رابط کاربری گنوم و تفاوت آن با KDE


GNOME چیست؟
GNOME مخفف کلمه GNU Network Object Model Environmen میباشد که در اگوست سال ۱۹۹۷ توسط Miguel de Icaza و Federico Mena طراحی و شروع به کار نمود. قصد و هدف اصلی آنها از ابتدا توزیع و ساخت یک فریم ورک شبیه به مایکروسافت OLE بود. البته کمی بعدتر این مخفف تغییر نمود و کوتاهتر شد زیرا دیگر نشانگر GNOME project نبود.
GNOME یک نرم افزار رایگان و منبع باز است که با لینوکس و بیشتر مشتقات BSD قابل اجرا می باشد . این رابط کاربری ، محیط دسکتاپ پیش فرض بسیاری از توزیع های لینوکس مانند Fedora ، Debian ، Red Hat Enterprise Linux ، CentOS ، Oracle Linux ، Solaris و Kali Linux است.
این پروژه به عنوان بخشی از پروژه GNU توسط پروژه گنو ساخته شد و تعداد زیادی مشارکت کنندگان دارد. نقش اصلی را در میان مشارکت کنندگان Red Hat به عهد دارد. هدف اصلی توسعه پروژه گنو توسعه چارچوب هایی است که از توسعه نرم افزار پشتیبانی می کند. این چهارچوب ها به برنامه نویسی برنامه های کاربردی و کاربر نهایی کمک می کنند.
رابط کاربری رسمی محیط دسکتاپ گنوم shll GNOME است. از ویژگی های shll GNOME میتوان به نوار اضافه شده در بالای صفحه اشاره نمود که مانند یک کلید فعال سازی برای منوها، ساعت، وضعیت سیستم و … استفاده میشود. منوی این برنامه در واقع برای نمایش نام برنامه ها و تنظیمات آن ها، بستن صفحه ها، باز کردن فولدر جدید و غیر استفاده می شود.

تفاوت های بین GNOME و KDE
تعریف:
GNOME یک محیط دسکتاپ متشکل از نرم افزار متن باز و رایگان است که در لینوکس و بیشتر مشتقات BDC اجرا می شود و KDE یک پلتفرم جهت کار با دسکتاپ یا یک رابط کاربری گرافیکی است که در قالب یک بسته متن باز منتشر شده است.
کمترین سیستم مورد نیاز:
GNOME به پردازنده 700 مگاهرتز و رم 768 مگابایت نیاز دارد به و KDE به یک پردازنده 1 گیگاهرتز و رم 615MB نیاز دارد. در صورتی که یک سرور مجازی با منابع محدود در اختیار شما قرار دارد بهتر از محیط گرافیگی Gnome استفاده کنید.
ابزارها
KDE از QT toolkit و Gnome از GTK+ toolkit استفاده می کند.
زبان برنامه نویسی
Gnome به زبانهای c++ ، c ، python و javascript نوشته شده است . KDE به طور عمده با زبان c++ نوشته شده است.
نحوه استفاده :
Gnome قابلیت های دسترسی ، سادگی ، سهولت کار و انعطاف پذیری را فراهم می کند. در حالی که KDE یک محیط گرافیکی کامل است و امکان و ابزارهای زیادی را در اختیار کاربران قرار می دهد به همین جهت افراد مبتدی به راحتی قادر به کارکردن با این محیط نیستند و به محیطی برای حرفه ای ها معروف است. نحوه استفاده gnome ساده تر از KDE است.
کاربر پسند بودن :
محیط Gnome به دلیل سادگی و سهولت استفاده، کاربر پسند تر از KED می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *