10 ابزار اصلی عیب یابی شبکه (قسمت اول)

10 ابزار اصلی عیب یابی شبکه (قسمت اول)

ابزارهای عیب یابی شبکه برای هر مدیر شبکه بسیار ضرورت دارد.  هنگام شروع کار در زمینه شبکه، تعدادی ابزار وجود دارد که می تواند برای عیب یابی وضعیت های مختلف شبکه مورد استفاده قرار گیرد.
استفاده از ابزارها می تواند به صورت ذهنی و یا به صلاحدید مهندس باشد، انتخاب ابزارها در این مقاله براساس کلیات و کاربردهای مشترک آنها صورت گرفته است. در این مقاله 10 ابزار اصلی برتر که می توانند به شما در رفع و عیب یابی مشکلات شبکه کمک کنند، بررسی می شود.

  1. پینگ
    متداول ترین ابزار شبکه ابزار ping است. این ابزار برای تهیه یک تست اتصال اولیه بین میزبان درخواست کننده و میزبان مقصد استفاده می شود. این کار با استفاده از پروتکل Control Message اینترنت (ICMP) انجام می شود که توانایی ارسال بسته اکو به میزبان مقصد و مکانیسم گوش دادن به پاسخ این میزبان را دارد. به بیان ساده ، اگر میزبان درخواست کننده پاسخی از میزبان مقصد دریافت کند، این میزبان در دسترس است. این ابزار معمولاً برای تهیه تصویری اساسی از مکان خاص شبکه ممکن است وجود داشته باشد. به عنوان مثال ، اگر اینترنت در یک دفتر قطع باشد ، می توانید از ابزار ping استفاده کنید تا بفهمید مشکل در داخل دفتر است یا در شبکه ارائه دهنده اینترنت

شکل 1 نمونه ای از ابزار پینگ جهت بررسی  وضعیت روتر محلی

شکل 1: ابزار پینگ

  1. Tracert/traceroute

به طور معمول، پس از استفاده از ابزار ping برای تعیین اتصال اولیه ، ابزار tracert / traceroute می تواند برای تعیین اطلاعات خاص تر در مورد مسیر میزبان مقصد از جمله مسیری که بسته دریافت می کند و زمان پاسخ میزبان های واسطه استفاده شود

. شکل 2 در زیر نمونه ای از این ابزار است که برای پیدا کردن مسیر میزبان داخل یک دفتر به  www.google.com  را نشان می دهد. برنامه های ابزار tracert و traceroute عملکرد مشابهی را انجام می دهند اما بر روی سیستم عامل های مختلف ، Tracert برای دستگاه های Windows و traceroute برای دستگاه های مبتنی بر Linux / * nix کار می کنند.

شکل 2: Tracert/traceroute utility

8. Ipconfig / ifconfig

یکی از مهمترین مواردی که هنگام عیب یابی شبکه مورد نیاز است، یافتن پیکربندی IP میزبان های مختلف است. گاهی اوقات این اطلاعات هنگام پیکربندی به صورت دستی شناخته می شود، اما هنگامی که از یک روش آدرس دهی پویا استفاده می شود، آدرس IP هر میزبان به طور بالقوه می تواند تغییر کند. ابزارهای کاربردی که می توانید برای یافتن اطلاعات IP از ان استفاده کنید شامل برنامه ipconfig در دستگاه های ویندوز و ابزار ifconfig در دستگاه های مبتنی بر Linux / * nix می باشد.

شکل 3 کاربرد ifconfig را نمایش می دهد که اطلاعات پیکربندی IP میزبان را نمایش می دهد.

شکل3: Ifconfig   ابزار

7. Nslookup

DNS  توسط همه افرادی که از اینترنت استفاده می کنند برای حل و فصل نام دامنه های شناخته شده (یعنی google.com) در آدرس های IP معمولاً ناشناخته استفاده می شود (یعنی 74.125.115.147) وقتی این سیستم کار نکند ، بیشتر عملکردهایی که افراد برای استفاده از آن استفاده می کنند از بین می روند، زیرا راهی برای حل این اطلاعات وجود ندارد. از ابزار nslookup می توان برای جستجوی آدرس IP خاص مرتبط با یک نام دامنه استفاده کرد. اگر این ابزار قادر به حل این اطلاعات نباشد ، یک مسئله DNS وجود دارد. در کنار جستجوی ساده ، ابزار nslookup قادر به پرسیدن سرورهای DNS برای تعیین مشکل با سرورهای پیش فرض DNS که روی یک هاست تنظیم شده است مورد استفاده قرار میگیرد.

شکل 4 در زیر نمونه ای از چگونگی استفاده از ابزار nslookup برای جستجوی اطلاعات مربوط به آدرس IP را نشان می دهد.

شکل 4: Nslookup ابزار

6. Netstat

اغلب یکی از مواردی که برای شبکه مورد نیاز است وضعیت فعلی اتصالات شبکه روی هاست می باشد. این اطلاعات برای یافتن دلایل مختلف بسیار مهم است. به عنوان مثال ، هنگام تأیید وضعیت گوش دادن در هاست یا بررسی و مشاهده اینکه میزبان از راه دور به یک میزبان محلی در یک پورت خاص وصل شده است مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین می توان از ابزار netstat برای تعیین اینکه کدام سرویس روی هاست با درگاههای فعال متصل است استفاده نمود.

شکل 5 نمونه ای از ابزار netstat را که برای نمایش درگاه های فعال در حال استفاده بر روی دستگاه لینوکس استفاده می شود ، نشان می دهد.

شکل 5: ابزار Netstat

 

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. mohsen گفت:

    ممنون
    بسیار عالی و کاربردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *