گنو/لینوکس | ورود به بنیاد متن باز و آزاد

دنیای پر هیاهوی آمیخته با فناوری امروز، با نام پروژه متن باز گنو/لینوکس غریبه نیست. گنو/لینوکس در اذهان عموم مردم تعارف متفاوتی دارد. شاید در همین ابتدای امر این سوال در ذهن شما متبادر شود که چرا بجای لینوکس می گوییم (گنو/لینوکس) !!!

پویا سازان بنا دارد تا برای علاقمندان در خصوص سیستم عامل متن باز گنو/لینوکس بنویسد. از سنگ بنای تشکیل این سیستم عامل محبوب و پرطرفدار گرفته تا پرداختن به ریز جزئیات آن در خصوص انواع کاربری و توزیع های مختلف آن. بنابراین میبایست به بیان فلسفه و تعریف گنو + لینوکس بپردازیم.

پروژه گنو چهار آزادی اساسی را در نظر دارد:

  • آزادی برای اجرای برنامه برای هر منظوری (آزادی ۰)
  • آزادی برای مطالعه و بررسی چگونگی عملکرد برنامه و تغییر آن برای نیاز خود (آزادی ۱). دسترسی به کد منبع یک پیش‌شرط برای این آزادی می‌باشد.
  • آزادی برای توزیع مجدد کپی‌هایی از آن، بنابراین شما می‌توانید به همسایگان خود کمک کنید (آزادی ۲).
  • آزادی برای بهبود برنامه و انتشار این تغییرات برای عموم، بنابراین تمام جامعه از آن بهره می‌برند (آزادی ۳). دسترسی به کد منبع یک پیش‌شرط برای این آزادی می‌باشد

لینوکس به هسته ی سیستم عامل (کرنل) که ارتباط میان نرم افزار و سخت افزار را برقرار می کند اطلاق می شود اما همگان سیستم عامل هایی که بر پایه یونیکس بنا شدند را لینوکس می شناسند. در همین جا باید بدانیم که توزیع های مختلف را لینوکس نمی نامند بلکه آن هسته یا کرنل است که به لینوکس نام گذاری شده است.

کلمه ی لینوکس برگرفته از نام لینوس تروالدز است. زمانی که پروژه تولید هسته آزاد توسط تروالدز به پایان رسید، قرار بود به فریکس نامگذاری شود اما شخصی که این بسته را برای دانلود عموم در FTP قرار داده بود، این نام را نپسندید و بدون تصمیم تروالدز آن را در پوشه ای بنام لینوکس تروالدز میزبانی کردکه بعدا توسط خوده تروالدز هم پذیرفته شد و هسته به همین نام Linux باقی ماند.GNU پروژه ای است که ریچارد استالمن آغازگر آن بوده و هدف او همکاری آزادانه برنامه نویسان بود که در این بین عواید پروژه نصیب کاربران نهایی می شود.

با راه یافتن نسخه 0.10 لینوکس به بنیاد نرم افزارهای آزاد و کار کردن توسعه دهندگان گنو بر روی آن لینوکس تحت مجوز GPL قرار گرفت و GNU Linux منتشر شد.

لینوکس به دلیل انعطاف پذیری بسیار بالا، سرعت و امنیت خارق العاده آن به سرعت در میان توسعه دهندگان محبوبیت یافت و فراگیر شدن آن در تمام دنیا سبب شد در میان غول های تکنولوژی از جمله اینتل ، IBM و یا هیولت پاکارد (HP) در مقیاس گسترده ای بکار گرفته شود. مدیران سیستم می توانند هر نوع که میخواهند دستکاری در سطح هسته سیستم عامل پیاده سازی کرده و یا آن را توسعه دهند و نیاز به صرف هزینه های سنگین در مقایسه با سایر پلتفرم های موجود نداشته باشند.

 

طی مقالات آتی که بصورت مدوام و هفتگی منتشر خواهند شد در کنار هم بیشتر با لینوکس آشنا می شویم.

از همین طریق ما را دنبال نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *