مقایسه ی سه سیستم مدیریت محتوای وردپرس ، جوملا ، دروپال

در حالی که وردپرس 23 درصد از تمام سایت های موجود در اینترنت را تشکیل می دهد ، ولی تنها مدیریت محتوای اپن سورس در بازار نیست . نرم افزار های عالی دیگری مانند جوملا و دروپال نیز وجود دارد. هر سه انها موارد مشترک زیادی دارند وهر کدام جوانب مثبت و منفی خود را دارند. در این مقاله ما وردپرس ، جوملا و دروپال را با هم مقایسه خواهیم کرد که کدام یک بهتر است.

1

نکته : ما wordpress.org  را مقایسه میکنیم نه wordpress.com

مواردی که بین وردپرس ، جوملا و وردپرس مشترک است:

هر سه از محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) در وب هستند ، موارد مشترک زیادی از لحاظ فن اوری و انجمن دارند.

  • وردپرس ، جوملا و دروپال هر 3 از نرم افزار های رایگان و اپن سورس می باشند.
  • هر سه آنها به زبان PHP نوشته شده است.
  • همه ی آنها از my sql به عنوان سیستم مدیریت پایگاه داده پشتیبانی میکنند ولی در وردپرس فقط از my sql پشتیبانی میشود در حالی که جوملا و دروپال از سیستم های مدیریت پایگاه دیگر نیز پشتیبانی می کنند.
  • هر سه از قالب ها ، تم ها برای ظاهر سایت و از ماژول ها و پلاگین ها برای گسترش امکانات خود استفاده میکنند.
  • هر 3 نرم افزار اپن سورس میباشند.

در حالی که شباهت های زیادی وجود دارد در بسیاری از جنبه ها نیز مختلف هستند . آنها تفاوت های مختلفی در مورد هسته ی نرم افزار ، ماژول ها و قالب ها ، چگونگی مقابله با امنیت و غیره دارند . این تفاوت های آن ها است که وجه برتری را به رخ می کشند.

با توجه به موارد گفته شده اجازه دهید نگاهی به هر یک از این سه سیستم مدیریت محتوا (CMS) نسبت به یکدیگر بیاندازیم.

سهولت استفاده و کاربر پسند (مبتدی دوستی)

اکثر مردم که اقدام به ایجاد سایت میکنند برنامه نویس و طراح نیستند ، فقط قصد ساختن یک سایت را دارند به همین دلیل استفاده ی اسان مهمترین فاکتور به شمار می رود.

وردپرس

ورد پرس خیلی اسان نصب و استفاده میشود. نصب آن 5 دقیقه زمان نیاز دارد . هم چنین اکثر هاستینگ ها گزینه ی نصب وردپرس را به طور پیش فرض دارند . وردپرس برای کاربران مبتدی که قصد راه اندازی وب سایت را دارند نسبتا اسان است . در پست هایی که توسط کاربران گذاشته شده است نشان می دهد که نصب وردپرس اسانتر از جوملا یا دروپال است. وردپرس محیط کاربری ساده برای کارکردن با منوها دارد و کاربر پسند است و میتوانید تم ها و ظاهر را سفارشی کنید.

جوملا

نصب جوملا ممکن است به سادگی نصب وردپرس نباشد ولی بسیار شبیه به آن است . تعداد زیادی از ارائه دهندگان خدمت میزبانی وب هم پیشنهاد و نصب پکیج با یک کلیک را دارند. پس از نصب جوملا ، کاربر کنترل پنلی را مشاهده می کند اما کنترل پنل راحتی که کاربر بتواند پیش برود ندارد . منوها و اپشن های زیادی برای سفارشی کردن وب سایت وجود دارد . این باعث شده طرفداران جوملا بگویند که جوملا قدرتمند تر و پر امکانات تر است اما کار با جوملا برای یک فرد مبتدی می تواند دشوار باشد.

دروپال

نصب و راه اندازی دروپال شبیه به دو مدیریت محتوای قبل میباشد ، به راحتی بسته ی آن دانلود و اپلود میشود و اسکریپت های نصب شده را اجرا میکند . دروپال همچنین نسخه های بروز شده را ارائه می دهد . این بسته ی نرم افزاری با ماژول ها و تنظیمات خاصی که دارد نوع خاصی از وب سایت را ایجاد میکند . تجربه برخی از  کاربران مبتدی نشان می دهد که نصب دروپال کمی پیچیده است. کاربران سخت پیدا خواهند کرد که چگونه میتوانند اشیاء را در سایت خود تغییر دهند. ساختار دروپال و یادگیری آن کمی دشوار است.

برنده ی این قسمت : وردپرس

تم ها و افزونه ها

هر سه از این سیستم مدیریت محتوا (CMS) به عنوان یک راه برای گسترش امکانات و ظاهر نرم افزار امده اند.

وردپرس

وردپرس به کاربران اجازه می دهد که با استفاده از تم ها ظاهر سایتشان را تغییر دهند ، به طور پیش فرض وردپرس چند تم از پیش نصب شده دارد . در هر زمان شما می تواند با کلیک بر روی add new از  appearance page کلیک کنید و تم ها را رایگان نصب کنید .

3

 علاوه بر تم های رایگان شما از بسیاری از تم های خریدنی و غیر رایگان وردپرس نیز می توانید استفاده کنید مانند  Themify , Themelab , studiopress

قدرت اصلی وردپرس در پلاگین های وردپرس است . بیش از 38000 افزونه های وردپرس به صورت رایگان در دسترس است . شما هم چنین می توانید پلاگین های اصلی را با امکانات ویژه خریداری کنید ، این تنوع زیاد به دلیل محبوبیت زیاد وردپرس است که بیشتر طراحان و توسعه دهندگان را به سوی خود جذب کرده و برای آن محصولات زیادی ساخته اند . پلاگین های وردپرس بسیار جذاب هستند.

جوملا

درست مثل وردپرس ، جوملا نیز قالب ها و افزونه هایی دارد از ایجاد فروشگاه تا مدیریت ایمیل ها .

install

با این حال این قالب ها و افزونه ها به اندازه ی وردپرس نیست. پیدا کردن قالب مناسب کمی دشوار است . به طور پیش فرض گزینه ی جستجو و نصب قالب در منوی مدیریتی جوملا وجود ندارد فقط با جستجو و کپی کردن لینک قالب یا اپلود دستی امکان افزودن قالب وجود دارد.

دروپال

دروپال هم به همان اندازه تم ها و ماژول هایی در دسترس دارد . کاربران برای اضافه کردن قالب یا ماژول باید سایت خود را ترک کنند و با جستجو و کپی کردن لینک قالب یا اپلود دستی امکان افزودن قالب وجود دارد.

5

ماژول هایی وجود دارد که تازه اضافه شده است اما تعداد افزونه های دروپال کمتر از وردپرس است.

برنده این قسمت : وردپرس

 

گزینه های پشتیبانی

 

پشتیبانی و کمک رسانی از گزینه های مهم برای کاربران مبتدی است. قطعا همیشه مشکلی وجود خواهد داشت ، راههای گریز از مشکل نقاط قوت است ، تا زمانی که میتوانید کمک بگیرید مشکل برای شما دلچسب خواهد بود .

وردپرس

وردپرس یک انجمن قدرتمند از کاربران است . شما می توانید help وردپرس را  در فرم های پشتیبانی وردپرس ، داکیومنت ها و تقریبا هر انجمنی که در اینترنت در مورد طراحی و توسعه وب است پیدا کنید، انجمن پشتیبانی میلیون ها نفر وجود دارد که از وردپرس استفاده می کنند و در میان آنها افراد زیادی هستند که می توانند به شما کمک کنند تا مشکلات وردپرسی خود را برطرف کنید.

6

در سایت هایی مانند wpbeginner صد ها اموزش ، اموزش تصویری و مقالات برای کاربران مبتدی وردپرس وجود دارد. راه های بسیاری برای پشتیبانی وجود دارد که می توانید سوالات خود را رایگان بپرسید . به غیر از گزینه های پشتیبانی رایگان راه هایی نیز برای دریافت پشتیبانی با پرداخت هزینه وجود دارد. با توجه به محبوبیت های بسیار زیاد وردپرس پیدا کردن توسعه دهندگان برای کسب و کارهای کوچک و افراد ، اسان و مقرون به صرفه است.

جوملا

جوملا درست مثل وردپرس دارای یک انجمن بزرگ و مفید است . پرتال راهنمای جوملا دارای یک پرتال راهنمای بسیار خوب است که می تواند منبع با ارزشی برای مبتدیان باشد و می توانید سوالات فنی و مشکلات خود را پیرامون جوملا مطرح کنید. به غیر از انجمن پشتیبانی منابع و اموزش هایی با پرداخت هزینه و سازمان های توسعه یافته وجود دارد که می تواند مفید باشد. بر خلاف وردپرس پیدا کردن متخصصی که  به شما کمک کنند و هزینه ی زیادی هم در بر نداشته باشد دشوار است. استخدام یک متخصص برای توسعه ی جوملا ، عیب یابی و یا کمک می تواند هزینه ی بیش از وردپرس در برداشته باشد.

دروپال

دروپال دارای یک انجمن فعال از طرفداران و کاربران می باشد . در انجمن های پشتیبانی درست مثل جوملا و وردپرس شما می توانید تمام گزینه های پشتیبانی را پیدا کنید در آنجا گروه های کاربری ، لیست های پستی و اتاق چت وجود دارد و مکان های خوبی برای دریافت مشاوره و کمک رایگان است .

برنده این قسمت : وردپرس

 

محلی سازی و پشتیبانی چند زبانه

درصد زیادی از وب سایت هایی که هر روزه ایجاد می شوند سایت های غیر انگلیسی یا چند زبانه هستند . بسیاری از کاربران به دنبال سیستم مدیریت محتوایی هستند که از زبانهای متعدد پشتیبانی کند و به خوبی محلی سازی شده باشد.

 

وردپرس

وردپرس یک پلت فرم خوب برای ایجاد سایت های چند زبانه است . پلاگین های بسیار عالی وجود دارد که اجازه می دهد تا شما به راحتی یک سایت چند زبانه وردپرس را ایجاد کنید.

بیش از 53 زبان وردپرس در دسترس است. زبان جدید را میتوان تنها با یک کلیک از بخش مدیریت وردپرس نصب کنید.

7

هم چنین بسیاری از پلاگین ها و تم های محبوب در چندین زبان در دسترس هستند . توسعه دهندگان پلاگین ها و تم ها به طور جدی به دنبال ترجمه ی بسته های خود به زبان های دیگر هستند. همه ی این تلاش ها وردپرس را به یک پلت فرم بزرگ برای ایجاد وب سایت های چند زبانه تبدیل می کند.

جوملا

جوملا با قابلیت هایی برای به کار بردن وب سایت های چند زبانه بدون نصب هر افزونه همراه است

به سادگی به language manager بروید و یک زبان محتوا را اضافه کنید و شروع به ایجاد آن کنید.

77

همچنین تراکنش ها برای رابط ادمین در بسیاری از زبانها به راحتی از بخش ادمین در دسترس هستند.

دروپال

دروپال ساختار پشتیبانی دارد که برای هندل کردن و رسیدگی به سایت های چند زبانه یا غیر انگلیسی است . ممکن است شما نیاز به فعال کردن دستی و ترجمه ی محتوای ماژول ها داشته باشید . شما میتوانید از بخش پیکربندی دروپال این موارد را اضافه کنید.

8

برنده ی این قسمت : هر سه از آنها از سایت های چند زبانه حمایت میکنند و چندین زبان در دسترس میباشد.

امنیت

امنیت یک عامل بسیار مهم در هنگام انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا برای وب سایت است. تقریبا هر وب سایت در اینترنت در معرض خطر تهدیدات امنیتی است.

وردپرس

محبوبترین cms در جهان ، وب سایت هایی بر پایه ی وردپرس هستند و اغلب هدف هکرها ، اما وردپرس بر روی یک کد بسیار امن ساخته شده است و در برابر اسیب های امنیتی سریع واکنش نشان میدهد . وردپرس هم چنین  یک مکانیزم بروزرسانی خودکار دارد که اجازه میدهد سایت های وردپرس به صورت خودکار اپدیت شوند زمانی که یک پچ امنیتی جدید وجود دارد.سایت های وردپرس بیشتر میتواند با پشتیبان گیری خودکار ، احراز هویت و دیگر شیوه های بهتر امن شود.

همچنین مکانیزمی در ساختار وردپرس وجود دارد که بروزرسانی ها را برای پلاگین ها و تم های وردپرس نشان میدهد. این مکانیزم اجازه میدهد تا توسعه دهندگان پلاگین و تم ها نسبت به اسیب های امنیتی سریع واکنش نشان دهند.

جوملا

جوملا بسیار شبیه به وردپرس است ، زمانی که صحبت امنیت به میان می اید آنها پاسخگوی هر مورد امنیتی هستند و سریع پچ میشوند  و برای بروزرسانی آن و برطرف کردن مورد سریعا اقدام میکنند. به هر حال نگهداری یک وب سایت و نصب اپدیت ها برای یک کاربر می تواند قابل انجام باشد .افزونه هایی برای پشتیبانی گیری سایت جوملا وجود دارد. هم چنین شما میتوانید امنیت سایت جوملا ی خود را با پیروی از بهترین شیوه مانند وردپرس تقویت کنید.

دروپال

دروپال یک روند بسیار جدی را برای امنیت دارد. و به موضوع امنیت  توجه خاصی دارد .دروپال اسیب های امنیتی را کشف و تعمیر میکند و سپس در سایت خود منتشر میکند. دروپال از نظر امنیتی سابقه ی خوبی دارد زیرا شما در مورد سایت های دروپال نشنیده اید که اغلب هک شده باشند اما نمیتواند مانند جوملا یا وردپرس محبوب باشد.

برنده : هر سه سیستم مدیریت محتوا استاندارد های امنیتی را رعایت کرده اند.

 

نتیجه

وردپرس ، جوملا و دروپال سیستم های مدیریت محتوای فوق العاده هستند و از محبوبترین میباشند . بسیاری از ویژگی های جوملا و دروپال همانند وردپرس است. با این حال وردپرس با قابلیت استفاده ی آسان و مجموعه ای از افزونه ها و قالب ها میتواند بهترین گزینه باشد . ما احساس میکنیم بسیاری از کاربران مبتدی این مورد را متوجه شده اند که کار با وردپرس بسیار اسانتر از جوملا یا دروپال است.

برنده ی کلی : وردپرس

ما امیدواریم که این مقاله به شما کمک کند که این سه سیستم مدیریت محتوا را با هم مقایسه کرده و بهترین سیستم مدیریت محتوا را برای سایت خود انتخاب کنید. باید گزینه ها و نیاز های خود را شناسایی کنید و سپس بهترین سیستم مدیریت محتوا را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

3 دیدگاه‌

  1. سعید گفت:

    این مقاله بیشتر روی جنبه‌هایی که وردپرس در اون مزیت داره تمرکز کرده بود و تقریبا هیچ کدوم از نقاط قوت جوملا یا دروپال در اون ذکر نشده بود.

    • ح.خراسانی گفت:

      سپاس از نظر شما. خوشحال میشویم که برتری های جوملا یا دروپال را به صورت یک مقاله از سمت شما در وبلاگ ارائه دهیم. در این مقاله سعی شده مواردی که از نظر نویسنده مقاله باید مورد مقایسه قرار میگرفته بررسی شود. بالطبع با توجه به اینکه وردپرس سهم بسیار بیشتری از بازار را در دست دارد برتری های بیشتری (از نظر عمومی دارد) با این حال خوشحال میشویم نقطه نظرات شما و مواردی که جوملا یا دروپال را در نقطه برتری از نظر شما قرار میدهد منتشر کنیم.

  2. بک لینک گفت:

    سلام.وبسایتتون خیلی خوب
    و مفیده.به کارتون ادامه بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *