معرفی ICANN

همانطور که در دنیای واقعی اشخاص مختلف از طریق ابزارهایی مثل تلفن می توانند با همدیگر در ارتباط باشند در دنیای مجازی هر کاربر اینترنتی جهت ارتباط با دیگر کاربران اینترنتی نیاز به یک ابزار دارد که این ابزار در اینترنت یک نام یا شناسه است که باید منحصر به فرد باشد، چیزی که می تواند این نیاز را مرتفع نماید آدرس اینترنتی است.

کار ICANN (the Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) هماهنگی این شناسه ها (آدرس های اینترنتی) در سرتاسر جهان است وگرنه امروزه با تداخل نام های مختلفی در سرتاسر جهان روبرو بودیم ولی در حال حاضر چنین مشکلی علی رغم گوناگونی کاربران وجود ندارد.

ICANN یک سازمان بین المللی غیر انتفاعی است واقع در کالیفرنیا که توسط وزارت بازرگانی آمریکا در سال 1998 موظف به انجام این کار شد.

ICANN مسئولیت توسعه ی DNS و مدیریت آدرس های آی پی را بر عهده گرفت علاوه بر آن، این موسسه ناظر جهانی ثبت دامنه ها بوده و قوانین موجود در این حوزه را به تصویب و اجرا می گذارد.

مؤسسه ICANN خود هيچ نام دامنه اي را ثبت نمي کند بلکه اين امتياز را به شرکتهاي مختلف واگذار مي نمايد و خود صرفاً بر اين امر نظارت مي کند. به طور مثال اين مؤسسه امتياز ثبت دامنه ها با پسوند .org / .net / .com را به شرکت آمريکايي verisign واگذار نموده است و شرکت verisign نيز به هزاران شرکت ديگر امکان ثبت اين نوع دامنه ها را واگذار نموده است. مؤسسه ICANN امتياز ثبت دامنه ها با پسوندهاي محلي مانند .us / .uk / .ir را به يک مؤسسه دولتي در همان کشور واگذار نموده است. بطور مثال امتياز ثبت دامنه ها با پسوند .ir به مؤسسه فيزيک نظري ايران واگذار شده است. اين مؤسسه نيز اين امتياز را به دهها شرکت ايراني فعال در اين زمينه واگذار نموده است.

 

DNS مخفف عبارت Domain Name System می باشد. وقتی می خواهید وارد سایتی شوید ، باید آدرس وب سرور آنرا بدانید. آدرس وب سرور با IP مشخص می شود. اما به خاطر سپردن آدرس IP دشوار است. می توان به جای IP از domin name ها استفاده کرد. برای هر IP یک domin name در نظر گرفته شده است. در حقیقت DNS،  آی پی آدرس ها را به اسامی مشخص و ساده ترجمه می کند. هم domain name و هم  IP address، کاربر را به یک وب سرور مشخص هدایت می کند ، اما domain name، هم برای استفاده ، و هم برای به خاطر سپردن به مراتب ساده تر است. بدون DNS کاربرها مجبور هستند برای وارد شدن به هر بخشی از اینترنت از اعداد خسته کننده IP address استفاده کنند.
آدرس های اینترنتی مثل www.Google.com از سه بخش تشکیل می شوند که بخشی از آن (top-level domain)TLD است،به عنوان مثال .com برای وب سایتهای تجاری که به آنها دامنه های سطح بالای عمومی گفته می شود.

همچنین بیش از 240 پسوند وابسته به کد کشورها country-coded TLDs)ccTLDs) مثل .ca برای کانادا و .de برای آلمان موجود است که به آنها دامنه های سطح بالای کد کشوری اطلاق می شود.

ICANN مسئول تصویب TLD های جدید،معرفی،آماده سازی جهت ثبت آنها طی 10 سال گذشته می باشد.

 

IP Address

IANA (Internet Assigned Numbers Authority) یکی از قدیمی ترین موسسات اینترنتی است که از زمان تاسیس ICANN، مسئول واگذاری IP ها می باشد.

IANA به عنوان بخشی از ICANN ثبت نام IP لوکال را به RIR Regional) Internet Registries) واگذار کرده است. پنج ثبت منطقه ای در سرتاسرجهان وجود دارد که هر کدام مسئول واگذاری IP در بخش خاصی از جهان است.

 

Root server

بدون وجود Root server، کاربردی برای Domain name system وجود ندارد و در واقع Domain name system کار نمی کند.در واقع به هر کامپیوتر متصل به اینترنت، یک Name server واگذار شده که کار ترجمه ی Domain name به IP Address را بر عهده دارد. اگر Name server اطلاعاتی راجع به TLD مورد درخواست ذخیره نکرده باشد این name server، درخواست را به root server فوروارد می کند.

Root servers Zone(root zone ها، نام و آی پی آدرسهایی از همه ی name server های TLD ها را شامل می شوند که بر پایه ی DNS است. تعداد 13 عدد root server با موسسات مختلف کار می کنند که ICANN مسئول هماهنگی همه ی آنهاست.

اغلب به ICANN، “دولت” اینترنت اطلاق می شودهرچند فاقد مسئولیت ها و ابزار های مالی است.

ICANN مسئوليت مديريت عناصر فنى در اين فعل و انفعالها را بر عهده دارد تا کاربران در سراسر جهان بتوانند آدرس هاى متعبر را در اين شبکه پيدا کنند. مسايل ديگرى چون کنترل محتواى اينترنتى، وضع قوانين براى تجارت روى شبکه , نامه هاى ناخواسته و محافظت از اطلاعات خارج از وظايف تکنيکى ICANN است.

براساس ساختار ICANN دولت ها و ديگر سازمان ها و نهادهاى بين المللى و حتى خصوصى در مديريت اين بخش مهم به آن کمک مى رسانند. چالش اساسى ICANN حفظ ثبات فنى و تکنيکى اينترنت در اين عرصه است. به همين دليل شايد ICANN يکى از بهترين نمادهاى همکارى در عرصه اجتماعات اينترنتى باشد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *