کد وضعیت دامین

کد وضعیت دامین(EPP کد) چیست؟چرا باید وضعیت دامین را بدانیم؟

EPP کد،کد وضعیت دامین نامیده می شود،هر دامین حداقل یک وضعیت دارد اما میتواند بیش از یک وضعیت داشته باشد،

ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا کد وضعیت دامین برای هر دامین متفاوت است ؟ زمانی که دامین را میخواهید به شرکتی دیگر منتقل کنید شرکت مقابل از شما کد انتقال دریافت میکند،متفاوت بودن کد وضعیت دامین باعث میشود دامنه از ربوده شدن محافظت شود.همچنین وضعیت دامین جهت در دسترس بودن دامین و زمانی که منقضی شده است بسیار مهم است .

دو نوع مختلف از کد وضعیت EPP وجود دارد:

  • کد سرور
  • کد مشتری

کد وضعیت مشتری توسط رجیسترر دامین تنظیم میشود،برخی از رجیستررها به صورت خودکار وضعیت دامین را نمایش میدهند،در حالی که برخی دیگر تنها به درخواست شما این وضعیت را نمایش میدهند.

کد وضعیت سرور توسط رجیستری مشخص میشود و اولویت کد سرور بیشتر از کد مشتری است.

هر دو نوع کد وضعیت در هویز دامین قابل مشاهده است.

در اینجا 17 کد استانداردEPP  که شامل کد وضعیت سرور و RGP  (دوره مهلت رجیستری) است معرفی میشود:

کد سرورمعنی این کد چیست؟چه کاری باید انجام شود؟
addPeriodمهلتی اولیه برای ثبت برخی از دامین ها داده میشود. در این زمان ثبت کننده می تواند مدارک خواسته شده را تهیه و ارسال کند.

در صورتی که مایل به ثبت دامین نیستید در این وضعیت میتوانید به ثبت کننده دامین اطلاع دهید تا دامین ثبت نشود.

و در صورتی که مایل به ثبت دامین هستید نیاز است مدارک خواسته شده را ارسال نمایید.

اگر چندپن روز دامین شما در این وضعیت باقی ماند نیاز است درخواست پیگیری به ثبت کننده ارسال کنید.

autoRenewPeriodپس از ثبت دامین زمانی که دامین در حال انقضا است مهلتی برای تمدید دامین داده میشود.در این حالت اگر دامین را در حالت تمدید خودکار قرار داده باشید و اعتبار لازم را داشته باشید، دامین به صورت خودکار تمدید میشود.

این وضعیت برای مدت زمان محدودی است ، اگر مایل به تمدید دامین نیستید قبل از تکمیل فرایند تمدید دامین در اولین فرصت با رجیسترر دامین در تماس باشید تا وضعیت تمدید را تغییر دهند.

در اختیار داشتن این گزینه بستگی به رجیسترر شما دارد،برخی از رجیسترر ها وضعیت autoRenewPeriod را پشتیبانی نمیکنند.

inactiveکدوضعیت inactive نشان میدهد که DNS های وارد شده وابسته به دامین شما نیست و یا Dns های دامین شما فعال نیست و یا پاسخگو نیست.

اگر دامین شما در این وضعیت است ابتدا با شرکت هاستینگ خود در ارتباط باشید و مطمئن شوید DNS های وارد شده صحیح است.

در صورت صحیح بودن dns ها با رجیسترر خود در ارتباط باشید تا بررسی شود.

اگر ثبت کننده دامین از شما درخواست مستندات داشته باشد، نیاز است مستندات را ارسال نمایید.

OKاین وضعیت، وضعیت استاندارد برای دامین است و به معنی این است که دامین در حال انجام عملیات نیست و محدودیتی برای دامین وجود ندارد.اگر شما قصد انتقال دامین یا به روز رسانی دامین را ندارید برای جلوگیری از سوء استفاده از دامین، وضعیت دامین را به قفل شده تغییر دهید.
pendingCreateکد وضعیت pendingCreate نشان  میدهد که یک درخواست برای دامین شما ایجاد شده است و درخواست درحال بررسی است.

اگر پسوند دامین شما در یک دوره زمانی ثبت ویژه باشد ممکن است پس از پایان آن دوره وضعیت قبلی اختصاص داده شود.

اگر پسوند دامین شما در یک دوره زمانی ثبت ویژه نباشد جهت برطرف شدن این مشکل با رجیسترر دامین در ارتباط باشید.

pendingDelete

این کد وضعیت ممکن است با کد redemptionPeriod یا pendingRestore ترکیب شود. در چنین مواردی، بسته به وضعیت دامین به بررسی دامین پرداخته میشود.

اگر این وضعیت با وضعیت دیگری ترکیب نشده بود، به معنی آن است که در مدت زمانی که دامین در وضعیت redemptionPeriod بوده است هیچ درخواستی برای تمدید دامین ارسال نشده است.در این حالت دامین قابل تمدید نمیباشد. چند روز در این وضعیت باقی میماند و سپس برای ثبت مجدد دامین آزاد میشود.

اگر میخواهید دامین را برای خود حفظ کنید، نیاز است منتظر باشید و بلافاصله پس از آزاد شدن دامین نسبت به ثبت دامین اقدام نمایید.
pendingRenewاین وضعیت نشانگر این است که درخواستی برای تمدید دامین ارسال شده است و درخواست تمدید درحال بررسی است.

اگر شما مایل به تمدید دامین نیستید و درخواست تمدید از سمت شما نبوده است نیاز است در اسرع وقت با رجیسترر دامین در ارتباط باشید تا درخواست شما لغو شود.

عموما امکان لغو درخواست تمدید تا زمانی که تمدید انجام نشده باشد وجود دارد ودر صورتی که دامین تمدید شده باشد امکان لغو تمدید وجود ندارد.

pendingRestoreاین کد وضعیت نشان میدهد که رجیسترر درخواست بازگردانی دامینی که به حالت redemptionPeriod رفته بوده است را ثبت کرده است،پس از ثبت درخواست فرایند بازیابی و تمدید دامین انجام خواهد شد.عموما حداکثر برای 7 روز دامین در این حالت است، اگر دامین شما برای مدت زیادی در این حالت باشد نیاز است با رجیسترر دامین در ارتباط باشید تا مستندات شما را بررسی کنند.
pendingTransferاین کد وضعیت نشان دهنده این است که درخواست انتقال به رجیسترر دیگری ارسال شده است و مراحل انتقال دامین در حال انجام است.اگر شما درخواست انتقال دامین را ثبت نکرده اید نیاز است در اسرع وقت با رجیسترر فعلی دامین در ارتباط باشید تا درخواست انتقال دامین را متوقف کنند.
pendingUpdateاین کد وضعیت نشان دهنده این است که درخواست به روز رسانی برای دامین ثبت شده است و در خواست در دست بررسی است.اگر شما درخواست به روز رسانی دامین را ثبت نکرده اید نیاز است در اسرع وقت با رجیسترر دامین در ارتباط باشید تا به بررسی مشکل بپردازند.
redemptionPeriodاین وضعیت نشان دهنده این است که رجیسترر درخواست حذف دامین را برای رجیستری ارسال کرده است.دامین ممکن است 0 تا 45 روز در این وضعیت باشد.درخواست حذف دامین باید حداقل پس از گذشت 5 روز اداری  باشد.اگر بخواهید دامین حذف نشود و دامین را بازیابی کنید نیاز است درخواست خود را به رجیسترر خود ارسال کنید.بازگردانی دامین در این حالت شامل جریمه میشود و درصورتی که پرداخت جریمه را قبول نمایید میتوانید دامین را بازیابی کنید
renewPeriodدر این وضعیت شما میتوانید دامین را پس از انقضا به سادگی و بدون نیاز به پرداخت جریمه تمدید نمایید.اگر مایل به تمدید دامین نیستید حتما بررسی کنید دامین در حالت تمدید خودکار نباشد.
serverDeleteProhibitedاین وضعیت از وضعیت های غیر معمول دامین است.کد وضعیت serverDeleteProhibited مانع میشود که دامین شما حذف شود که معمولا در طی اختلافات قانونی تصویب میشود.و یا بنا به درخواست شما زمانی که دامین در حالت redemptionPeriod  است جهت بازیابی دامین به این وضعیت میرود.

زمانی که دامین شما در این وضعت باشد نیاز است که دقت کنید و با ثبت کننده دامین در ارتباط باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد مشکل به شما بدهند اگر دامین شما مشکل قانونی نداشته باشد از این وضعیت خارج میشود.برای خروج از این وضعیت نیاز است درخواست خود را به رجیسترر ثبت کنید.

اگر در اطلاعات هویز دامین اطلاعات اشتباه وارد شده باشد خروج از این وضعیت زمان بیشتری نیاز دارد.

serverHoldاین وضعیت نشان دهنده این است که بر روی دامین نیم سرور تعریف نشده است و یا فعال نمی باشد.اگر شما نمی خواهید بر روی دامین خود نیم سرور تعریف کنیدو مایل هستید ای پی بر روی دامین تنظیم کنید، ممکن است ثبت کننده دامین شما با این مورد مشکل داشته باشد برای حل این مشکل نیاز است با رجیسترر خود در ارتباط باشید.
serverRenewProhibitedاین وضعیت نیز غیر معمول است،و به معنی این است که رجیسترر اجازه تمدید دامین را به شما نمیدهد که ممکن است در طی اختلافات قانونی تصویب شده باشد و یا دامین شما در معرض حذف شدن باشد.

اگر مایل به تمدید دامین هستید به سرعت با رجیسترر دامین در ارتباط باشید تا جهت حل مشکل اقدام کنند.معمولا در صورتی که مشکل قانونی بر روی دامین شما وجود نداشته باشد اجازه تمدید داده میشود.

جهت تمدید دامین در این وضعیت ابتدا درخواست خروج دامین از این وضعیت را پیگیری نمایید.این فرایند طولانی تر از clientRenewProhibited است زیرا درخواست باید از رجیسترر به رجیستری ارسال شود تا محدودیت ها برداشته شود.

serverTransferProhibitedوضعیت serverTransferProhibited مانع انتقال دامین شما به رجیسترر دیگری میشود. این وضعیت نیز از وضعیت های غیر معمول دامین است که ممکن است در طی اختلافات قانونی تصویب شده باشد و یا دامین شما در وضعیت redemptionPeriod است.

این وضعیت نیاز به زمان زیادی جهت بررسی دارد، اگر مایل به انتقال دامین به رجیسترر دیگری هستید ابتدا درخواست خروج دامین از این وضعیت را از رجیسترر فعلی خود پیگیری نمایید.

ممکن است برای حفاظت از ربوده شدن، دامین شما در این وضعیت قرار گرفته باشد. در صورتی که مشکل قانونی وجود نداشته باشد درخواست رفع محدودیت از رجیسترر برای رجیستری ارسال خواهد شد به همین دلیل این فرایند طولانی خواهد بود.

serverUpdateProhibited

این وضعیت نیز وضعیت غیر معمول است، و به معنی این است که رجیسترر اجازه به روز رسانی دامین را به شما نمیدهد که ممکن است در طی اختلافات قانونی تصویب شده باشد و یا دامین شما در وضعیت redemptionPeriod باشد.

این وضعیت نشان دهنده مشکلی در دامین است که جهت به دست اوردن اطلاعات دقیق نیاز است با رجیسترر خود در ارتباط باشید.

در صورتی که مشکل قانونی وجود نداشته باشد درخواست رفع محدودیت از رجیسترر برای رجیستری ارسال خواهد شد به همین دلیل این فرایند طولانی تر از clientUpdateProhibited است و زمان بر خواهد بود.

transferPeriodدر این دوره زمانی میتوانید دامین خود را به رجیسترر دیگری منتقل کنید.اگر رجیسترر جدید شما بتواند با موفقیت دامین را منتقل کند از شما هزینه دریافت خواهد کرد.در این دوره زمانی محدود میتوانید دامین خود را منتقل کنید،جهت انتقال دامین و دریافت کد وضعیت نیاز است با رجیسترر فعلی دامین در ارتباط باشید.

در اینجا به معرفی 5 کد استاندارد وضعیت مشتری پرداخته میشود:

کد سرورمعنی این کد چیست؟چه کاری باید انجام شود؟
clientDeleteProhibitedاین وضعیت بیان کننده این است که رجیستری درخواست حذف دامین را قبول نکرده است.

این وضعیت نشان گر این است که حذف دامین ممکن نیست ،ممکن است به دلیل جلوگیری از هک شدن یا تقلب درخواست حذف دامین رد شده باشد.

اگر شما میخواهید دامین حذف شود ابتدا باید برای رجیسترر درخواست حذف این کد وضعیت را ارسال نمایید.

clientHoldاین وضعیت نشان دهنده این است که دامین شما توسط رجیستری فعال نیست. وضعیت clientHold از وضعیت های غیر معمول دامین است و ممکن است در طی اختلافات قانونی تصویب شده باشد و یا جهت جلوگیری از تقلب به این وضعیت رفته باشد.

این وضعیت اغلب نشان دهنده وجود مشکلی است و برای رفع مشکل نیاز است  با رجیستری دامین در ارتباط باشید.

تا زمانی که دامین در این وضعیت باشد دامین شما فعال نیست و سایت شما را باز نخواهد کرد.

در صورتی که مشکل برطرف شود سایت شما باز میشود.

clientRenewProhibited

وضعیت clientRenewProhibited به معنی این است که درخواست تمدید دامین رد شده است.

این وضعیت نیز از وضعیت های غیر معمول دامین است و ممکن است در طی اختلافات قانونی تصویب شده باشد و یا جهت جلوگیری از تقلب به این وضعیت رفته باشد.

وضعیت clientRenewProhibited اغلب نشان دهنده وجود مشکلی است و برای رفع مشکل نیاز است  با رجیستری دامین در ارتباط باشید تا ابتدا وضعیت دامین تغییر کند.

پس از تغییر وضعیت دامین میتوانید تمدید کنید.

clientTransferProhibited

وضعیت clientTransferProhibited به معنی این است که درخواست انتقال دامین شما به رجیسترر دیگر رد شده است.

این وضعیت نیز از وضعیت های غیر معمول دامین است و ممکن است در طی اختلافات قانونی تصویب شده باشد و یا جهت جلوگیری از تقلب به این وضعیت رفته باشد.

از ابتدای ژانویه 2014 برابر با 13 بهمن ماه 1392 ، آیکان (شرکت اینترنتی برای نامها و شماره‌های واگذار شده) به تمام ثبت کننده های معتبر خود دستور داده است ، اطلاعات تماس موجود در اطلاعات مالکیت دامنه (whois) را برای تمام دامنه هایی که جدید ثبت می شوند و دامنه هایی که اطلاعات تماس موجود در اطلاعات مالکیت دامنه (whois) خود را تغییر می دهند بررسی و تایید کنند.

بر این اساس یک ایمیل حاوی لینک تایید آدرس ایمیل برای صاحبان دامنه ارسال می شود که لازم است تا قبل از تاریخ مشخص شده در ایمیل بر روی لینک تایید آدرس ایمیل کلیک کنند در غیر این صورت دامنه تا زمانی که آدرس ایمیل تایید شود به حالت تعلیق رفته و غیر فعال خواهد شد.

برخی از رجیسترر ها دامین را با وضعیت clientTransferProhibited  و برخی دیگر با وضعیت clientHold تعلیق میکنند. در این صورت با دریافت مجدد لینک تاییدیه و تایید لینک،دامین مجدد فعال میشود.

clientUpdateProhibited

این وضعیت نشان دهنده این است که درخواست به روز رسانی دامین شما توسط رجیستری رد شده است. این وضعیت از وضعیت های غیر معمول دامین است و ممکن است در طی اختلافات قانونی تصویب شده باشد و یا جهت جلوگیری از تقلب به وضعیت clientUpdateProhibited رفته باشد.

وضعیت clientUpdateProhibited اغلب نشان دهنده وجود مشکلی است و برای رفع مشکل نیاز است  با رجیستری دامین در ارتباط باشید تا ابتدا وضعیت دامین تغییر کند.

پس از تغییر وضعیت دامین میتوانید به روز رسانی کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *