نحوه استفاده از فایل های Tar و Zip

احتمالاً تا به حال با  فایل های .zip کار کرده اید  اما اطلاعات زیادی در مورد فایل های .tar ندارید. اگر چنین است ، پس شما متن مناسبی را  برای یادگیری نحوه استفاده از تار و زیپ انتخاب کرده اید . ما در این متن به تفاوت ها و نحوه فشرده سازی آنها نگاه می کنیم.

Zip برای یک کاربران  ویندوز  بسیار رایج است و این نوع پسوند را می شناسند ، اما در سیستم عامل Linux ، فرمت .tar رایج تر است. قالب .tar و .tar.gz در سیستم های مبتنی بر یونیکس و لینوکس کاملاً رایج است.

Tar در مقایسه با  Zip:

قالب zip در سیستم عامل ویندوز رایج است ، در حالی که قالب tar در لینوکس رایج است.

هر دو این قالب ها بسیاری از پرونده ها را در یک فایل بایگانی می کنند.

قالب zip یک بایگانی ایجاد می کند و علاوه بر این پرونده ها را فشرده می کند.

اندازه فایل zip کمتر از پرونده های اصلی خواهد بود.

قالب tar یک بایگانی واحد از چندین پرونده و بدون فشرده سازی ایجاد می کند.

به زبان ساده ، فرمت zip مجموعه ای از فایلهای فشرده است و  قالب tar مجموعه ای از پرونده های فشرده نشده است.

قالب tar در واقع بسیار سر سخت است.  در صورت نیاز به خواندن یا مشاهده یک پرونده ، لازم است این فایل استخراج شود. قالب tar به طور تصادفی در دسترس نیست.

از طرف دیگر ، می توانید هر فایل منفردی را از قالب zip مشاهده کنید بدون اینکه آن را از حالت فشرده خارج کنید. این بدان معنی است که قالب zip به طور تصادفی در دسترس است.

ساختار سفت و سخت قالب tar به این معنی است که شما نمی توانید یک فایل جدید اضافه کنید یا یک فایل را بدون اکسترکت کردن  از آن حذف کنید. قالب tar بایگانی را به عنوان یک فایل واحد در نظر می گیرد. بنابراین ، اگر می خواهید یک فایل جدید اضافه کنید ، باید آن را استرکت کنید. پرونده جدید را اضافه کنید و دوباره آرشیو tar  را ایجاد کنید.

فرمت Zip در ویندوز معمول است زیرا ویژگی های MSDOS را در خود ذخیره می کند. این ویژگی ها شامل Hidden ، System ، Readonly و Archive است. از طرف دیگر ، قالب tar در لینوکس رایج است زیرا ویژگی های فایل Unix را ذخیره می کند. اینها شامل gid ، uid و مجوزها ، مانند “اجرایی” در اسکریپت ها هستند.

چه موقع از tar  و zip استفاده کنیم؟

حال بیایید در مورد اینکه کدام قالب مناسب شما است صحبت کنیم. این کاملاً به نیاز شما بستگی دارد. قالب tar به تنهایی فقط بایگانی کننده است. این فقط پرونده های شما را در یک فایل  ادغام می کند. از طرف دیگر ، فرمت zip یک بایگانی کننده و همچنین یک کمپرسور است. در صورت نیاز به بایگانی فایلها ، tar را انتخاب کنید. برای بایگانی و فشرده سازی پرونده ها ، zip را انتخاب کنید.

اگر روی سیستم Linux کار می کنید می توانید قالب tar را انتخاب کنید. Tar شامل مجوزهای اسکریپت اجرایی است که قالب zip فاقد آنهاست. اگر کاربر ویندوز هستید ، می توانید به دنبال قالب zip بروید.

اگر بایگانی بسیار بزرگی دارید ، پس از zip استفاده کنید.اما اگر می خواهید  به هر فایلی که در بایگانی دارید دسترسی پیدا کنید. برای بایگانی بزرگ از قالب tar استفاده نکنید.زیرا برای مشاهده یک فایل  در فایل بایگانی یا ارشیو ، باید کل بایگانی را استخراج کنید.

نحوه ایجاد یک فایل tar

tar -zcvf sample.tar /path_to_directory

از دستور بالا جهت یجاد یک فایل .tar استفاده کنید sample.tar نام فایل آرشیو شما خواهد بود

/path_to_directory مسیری است که فایل های که می خواهید فشرده نمایید در آن قرار دارد. فایل آرشیو شما در مسیر جاری ایجاد می شود.

نحوه ایجاد یک فایل zip

zip -r test.zip /path_to_directory

دستور بالا را اجرا کنید تا یک فایل zip از کل دایرکتوری ایجاد کنید. Test.zip نام فایل آرشیو است  و /path_to_directory مسیری است که قصد دارید فایل های آن را آرشیو کنید . فایل آرشیو در مسیر جاری ایجاد خواهد شد.

نحوه اکسترکت کردن فایل tar:

tar -zxvf file.tar

از دستور بالا جهت اکسترکت کردن یک فایل .tar می توانید استفاده کنید . این دستور فایل را در مسیر جاری اکسترکت می کند.

نحوه اکسترکت فایل zip :

unzip file.zip

از دستور بالا جهت اکسترکت کردن یک فایل .zip می توانید استفاده کنید . این دستور فایل را در مسیر جاری اکسترکت می کند.

امیدوارم متن بالا تفاوت zip و tar را به خوبی بیان کرده باشد و بتوانید در هاست لینوکس یا هاست ویندوز خود به درستی از این دو پسوند جهت ارشیو و یا بک اپ گیری از فایل های خود استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *