فایل .Htaccess چیست؟

 

استفاده از Htaccess این امکان را به شما می دهد که رفتار سایت خود و یا یک پوشه ی خاص را کنترل نمایید.در صورتی که این فایل در روت اصلی هاست قرار داده شود, بر روی کل سایت تاثیرگذار خواهد بود و اگر در پوشه ای قرار داده شود در همان مسیر تاثیر می گذارد.

 

کاربرد Htaccess در سرورهای لینوکسی ما:

1-سفارشی کردن صفحات خطا در سایت شما

2-محافظت از سایت با تنظیم پسورد

3-قراردادن سطح دسترسی برای سایت  با استفاده از آی پی

4-تغییر صفحات پیش فرض سایت

5-ریدایرکت کاربران به صفحات دیگر

6-اضافه کردن انواع MIME

فایل Htaccess , یک فایل متنی ASCII با نام .Htaccess است.برای ایجاد این فایل اطمینان حاصل نمایید که ویرایشگر متنی که استفاده می کنید از Word wrap استفاده نکند.برخی ویرایشگر ها (از قبیل msword یا Notepade که از Word Wrap استفاده می کند) کد های اسکی خاصی را به فایل متنی اضافه می کند که فایل Htaccess با این کاراکترها نمی تواند به خوبی کار کند.

این فایل یک فایل مخفی است که وجود آن بر روی سرور به کنترل تعامل کاربران با وب سایت کمک می کند .فایل .Htaccess این قابلیت را دارد که ترافیک بازدیدکنندگان سایت را کنترل کند .همان طور که شما می بینید فایل .Htaccess نام ندارد  و تنها پسوند آن قابل مشاهده است که نوع فایل را مشخص می کند .

تنها در صورتی فایل .Htaccess  را مشاهده می کنید که در بخش file manager  تنظیم نمایید فایل های مخفی را به شما نشان دهد.برای این کار بر روی file manager کلیک نمایید و گزینه ی  show hidden files را انتخاب نمایید.

چه کاری می توان با فایل htaccess انجام داد؟

شما ممکن است که بخواهید وب سایت خود را حفاظت نمایید و از password protect استفاده کنید.در واقع تنظیمات مربوط به password protect در .htaccess انجام می شود.بسیاری از توابع که در htaccess وجود دارد ارتباطی به شما ندارد و به صورت اتوماتیک توسط cpanel نوشته می شود.

توابع دیگر فایل htaccess شامل لینک های ممنوعه و rewriting URLs و تنظیمات صفحات پیش فرض, ایجاد ریدایرکت ها, و موارد دیگر می باشد.پی بردن به اینکه چطور فایل htaccess بر روی کل اکانت تاثیرگذار است, بسیار مهم است.یک تغییر در فایل htaccess می تواند بر روی وب سایت شما تاثیرگذار باشد.به همین علت قبل از هر تغییری حتما فایل بک آپ تهیه شود.

عیب یابی خطاهای ناشی از فایل .htaccess

اگر شما در وب سایت خود خطا  مشاهده می کنید اغلب موارد htaccess مقصر است , شما می توانید این مورد را به راحتی با تغییر نام فایل htaccess تست نمایید.من در اغلب اوقات فایل htaccess را به oldhtaccess تغییر می دهم و لود سایت را بررسی می کنم.اگر سایت بدون مشکل لود شود مورد مربوط به تنظیمات htaccess است.

اگر سایت شما با خطا مواجه است و با تغییر در تنظیمات php, تغییری  مشاهده نمی کنید شما میبایست فایل php.ini را به گونه ای ایجاد نمایید که روی همه ی زیر پوشه ها تاثیرگذار باشد.این مورد الزام به  recursive کردن فایل php.ini دارد که به صورت زیر قابل انجام است:

به روز رسانی suPHP_ConfigPath خود در فایل .htaccess

در صورتی که بخواهید فایل php.ini یک فایل recursive باشد(بر روی public-html و زیر پوشه های آن تاثیرگذار شود) می بایست خط کد زیر را به فایل htaccess اضافه نمایید.

         suPHP_ConfigPath /home/username/public_html

این خط کد مشخص می کند فایل php.ini که recursive  است در چه موقعیتی قرار گرفته است و اطمینان حاصل نمایید که یوزر cpanel جایگزین username شود.

این تغییرات فورا اعمال می شود و می توانید نتیجه ی تنظیمات را مشاهده نمایید.

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *