KDEرابط کاربری لینوکس

برخلاف سیستم عامل مک و ویندوز که داری یک دسکتاپ  هستند سیستم عامل لینوکس دارای رابط  کاربری یا دسکتاپ پیش فرض نمی باشد. به همین جهت افراد مختلفی تصمیم گرفتند محیط گرافیگی برای این سیستم عامل و توزیع های آن طرحی کنند یکی از این رابط کاربری یا محیط گرافیکی KDE است.

(K Desktop Environment (KDE یک محیط گرافیکی Open Source ویژه توزیع های لینوکسی است. در ابتدا Kool  Desktop Environment  نامیده می شود که بعد به KDE تغییر نام داده شد. این محیط دارای رابط کاربری گرافیکی (GUI)، یک مدیر فایل ، یک مدیر پنجره ، یک سیستم راهنما ، یک سیستم پیکربندی ، ابزار و برنامه های کاربردی و چندین برنامه کاربردی دیگر است.

KDE علاوه بر اجرا برروی لینوکس امکان اجرا روی سایر سیستم عامل ها مانند ویندوز و اندروید را نیز دارد ورژن پلاسما KDE یکی از جالبترین محیط های گرافیکی در این سیاره است. KDE تقریبا از سال 1996 پا به عرصه ظهور گذاشته است و هرساله تکمیل و زیباتر می شود. در این مقاله سعی شده تعدادی از ویژگی های این محیط گرافیکی معرفی شود.

  • رایگان – open source با حفظ حریم خصوصی

KDE را بط گرافیکی کاملا رایگان و open source است که علاوه براینکه شما می توانید کد آن را جهت توسعه آن در اختیار داشته باشید یک حریم خصوصی نیز در اختیار شما قرار می دهد . درواقع kde با حفظ حریم خصوصی به صورت اپن سورس در اختیار شما قرار می گیرد.

  • ظاهر

KDE یکی از زیباترین DE ها در اکوسیستم لینوکس در این دوره زمانی است. با توجه به اینکه زیبایی ظاهر به سلایق کاربران مربوط می شود و هر کاربر سلیقه خاص خود را دارد ولی KDE با انتخاب سایه های رنگی ، سایه های کرکره ای برای کاربری ها و استفاده از آیکن های اب نباتی شکل ظاهری زیبا و مدرن را برای خود ایجاد کرده است که اکثریت کاربران آن را دوست دارند.

  • شخصی سازی :

با توجه به اینکه رابط گرافیکی KDE مربوط به سیستم های لینوکسی در حال حاضر ظاهری زیبا دارد ولی شما نیز می توانید با توجه به سلیقه خود آن ار تغییر دهید. شما می توانید ابزارک ها ، قلم ها ، نمادها ، دکوراسیون پنجرها ، نشانگرها ، border دکمه ها و غیره را تغییر دهید و یا جابه جا کنید حتی شما می توانید عملکرد دکمه ها را نیز متناسب با نیاز خود تغییر دهید برای مثال می توانید بجای دابل کلیک برای باز شدن یک پوشه از کلیک استفاده کنید.

 

  • عملکرد :

Kde به دلیل سرعت بالا و ux بدون باگ در جهان بسیار محبوب است. این امر به این دلیل است که KDE به منابع بسیار کمی از سرور لینوکس جهت  اجرا نیازمند است و به راحتی بر روی سرورهای مجازی لینوکسی با منابع محدود نیز قابل اجرا می باشد.

  • سهولت در استفاده

KDE زیبا و ساده است که استفاده از آن را آسان کرده است. گردش و انجام کارها در KDE بسیار سر راست است و کاربران برای انجام  امور خود نیاز نیست که مراحل پیچیده  و زیاد را طی کنند. کاربران  به راحتی می توانند برنامه های خود را از طریق منو برنامه یا  krunner اجرا کنند  همچنین  به راحتی می توان بین برنامه ها و پنجره های باز محیط در محیط kde حرکت کرد. البته KDE با توجه به اینکه ابزار و خدمات زیادی را در اختیار کاربران قرار می دهد ممکن است برای مبتدیان کمی سخت باشد ولی در مجموع محیط آن  بسیار کاربر پسند می باشد.

  • ابزارک ها (ویجت) و دسکتاپ های چند گانه :

KDE داری ابزارک ها و ویجت های فراوان با ظاهر متفاوت می باشد مانند ساعت ، ماشین حساب ، محیط های پیام رسان و.. این ویجت ها قابل فعال سازی و استفاده در محیط های چندگانه گرافیکی KDE را دارند همچنین KDE دارای محیط دسکتاپ متفاوت مانند ویندوزها ، gliding، 3D و غیرمی باشد که کاربران می توانند متناسب با سلایق خود هرکدام از آنها را انتخاب کنند.

  • Integration یکپارچگی: طبق گزارش ها KDE پلاسما نسبت به سایر محیط های دسکتاپ لینوکس یا BSD دارای ویژگی های متفکرانه مانند یکپارچگی یا integration می باشد. مثلا محیط اندروید را در نظر بگیرید. KDE باقابلیت INTEGERTION خود می تواند با اندروید  ادغام شود. این ویژگی به شما این امکان را می دهد تا بدون نیاز به ابزارهای اضافی، دستگاه اندورید خود را به سیستم لینوکس خود متصل کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *