چرا موبایل و مسائل مربوط به Cross-Platform Resposiveness؟

طراحی وب (Responsive (RWD یک رویکرد طراحی وب سایت هدفدار با هدف سایتهای هنری است تا یک مشاهده ی مطلوب و تجربه ی آسان برای خواندن و پیمایش روی طیف گسترده ای از دستگاه ها (مانیتور از کامپیوترهای رومیزی تا دستگاه های تلفن همراه) داشته باشید. شما احتمالا کلمه ی “Responsive” را شنیده اید که همان کلمه ی buzz در جهان طراحی وب این روزهاست. ولی من قصد دارم به شما نشان دهم چرا طراحی Responsive” تنها کلمه ی buzz نیست.
چرا به آن نیاز داریم؟ اینکه امروزه بایستی وب سایتهای همراه داشته باشیم بر هیچ کس پوشیده نیست چون جزو ضروریات جهان دیجیتال امروز است. اما Response تنها یک تغییر از تلفن همراه به تجربه ی دسکتاپ نیست. ما بارها مشاهده کرده ایم که گوشی های هوشمند، تبلت ها و حتی phablet ها تاثیرهای باورنکردنی ای در بازار داشته اند. این دستگاه ها استفاده از تکنولوژی و الگوهای مالکیت را تغییر داده اند. با مطالعه ی تحقیقات Pew در ژوئیه ی 2015، مشخص شد 68 درصد از بزرگسالان آمریکایی تلفن همراه هوشمند دارند، 45 درصد از یزرگسالان صاحب تبلت و 73 درصد از بزرگسالان صاحب یک لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی هستند. افراد زمان زیادی را با این دستگاه ها سپری می کنند و نتیجتا آنها محتوای بیشتری را به نسبت قبل از این طریق به دست می آورند. تنوع دستگاه ها منجر به انتظار مصرف کنندگان برای cross-platform responsiveness می شود. سایت شما بایستی به خوبی و سادگی روی هر وسیله ای، اجرا شود. درست است؟
با توجه به تحقیقات، بیشتر جستجوهای گوگل بر روی دستگاه های تلفن همراه نسبت به کامپیوترها اتفاق افتاده است در 10 کشور از جمله ایالات متحده و چین. این بدان معناست که بیشتر کسانی که وب سایت شما را جستجو می کنند برمی گردد به کاربرانی که روی دستگاه های موبایلشان جستجو می کنند.
می توانیم شرط ببندیم که تنها برخی از آنها mobile friendly هستند که زیاد هم نیستند و شما می توانید مطمئن شوید اگر وب سایتتان در دسته ی دوم قرار دارد شما در معرض خطر از دست دادن مشتری هستید چون آن وب سایتها تجربه ی کاربری بهتری دارند. بنابراین بدیهی است اگر شما می خواهید در رقابت بازار دیجیتال بمانید بهتر است در وب سایتتان تجدید نظر کنید در میان رنج وسیع دستگاه های موجود و ریزولوشن ها.
اما چگونه است که تکنولوژی موبایل روی طراحی وب سایت تاثیر گذار است؟
فاکتورهای بسیاری وجود دارد که شما بتوانید محتوایی را بر روی تلفن همراه یا هر وسیله ی دیگری ببینید. واضح ترینش آن است که شما به مراتب موقعیت کمتری دارید برای کار با آن. اگر چه گوشی ها به طور گسترده ای متفاوت اند در ریزولوشن، به هیچ وجه قابل قیاس با مانیتورهای رومیزی یا حتی لپ تاپ نیستند. به همین دلیل، اول باید آگاه بود از چگونگی محتوای چیده وارائه شده.
اشتراک گذاری: همانطور که در این مقاله می بینید در سال 2014، رسانه های اجتماعی بر روی موتورهای جستجو سایه افکنده به عنوان بزرگترین مرجع ارجاع کاربران. از آنجا که برنامه هایی مانند فیسبوک و توییتر و اینستاگرام و .. به خوبی برای کاربر روی دستگاه های تلفن همراه فرمت شده اند. این به اشتراک گذاری محتوا را نسبت به قبل، ساده می کند. این محتوا می تواند مقاله ی خبری یا پست وبلاگ و یا هر شکل دیگری از محتوا باشد. وب سایتها نیاز به فراهم آوری راه حلی برای کاربران دارند تا اطلاعات را گسترش دهند.
چطور سایتی برای موبایل طراحی کنیم؟
بسیاری از مردم تفاوت بین سایت همراه و یک سایت “Responsive” را نمی دانند.ساده ترین راه برای فهم تفاوت بین آنها این است که یک سایت همراه را به عنوان یک سایت ثانویه از سایت اصلی خود بدانند. در مقابل، وب سایت “Responsive” در واقع وب سایت اصلی است که با دستگاهی که قرار است روی آن مشاهده می شود، مطابقت میابد.
بیایید از سایتهای همراه شروع کنیم. کمپانی های زیادی هستند که سرویسی فراهم می کنند که می تواند به شما کمک کند یک نسخه ی موبایل از سایتتان به دست آورید. شرکتهایی مثل Gomobi به کاربران اجازه می دهند که رنگ و لوگو و تصاویر وب سایتهای موجود خود را انتخاب کنند تا یک تجربه ی کاربری که به خوبی بر روی تلفن همراه و تبلت کار کند، فراهم کنند.
بخش خوب استفاده از این خدمات این است که این کار برای به دست آوردن یک سایت تلفن همراه در یک زمان کوتاه است که نسبتا ساده است که با حداقل دانش کد نویسی قابل انجام است.
اغلب اوقات کمپانی هایی مانند MoFuse و Dvdamobile و Wirenode محدودیت دارند در اینکه چطور سایت شما را سفارشی کنند. به طور معمول آنها یک لیست انتخاب شده از قالب ها و گزینه های مورد استفاده دارند. شما معمولا می توانید بیابید click-to-call ، محل نقشه، تقویم و گزینه های دیگر. اگر وب سایت شما نسبتا پیچیده است شما ممکن است مایلتر باشید. این نهایتا منجر می شود به اینکه وب سایتتان را خیلی شبیه به دیگر وب سایتهایی که از همان سرویس استفاده می کنند ببینید.
اینجا، جایی است که وب سایت “Responsive” مطرح می شود. یک چنین وب سایتی وب سایت خاص شماست. وقتی شخصی سایت شما را روی موبایلش بالا می آورد، نام دامنه ی شما همان می ماند برخلاف وب سایتهای موبایل، که عموما با http://m.domainname.com شروع می شوند. به علاوه شما محدودیتی ندارید در لیست انتخابی گزینه ها برای انتخاب از بین آنها. علاوه بر آن، سایتهای “Responsive” به شما فرصت می دهند تا بسیاری از ریزولوشن های صفحه برای ثبلت ها یا تلفن ها یا Phablet ها در همه ی اندازه ها، را پوشش دهید.
با یک طراحی “Responsive” گزینه ها یا عناصر در صفحه، تشخیص داده شده که وابسته به ریزولوشن صفحه ای می باشد که روی آن مشاهده می شوند. به این ترتیب عناصر سایت روی هر صفحه نمایشی مرتب و به درستی نمایش داده می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *