هاست لینوکس یا ویندوز ؟ شباهت ها و تفاوت ها چیست؟

اگر شما به دنبال یک هاست مناسب برای میزبانی وب خود هستید ، خواهید دید که بر روی بیشتر سروها سیستم عامل ویندوز و لینوکس نصب شده است . ممکن است این مورد در حال حاضر برای شما معنایی نداشته باشد ! اجازه دهید برخی از توضیحات را ارئه دهیم  ، تا تفاوت این دو مورد را درک نمایید .

 

اگر شما از ما سوال بپرسید که ویندوز بهتر است یا لینوکس ؟  ما پاسخ قطعی در این زمینه نمی توانیم ارائه دهیم ، زیرا در بسیاری از موارد ، این مورد بستگی دارد شما برای طراحی سایت خود به چه گزینه هایی نیاز دارید ، به همین دلیل بهتر است قبل از انتخاب یک پکیج سرویس میزبانی لیستی از پیش نیازهای خود تهیه نمایید سپس شما می توانید لیست پیش نیازها را با قابلیت های مختلف سیستم عامل ، پلن های مختلف هاستینگ ،برنامه هایی که هر هاست پشتیبانی میکند و سایر موارد مقایسه نمایید.

البته ، سرورها ی لینوکس و ویندوز دارای تفاوت هایی از نظر امنیتی ، قیمت گذاری ، فرمت های مختلف دیتابیس و ویژگی های دیگر هستند که بر عملکرد میزبانی وب تاثیر می گذارند اما قبل از اینکه به این بحث بپردازیم ابتدا اجازه دهید موارد مشترک در این دو نوع سرویس میزبانی اشاره کنیم .

لینوکس و ویندوز روش مشابهی برای مدیریت در داده ها دارند ، یک ابزار مشترک راحت که در هر دو سیستم موجود است FTP  است که این مورد برای آپلود و دانلود اطلاعات ، بسیار سریع و آسان است .

چه چیزی بهتر از این برای مدیریت فایل ها نیاز دارید ؟!

مورد دیگر اینکه هر دو سیستم عامل فایل های HTML  را ساپورت می کنند .

اگر شما مایل به استفاده از فروم ها یا محتواهای پویا هستید هر دو سیستم به شما CGI  ارائه می دهند که این ابزار معمولا برای کسب و کار تجارت الکترونیک و کارت های خرید استفاده می شود ، همچنین هر دو سرور برای اتصال به درگاه های بانکی از قابلیت soap   پشتیبانی می کنند.

همینطور دیتابیس mysql   که به طور پیش فرض یک فرمت لینوکس محسوب می شود هم اکنون می توانند توسط یک سرور ویندوز پردازش شود ، هر چند که هنوز این نوع دیتابیس برای لینوکس رایج است .

در واقع کار با لینوکس بسیار راحت است ، این یکی از دلایل اصلی برای این است که چرا لینوکس یک سیستم عامل محبوب است .

راحتی سرور لینوکس به دلیل داشتن سه جزئ کلیدی : mysql  ، php   و قیمت آن است .

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم :  شما می توانید php  و mysql را بر روی سرورهای ویندوزی هم اجرا کنید با این وجود ، این دو مورد زمانی که با هم کار می کنند ، کارکرد بهتری دارند ، دلیل اینکه این ترکیب به صورت بهینه و منحصر به فرد  در لینوکس کار می کند بسیار واضح است ، لینوکس از ابتدا برای php  و mysql  مورد استفاده قرار گرفته است ، بنابراین کل سیستم در لینوکس برای این دو فرمت طراحی شده و مناسب است.

با این حال باید بدانید که php  با چندین پایگاه داده مختلف مانند اوراکل ,   PostgreSQL, Sybase, Solid  و … نیز کار خواهد کرد .

نکته : پویاسازان هیچ یک از دیتابیس های فوق را ساپورت نمی کند .

 

” لینوکس ارزان تر است ”

اکثر مواقع توزیع این سیستم عامل هیچ هزینه ای ندارد ، بعضی از نسخه های این سیستم عامل  مانند Redhat  به ویژگی های خاصی برای عملکرد بهتر سرور نیاز دارند به طوری که این مورد با پرداخت هزینه همراه است اما در مقایسه با ویندوز این هزینه ها بسیار کمتر هستند . در اصل ، لینوکس برای راه اندازی بسیار عالی است زیرا شما یک سیستم انعطاف پذیر با کد  گزاری محبوب و متداول ، فرمت دیتابیس ، قیمت پایین دریافت می کنید.

 

اما اگر طراح وب سایت شما با asp.net  کار می کند ، شما باید یک سرور بر مبنی ویندوز انتخاب کنید .asp.net  شبیه به html و php  است ، اما از یک پردازش درخواست ، متفاوت استفاده می کند . همینطور این مسئله را لازم است  که بدانید asp.net  هم با انواع پایگاه داده های مختلف کار می کند یکی از انواع دیتابیس ها Mssql  است که در هاست های پویاسازان پشتیبانی می شود .

در حالی که باور مشتریان بر این است که الگوریتم asp.net  به سرورهای ویندوز کمک می کند تا پایگاه داده های بزرگ سریع تر کار کنند ، در واقع به سختی می توانید هر گونه داده ای را برای پشتیبانی از این ایده پیدا کنید،  همچنین مقاله های بسیاری را

می توانید جستجو کنید که در آن ذکر شده است ویندوز از لینوکس امن تر است .

که البته این یک باور اسطوره ای است !!

لینوکس نیز دارای بسیاری از مسائل امنیتی است و در بیشتر مواقع به نوع پشتیبان آن بستگی دارد بنابراین چنین ادعاهایی را جدی نگیرید.

در نهایت ویندوز یا لینوکس! کدام را انتخاب کنیم ؟

برای بررسی و  انتخاب میان  ویندوز و لینوکس شما باید این مورد را بدانید که هر کدام از این سیستم ها دارای مزایا و معایب هستند و انتخاب یک نوع از آنها بیشتر به این مورد بستگی دارد که طراح وب شما به چه پیش نیازهایی برای طراحی نیاز دارد که بتواند حداکثر استفاده از ویژگی های سرور را بکند .

به یاد داشته باشید : سرور شما وب سایت شما را ایجاد نمی کند، این مورد توسط طراح وب شما انجام می شود . بنابراین در نظر گرفتن توصیه وب مستر بهترین گزینه برای انتخاب بین ویندوز و لینوکس است.

مطالب مرتبط

2 دیدگاه‌

  1. حامد گفت:

    سلام مقاله خوبی بود
    اگه امکان داره در مقاله های آتی از جدول برای مقایسه سریع و شفاف تر مشخصات استفاده کنید
    با تشکر از نویسنده و تیم حرفه ای پویا سازان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *