(1)500InternalServer Error

ایا تا کنون با خطای 500 InternalServer Error  در وردپرس مواجه شده اید؟

خطای500 Internal Server Error یکی از مواردی است که وب سایت های وردپرس با آن روبرو هستند. با این حال، یافتن مشکل واقعی در پشت این خطا به اندازه یافتن مشکل خطای404 ساده است، یکی از دلایل این خطا میتواند به دلیل تغییر permalinks  و یا url  باشد.

رایج ترین دلایل خطای Internal ServerErrorعبارتند از فایل های htaccess خراب، پرمیژن نادرست فایل ها، وقفه اسکریپت، نسخه ناسازگارphp یا به روز رسانی ناقص وردپرس. با این حال، دلایل متعددی در پشت این خطا وجود دارد.  بنابراین برای یافتن علت دقیق، نیاز به بررسی عمیق تری است. یکی از بهترین کارهایی که باید برای تشخیص خطا Internal ServerError  در وردپرس انجام شود این است که مراحل  را پیگیری کنید. سعی کنید به خاطربسپارید که چه اتفاقی باعث شده تا سایت وردپرس شما با خطا مواجه شود (مثلا بعد از نصب یا به روز رسانی پلاگین / تم ). هنگامی که شما دقیقا بدانید چه چیزی باعث خطا شد، حل مشکل بسیار ساده تر خواهد بود.

در اینجا یک آموزش سریع جهت رفع خطا 500 Internal Server Error در وردپرس با استفاده از 9 روش مختلف برای شما قرارمیدهیم. دقت داشته باشید که این آموزش با تمام راه حل های ممکن روبرو می شوید که مطمئنا خطا را حل می کند.

نکته: قبل از ادامه این آموزش، توصیه می کنیم یک نسخه پشتیبان از سایت خود را برای جلوگیری از از دست دادن فایل ها تهیه کنید.

  • رخ دادن خطا به دلیل به روز رسانی پلاگین ها یا تم

در بسیاری از موارد، وردپرس خطای 500 Internal Server Error  پس از نصب و یا به روز رسانی پلاگین ها و یا تم ها رخ می دهد. در صورتی که شما میدانید کدام افزونه یا تم وردپرس این مشکل را ایجاد کرده است، شما نیمی از بررسی را انجام داده اید.

در صورتی که خطا به دلیل به روز رسانی و یا نصب افزونه یا پلاگینی باشد:

اگر صفحه شما پس از نصب جدید یا به روز رسانی جدید خراب شود، می توانید آن را با غیرفعال کردن یا با  حذف پلاگین ، مشکل را حل کنید. بسته به وضعیت، دو راه برای انجام آن وجود دارد.

غیر فعال کردن پلاگین از داشبورد مدیریت وردپرس:

اگر داشبورد وردپرس شما هنوز در دسترس است، مراحل زیر را دنبال کنید:

وارد داشبورد وردپرس شوید.

سپس به قسمت پلاگین ها رفته/ پلاگین های نصب شده را انتخاب نمایید.

پلاگین مشکوک را غیرفعال کنید.

سایت را در مرورگر رفرش نمایید و بررسی کنید که مشکل حل شده است یا خیر.
اگر مشکل حل نشد، پلاگین دیگری را غیر فعال کنید و این روند را تا زمانی که تمام پلاگین ها غیرفعال شوند تکرار کنید (تا زمانی که وب سایت کار کند).

هنگامی که پلاگین را پیدامی کنید، سعی کنید دوباره آن را پاک کنید و سپس نصب کنید. اگر پس از نصب مجدد، مجددا خطا دریافت کردید یعنی نیاز است پلاگین دیگری را جایگزین کنید زیرا این افزونه با محیط وردپرس شما سازگار نیست. ممکن است شما پلاگین جایگزینی با عملکرد مشابهی پیدا کنید.

غیر فعال کردن پلاگین وردپرس از طریق مدیریت فایل یا FTP
وضعیت هایی وجود دارد که این خطا باعث می شود داشبورد وردپرس شما کار نکند. در چنین مواردی، شما می توانید پلاگین ها را با کمک یک مدیریت فایل که در پنل کنترل هاست شما یا FTP سرور قراردارد( مانند FileZilla ) ، غیرفعال یا حذف کنید.

1) به مسیر ریشه وردپرس خود بروید و سپس به پوشه wp-content / plugins وارد شوید.

2) پلاگین مشکوک را تعیین کنید و نام فولدر پلاگین مشکوک را تغییر دهید تا غیر فعال شود. به عنوان مثال، شما می توانید در پایان نام افزونه .disabled اضافه کنید تا فراموش نکنید کدام پلاگین را غیر فعال کرده اید. اگر می خواهید آن را به صورت کامل حذف کنید، به سادگی پوشه پلاگین مشکوک را حذف کنید.

3) سایت را در مرورگر رفرش نمایید و بررسی کنید که مشکل حل شده است یا خیر.
اگر مشکل حل نشد، پلاگین دیگری را غیر فعال کنید و این روند را تا زمانی که تمام پلاگین ها غیرفعال شوند تکرار کنید (تا زمانی که وب سایت کار کند).

4) هنگامی که پلاگین را پیدامی کنید، سعی کنید آن را پاک کنید و سپس نصب کنید. اگر پس از نصب مجدد، مجددا خطا دریافت کردید یعنی نیاز است پلاگین دیگری را جایگزین کنید زیرا این افزونه با محیط وردپرس شما سازگار نیست. ممکن است شما پلاگین جایگزینی با عملکرد مشابهی پیدا کنید.

خطای Internal ServerError به دلیل نصب و یا به روز رسانی تم

اگر سایت شما پس از نصب یابه روزرسانی تم جدید خراب شود، می توانید با تغییر تم خود این مشکل را حل کنید. دو راه برای انجام این کار بسته به شرایط وجود دارد.

تغییر تم از طریق داشبورد وردپرس

در صورتی که به قسمت مدیریت دسترسی دارید:

1) به قسمت نمایش/پوسته ها بروید.

2) یک تم دیگری انتخاب کنید و برای استفاده از آن روی گزینه “فعال کردن” کلیک کنید.

3) پس از فعال شدن تم دیگر، با پیام زیر روبه رو میشوید که میتوانید سایت خود را با تم جدید مشاهده کنید

تغییر تم از طریق phpMyadmin

شما می توانید تم خود را با ویرایش پایگاه داده MySQL خود از طریق phpMyadmin در پنل کنترل هاست تغییر دهید. اگر داشبورد وردپرس شما کار نمی کند این مراحل را انجام دهید:

1)وارد phpmyadmin شوید.

2) جدول wp_options خود را پیدا کرده و به آن دسترسی پیدا کنید.

نکته: بسته به نصب شما، پیشوند همیشه ممکن wp_نباشد و پیشوند دیگری داشته باشد.

3) به صفحه 2 بروید.

4)به بخش template  و  stylesheet بروید.

5) به مسیر wp-content / themes از طریق مدیریت فایل وارد شوید، مواردی را که می توانید به جای تم فعلی استفاده کنید را پیدا کنید.

6) نام تم مورد نظر را کپی کنید. سپس، template  و  stylesheet در پایگاه داده را به نام تم کپی شده ویرایش کنید.

اگر مشکل مربوط به تم شما باشد با این کارمشکل سایت شما برطرف میشود.

  • بررسی فایل .htaccess

گزینه دیگری برای از بین بردن خطای   internal server errorبررسی فایل .htaccess فعلی شما است. احتمال دارد که فایل فعلی .htaccess شما خراب شده باشد. خراب شدن این فایل به دلایل زیادی ممکن است رخ دهد. شایعترین آنها نصب یک افزونه جدید یا تغییرات دیگر در وب سایت شما است.

بهترین راه برای بررسی این که آیا فایل .htaccess فعلی شما خراب شده است این است که یک فایل .htaccess جدید ایجاد کنید:

1) وارد کنترل پنل هاست و یا ftp  خود شوید.

2) به مسیر ریشه ی سایت وردپرسی خود بروید (اگر فایل هایی مانند wp-content و wp-include را مشاهده می کنید، شما به مسیر صحیح رفته اید.)

3) فایل .htaccess فعلی را به نام دیگری مثلا .htaccess1 تغییر نام دهید و سپس یک فایل جدید با نام .htaccess ایجاد کنید.
این فایل را ادیت کنید و کدهای پیش فرض وردپرس را وارد و ذخیره کنید:

# BEGIN WordPress
<IfModule mod_rewrite.c
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^index\.php$ – [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]
</IfModule>
# END WordPress

اکنون، وب سایت خود را دریک مرورگر باز کنید و ببینید آیا خطا برطرف شده است یا خیر. اگر برطرف نشده بود، گزینه زیر را بررسی کنید.

  • افزایش محدودیت های PHP

اگر با انجام دو مرحله بالامشکل خطا همچنان پابرجا بود، احتمالا حافظه یا مقادیر PHP ناکافی هستند. اسکریپت ها و پلاگین ها برای کارکرد درست، نیاز به مقدار مشخصی از حافظه دارند. علاوه بر این، هنگامی که وب سایت شما بارگیری می شود، مرورگر تعداد زیادی درخواست برای بارگیری پلاگین ها، اسکریپت ها و محتویات شما ایجاد می کند. هنگامی که دسترسی به مقدار کافی از حافظه برای پلاگین ها و اسکریپت ها داشته باشد، احتمال مواجه شدن با این خطا کمتر میشود. بنابراین، مهم است که حافظه وب سایت شما و دیگر مقادیر پی اچ پی را افزایش دهیم. شما می توانید با کمک فایل .htaccess آنها را افزایش دهید. در اینجا خطوطی را توصیه می کنیم که اضافه کنید:

php_value upload_max_filesize 16M
php_value post_max_size 16M
php_value max_execution_time 300
php_value max_input_time 300
php_value memory_limit 128M

فراموش نکنید که تغییرات خود را ذخیره کنید. پس از انجام، وب سایت خود را  مجدد باز کنید. اگر مسئله مربوط به مقادیر PHP باشد، این کار خطا را حل خواهد کرد.

  • تغییر نسخه PHP

برخی از پلاگین ها و اسکریپت های وردپرس نیاز به نسخه خاصی از PHP دارند. اگر الزامات مطابقت نداشته باشد، خطای  500 Internal Server Error ممکن است ظاهر شود. شما می توانید با تغییر دادن ورژن php ،بررسی کنید این مورد از ورژن php شما است یاخیر. برای تغییر ورژن php  از کنترل پنل هاست خود اقدام کنید و یا ازپشتیبان هاست خود بخواهید برای شما تغییر دهند.

در صورتی که شما نمی دانید به چه نسخه PHP نیاز دارید، همه ی ورژن ها را امتحان کنید. فراموش نکنید که تنظیمات خود را ذخیره کرده و وب سایت را بعد از هر تغییر، مجدد باز کنید. در صورتی که هیچ یک از این انتخاب ها خطا را برطرف نکرد، نسخه PHP خود را به حالت اولیه تغییر دهید (که در ابتدا استفاده شد) و گزینه های بعدی را انجام دهید.

ادامه مطلب با نام 500 Internal Server Error(2) منتشر خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *