراب شود، این می تواند به معنای تغییرات ناشناخته در پایگاه داده وردپرس، فایل های پیکربندی و کد PHP شما باشد. ممکن است نرم افزارهای جاسوسی یا بدافزار دیگری در عمق کد مبهم وجود داشته باشد. آیا ترجیح می دهید قبل از بازیابی یک نسخه پشتیبان کامل از cPanel، لاگ های سرور را جمع آوری کنید یا هر جدول پایگاه داده و فایل وردپرس را به صورت دستی تجزیه و تحلیل کنید؟

باج افزار در سرورهای ابری و رایانه های شخصی محبوب تر می شود زیرا، خوب، مردم باج را پرداخت می کنند. معمولاً افرادی که آن را پرداخت می کنند، کسانی هستند که پشتیبان ندارند. این به معنای امیدواری است که یک هکر ناشناس پس از دریافت پرداخت بیت کوین غیرقابل ردیابی شما به قول خود احترام بگذارد.

بهترین راه حل: یک نسخه پشتیبان را بازیابی کنید و تمام.

صاحبان مشاغل باید حداقل تا حدودی با رویه‌های واکنش به حوادث امنیتی آشنایی داشته باشند.

آزمایش تغییرات در یک محیط مرحله‌بندی

فرض کنید می خواهید افزونه، ماژول، افزونه و غیره را امتحان کنید، اما نمی خواهید سایت خود را قطع کنید. شاید شما به تازگی PHP 8 را روی سرور وب خود نصب کرده اید و می خواهید مشکلات سازگاری را ارزیابی کنید. به جای کد نویسی در یک سایت زنده، جایی که هر چیزی ممکن است اشتباه پیش برود، نسخه پشتیبان را در فضای سرور غیر عمومی یا سیستم آفلاین به عنوان یک محیط مرحله‌بندی (توسعه) بازیابی کنید. پس از اتمام مستندسازی اصلاحات خود در تنظیمات مرحله‌بندی، می‌توانید به سرعت تغییرات لازم را در سایت زنده ایجاد کنید.

پشتیان گیری آسان است

مدیریت پشتیبان گیری سخت نیست. می‌توانید نسخه‌های پشتیبان را در نرم‌افزارهای رایگان (مانند 7zip و Engrampa) باز کنید. بهترین راه حل پشتیبان گیری برای شما بستگی به برنامه میزبانی و برنامه های وب فردی شما دارد.

وردپرس، دروپال و سایر CMS ها دارای ویژگی های پشتیبان گیری یا ادغام کاربر پسند هستند

سی پنل دارای برنامه پشتیبان گیری و پیکربندی خودکار پشتیبان گیری در سرور مجازی مدیریت شده و میزبانی سرور اختصاصی است.

سیستم‌های لینوکس شامل برنامه‌های zip، tar و رابط خط فرمان (CLI) برای برنامه‌ریزی پشتیبان‌گیری در ترمینال هستند.

برنامه های کاربردی وب و نرم افزار مدیریت سرور ممکن است راه هایی برای اتصال آسان به سرویس های مختلف ذخیره سازی ابری داشته باشند

ارائه دهندگان میزبانی وب ممکن است یک راه حل پشتیبان گیری خودکار مشابه پلاگین cPanel پشتیبان گیری ارائه دهند.

اطمینان و آرامش خاطر

در نهایت این مسئولیت شماست که از وب‌سایت‌های پشتیبان برای زمانی که نیاز به بازیابی از یک حمله سایبری یا کار در یک راه‌اندازی مرحله‌ای دارید، نگهداری کنید. داشتن حداقل یک نسخه پشتیبان ماهیانه بهتر از هیچ است. نحوه انجام آن به ترجیحات شخصی و کاری که انجام می دهید بستگی دارد.

چگونه باید از وب سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید؟

ساده ترین گزینه ایجاد یک نسخه پشتیبان کامل از سرور و یا هاست است. به این ترتیب می توانید بسته به شرایط، هر فایل جداگانه یا کلی را بازیابی کنید. اگر فقط یک برنامه وب را نگهداری می کنید، به دنبال یک ادغام برای پشتیبان گیری از فایل های خام و پایگاه داده های خاص آن برنامه باشید. کاربران ایمیل می توانند ایمیل ها را از یک سرویس گیرنده ایمیل دسکتاپ مانند Thunderbird در یک پوشه محلی کپی کنند.

هر چند وقت یکبار باید پشتیبان تهیه کنید؟

چند وقت یک بار وب سایت خود را بروز رسانی می کنید؟ اگر کمتر از ماهانه است، ممکن است قبل از هر تغییری از وب سایت نسخه پشتیبان تهیه کنید. بیشتر باشد، هفتگی ممکن است بهتر باشد. اگر به روزانه نزدیک‌تر است، ممکن است بخواهید به دنبال راه‌حل پشتیبان‌گیری پیشرفته‌تر باشید.

یک نسخه پشتیبان شامل داده هایی است که از آخرین نسخه پشتیبان کامل تغییر کرده است.

پشتیبان گیری افزایشی شامل داده هایی است که از آخرین نسخه پشتیبان، کامل یا افزایشی تغییر کرده اند

بک آپ ها را کجا باید نگه دارید؟

نه در همان سرور، نسخه‌های پشتیبان را دانلود کنید، مطمئن شوید که کار می‌کنند، و آن‌ها را در چندین مکان ذخیره کنید: یک درایو خارجی (هارد دیسک، SSD، NVMe) و/یا ارائه‌دهنده فضای ذخیره‌سازی ابری (مانند Dropbox، Google Workspace).

چه مدت باید پشتیبان گیری را نگه دارید؟

این در درجه اول به ظرفیت ذخیره سازی در دسترس شما بستگی دارد. اگر نمی توانید بیش از 3 نسخه پشتیبان کامل ذخیره کنید، آخرین نسخه پشتیبان یا یک نسخه پشتیبان اخیر را همراه با یکی از ابتدای ماه نگه دارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *