کپچا (CAPTCHA)چیست؟

کپچا نرم افزاری آنلاین برای ایجاد آزمون هایی است که توسط کامپیوترها به راحتی قابل تشخیص و پاسخ نیستند در صورتی که برای انسان ها به راحتی قابل تشخیص هستند.

CAPTCHA (به معنای آزمون خودکار به جهت تشخیص کامپیوتر از انسان) نوعی از معیار امنیتی شناخته شده به عنوان پاسخ به چالش احراز هویت است. CAPTCHA به شما کمک می کند تا از سایت خود در برابر اسپم و بازگشایی رمز عبور (decryption) محافظت کنید. برای تشخیص انسان از کامپیوتر از شما درخواست می کند تا یک تست ساده انجام دهید و سپس سیستم بررسی میکند آیا شما در تلاش برای به دست آوردن رمز عبور هستید یا خیر.

تست CAPTCHA از دو قسمت ساده تشکیل شده است:

·       یک دنباله ای به صورت تصادفی از حروف یا اعداد که به عنوان یک تصویر تعریف شده و در یک جعبه متن نمایش داده می شود.

·       و یک کادر متنی که برای نمایش هویت انسانی خود نیاز است حروف یا اعدادی که در تصویرمیبینید را در کادر متنی مشخص شده تایپ کنید.

برخی از کپچاهای موجود به سادگی توسط ربات ها قابل پردازش و تشخیص هستند. به همین دلیل نیاز است در انتخاب کپچا مورد نظر دقت نمایید. یکی از پیشرفته ترین کپچاهای ارائه شده، گوگل کپچا است.

در چه مواردی نیاز به استفاده از کپچا است:

امروزه اکثر وبلاگ ها و سایت ها قسمتی برای دریافت نظرات و سوالات کاربران خود قرار میدهند تا با کاربران خود بیشتر در ارتباط باشند. اسپمرها از طریق ارسال نظر با استفاده از نرم افزارهای اتوماتیک اقدام به ارسال نظر میکنند. در صورتی که از کپچا برای دریافت نظرات و سوالات کاربران استفاده کنید اسپمر ها قادر به ارسال اسپم با استفاده از نرم افزارهای آنلاین نخواهند بود.

همچنین برخی از ربات ها برای مختل کردن سایت شما، در قسمت عضویت اقدام به ساخت اکانت جدید میکنند .استفاده از کپچا باعث میشود در قسمت عضویت شما تنها انسان ها اقدام به ساخت اکانت کنند.

اسپمرها از طریق فرم فراموشی رمز عبور نیز اقدام به ارسال اسپم می کنند.

بیشتر کپچا های ارائه شده رایگان هستند،امروزه استفاده از کپچا ضروری است.

یکی از مواردی که ربات ها از طریق آنها اقدام به اختلال میکنند زمان هایی است که نظر سنجی قرار داده میشود. ربات ها اقدام به ارسال نظرات زیادی میکنند و باعث تغییر نتیجه نظرسنجی های مهم خواهند شد. اگر در زمان ارسال نظر قسمتی برای کپچا در نظر بگیرید احتمال دریافت آمار اشتباه کمتر خواهد شد.

پویاسازان هاست های سازگار با اکثر سیستم های مدیریت محتوای موجود ارائه میدهد. شما می توانید ثبت دامنه و خرید هاست خود را از طریق پویاسازان انجام دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *