CDN چیست و چگونه کار می کند؟

 

شبکه تحویل محتوا (CDN) به گروهی از سرورهای توزیع شده جغرافیایی اشاره دارد که برای ارائه سریع محتوای اینترنتی با هم کار می کنند.

CDN امکان انتقال سریع دارایی های مورد نیاز برای بارگیری محتوای اینترنتی از جمله صفحات HTML، فایل های جاوا اسکریپت، تصاویر و ویدئوها را فراهم می کند. محبوبیت خدمات CDN همچنان در حال رشد است و امروزه اکثر ترافیک وب از طریق CDN ها ارائه می شود، از جمله ترافیک سایت های اصلی مانند فیس بوک، نتفلیکس و آمازون.

یک CDN به درستی پیکربندی شده, همچنین ممکن است به محافظت از وب سایت ها در برابر برخی از حملات مخرب رایج مانند حملات Distributed Denial of Service (DDOS) کمک کند.

آیا CDN همان میزبان وب است؟

CDN محتوا را میزبانی نمی کند و نمی تواند جایگزین خوبی برای میزبانی وب شود، اما به ذخیره سازی محتوا در لبه شبکه کمک می کند که عملکرد وب سایت را بهبود می بخشد. به این صورت که با استفاده از کش برای کاهش پهنای باند میزبانی، کمک به جلوگیری از وقفه در سرویس و بهبود امنیت، CDN ها یک انتخاب محبوب برای تسکین برخی از مشکلات اصلی میزبانی وب سنتی هستند.

مزایای استفاده از CDN چیست؟

مزایای اصلی برای اکثر کاربران را می توان به 4 جزء مختلف تقسیم کرد:

  1. بهبود زمان بارگذاری وب‌سایت – بازدیدکنندگان زمان بارگذاری صفحه سریع ‌تری را تجربه می‌کنند. یک CDN می تواند نرخ پرش را کاهش دهد و مدت زمانی را که افراد در سایت می گذرانند افزایش دهد. به عبارت دیگر، یک وب سایت سریعتر به این معنی است که بازدیدکنندگان بیشتری باقی می مانند و مدت بیشتری در اطراف خود می مانند.
  2. کاهش هزینه های پهنای باند – هزینه های مصرف پهنای باند برای میزبانی وب سایت یک هزینه اولیه برای وب سایت ها است. از طریق کش و سایر بهینه‌سازی‌ها، CDN‌ها می‌توانند مقدار داده‌هایی را که یک سرور اصلی باید ارائه کند، کاهش دهند، بنابراین هزینه‌های میزبانی را برای صاحبان وب‌سایت کاهش می‌دهند.
  3. افزایش در دسترس بودن و افزونگی محتوا – حجم زیاد ترافیک یا خرابی های سخت افزاری می تواند عملکرد عادی وب سایت را مختل کند. به لطف ماهیت توزیع شده آنها، CDN می تواند ترافیک بیشتری را مدیریت کند و در برابر خرابی سخت افزار بهتر از بسیاری از سرورهای مبدا مقاومت کند.
  4. بهبود امنیت وب سایت – CDN ممکن است با ارائه کاهش DDoS، بهبود گواهینامه های امنیتی و سایر بهینه سازی ها، امنیت را بهبود بخشد.

CDN چگونه کار می کند؟

در هسته خود، CDN شبکه ای از سرورها است که با هدف ارائه محتوا به سرعت، ارزان، قابل اعتماد و ایمن به هم مرتبط شده اند. به منظور بهبود سرعت و اتصال، یک CDN سرورها را در نقاط تبادل بین شبکه های مختلف قرار می دهد.

این نقاط مبادله اینترنتی (IXP) مکان‌های اولیه‌ای هستند که ارائه‌دهندگان اینترنت مختلف در آن به یکدیگر متصل می‌شوند تا دسترسی یکدیگر را به ترافیکی که در شبکه‌های مختلف آنها ایجاد می‌شود، فراهم کنند. با اتصال به این مکان‌های با سرعت بالا و بسیار به هم پیوسته، یک ارائه‌دهنده CDN می‌تواند هزینه‌ها و زمان انتقال داده‌ها را با سرعت بالا کاهش دهد.

تأخیر – چگونه یک CDN زمان بارگذاری وب سایت را بهبود می بخشد؟

وقتی نوبت به بارگذاری محتوا توسط وب‌سایت‌ها می‌رسد، با کاهش سرعت سایت، کاربران به سرعت از آن خارج می‌شوند. خدمات CDN می تواند به روش های زیر به کاهش زمان بارگذاری کمک کند:

  • ماهیت توزیع جهانی CDN به معنای کاهش فاصله بین کاربران و منابع وب سایت است. به جای اتصال به هر جایی که سرور اصلی وب سایت ممکن است زندگی کند، یک CDN به کاربران اجازه می دهد به یک مرکز داده از لحاظ جغرافیایی نزدیکتر متصل شوند. زمان سفر کمتر به معنای خدمات سریعتر است.
  • بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مانند متعادل‌سازی بار کارآمد و هارد دیسک‌های حالت جامد می‌توانند به دسترسی سریع‌تر داده‌ها به کاربر کمک کنند.
  • CDN ها می توانند با کاهش اندازه فایل ها با استفاده از تاکتیک هایی مانند کوچک سازی و فشرده سازی فایل، مقدار داده های منتقل شده را کاهش دهند. اندازه فایل کوچکتر به معنای زمان بارگذاری سریعتر است.
  • CDN ها همچنین می توانند سایت هایی را که از گواهی های TLS/SSL استفاده می کنند با بهینه سازی استفاده مجدد از اتصال و فعال کردن شروع نادرست TLS سرعت بخشند.

قابلیت اطمینان و افزونگی – چگونه یک CDN یک وب سایت را همیشه آنلاین نگه می دارد؟

Uptime یک مؤلفه حیاتی برای هر کسی است که دارای ویژگی اینترنت است. خرابی‌های سخت‌افزاری و افزایش ترافیک، در نتیجه حملات مخرب یا افزایش محبوبیت، این پتانسیل را دارد که یک وب سرور را از بین ببرد و از دسترسی کاربران به یک سایت یا سرویس جلوگیری کند. یک CDN  دارای چندین ویژگی است که زمان خرابی را به حداقل می رساند:

  • تعادل بار ترافیک شبکه را به طور مساوی در چندین سرور توزیع می کند و افزایش سریع ترافیک را آسان تر می کند.
  • Failover هوشمند حتی اگر یک یا چند سرور CDN به دلیل نقص سخت افزاری آفلاین شوند، سرویس بدون وقفه را ارائه می دهد. failover می تواند ترافیک را به سرورهای عملیاتی دیگر توزیع کند.
  • در صورتی که کل مرکز داده دارای مشکلات فنی باشد، مسیریابی Anycast ترافیک را به مرکز داده موجود دیگری منتقل می کند و اطمینان می دهد که هیچ کاربری دسترسی به وب سایت را از دست نمی دهد.

امنیت داده – چگونه یک CDN از داده ها محافظت می کند؟

امنیت اطلاعات بخشی جدایی ناپذیر از CDN است. یک CDN می تواند یک سایت را با گواهینامه های TLS/SSL ایمن نگه دارد که استاندارد بالایی از احراز هویت، رمزگذاری و یکپارچگی را تضمین می کند.

هزینه پهنای باند – چگونه یک CDN هزینه های پهنای باند را کاهش می دهد؟

هر بار که یک سرور مبدا به یک درخواست پاسخ می دهد، پهنای باند مصرف می شود. خدمات میزبانی وب برای داده هایی که به یا از سرور مبدا منتقل می شود (که اغلب به آن “پهنای باند” می گویند) هزینه دریافت می کنند. اما اگر بیشتر محتوای یک وب‌سایت در یک CDN ذخیره شود، داده‌های بسیار کمتری باید به داخل و خارج سرور میزبان وب‌سایت منتقل شود و در نتیجه هزینه‌های پهنای باند کمتری به همراه دارد.

به طور مشابه، اگر یک وب ‌سایت تمام یا بخشی از محتوا را در یک CDN که به کاربرانش نزدیک‌ تر است ذخیره کند، مالک وب ‌سایت باید برای محتوایی که از محل اصلی وب ‌سایت ارائه می‌شود، پول بسیار کمتری به عنوان « عوارض پل» بپردازد..

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *