RAM و CPU برای سرور مجازی

چه مقدار RAM و CPU برای سرور مجازی خود نیاز دارید؟
اگر مطمئن نیستید به چه میزان RAM و CPU برای سرور مجازی خود نیاز دارید خواندن این مقاله به شما توصیه میشود.

یکی از رایج ترین پرسش هایی که از بخش فروش پرسیده میشود این است که “چه مقدار  RAM  و CPU  برای سرور مجازی من کافی است؟”

پاسخ این سوال همیشه این است که “بستگی دارد”

هیچ کس واقعا دوست ندارد که این پاسخ را بشنود، اما این یک حقیقت است.

همواره انتخاب یک پلن که مناسب نیاز های شما باشد بسیار مهم است،اگر بیش از حد کم باشد میتواند باعث عدم کارائی سرور مجازی شما باشد و اگر بیش از حد زیاد باشد شما متحمل هزینه میشوید. از نظر ما، هر سایت ، منابعی که نیاز دارد منحصر به فرد است، بنابراین ما زمان زیادی اختصاص میدهیم تا اطمینان حاصل کنیم که مطابق با نیازهایشان هماهنگ است.

در این مقاله ما در مورد تعیین نیازهای سرور مجازی صحبت خواهیم کرد تا بتوانید منابع مورد نیاز خود را تشخیص دهید و از اختصاص منابع غیر ضروری برای صرفه جویی در هزینه های خود استفاده کنید.

شما چقدر RAM نیاز دارید؟

حافظه RAM یکی از مهمترین اجزای سرور شماست. حافظه بیش از حد کم  باعث عدم کارکرد سرور شما خواهد شد، سیستم شما غیر فعال خواهد شد، و سایت شما داون میشود. دستورالعمل کلی ما برای RAM  :

2GB RAM

یک سرور میزبانی وب معمولی با cPanel، Plesk یا ISPconfig، MySQL، Apache / LiteSpeed، Mail، Statistics، یک اسکریپت مانیتورینگ، فایروال، وب میل و مجموعه ای از 20-30 دامنه با ترافیک کم تا متوسط، نیاز به حداقل 2 گیگابایت RAM دارند.

4GB RAM

مانند 2GB RAM است اما برای 30-60 دامنه با ترافیک متوسط ، برای اجرا نیاز به 4 گیگابایت رم دارند. اکثر مشتریان با لود متوسط و حداقل 15-20 مشتری که هر کدام با دامنه های خود به سرور وصل می شوند، ورود به سیستم cPanel و مجموعه ای از حساب های ایمیل، به میزان قابل توجهی از 4GB RAM استفاده خواهند کرد.

8GB RAM

هر کاربری که از وب سایت شما بازدید می کند، و یا فرایندی اجرا میشود ، هر بار که شما یا مشتریان خود را از طریق ایمیل خود بررسی می کنید، از حافظه RAM استفاده میکنید. بنابراین اگر شما دارای ترافیکی هستید که هزاران نفر در تلاش برای دیدن وب سایت شما به صورت همزمان هستند، حافظه 8 گیگابایتی در عرض چند ثانیه مصرف میشود.

+32GB RAM

اگر میزان مصرف حافظه برای پردازش های PHP و MySQL بیش از 16 گیگابایت باشد، قطعا بهتر است از caching  استفاده کنید.
وب سایت های سنگین باید از cache استفاده کنند. در این موارد پرداخت هزینه برای پلاگین های کش تاثیر گذار نیست و باید از حافظه cache  استفاده شود.
اگر بیش از 32 گیابایت رم برای یک یا 2 سایت خود استفاده می کنید بهتر است از سرور های CDN برای توزیع بار بین چند سرور استفاده کنید.

چند هسته مرکزی CPU شما نیاز دارید؟

تعداد هسته هایی که شما در سرور خود نیاز دارید به طور مستقیم با انواع لودهایی که می خواهید در سرور اجرا شوند، مرتبط است. بعضی از لود ها با 2 هسته کار می کنند، در حالی که سایر وظایف سنگین با 4 هسته و یا حتی بیشتر به خوبی انجام می شود.

افزایش تعداد هسته ها در  اکثر برنامه های کاربردی که در سرورهای معمولی استفاده می شوند، باعث بهبود کارایی برنامه ها می شوند. برای مثال دیتابیس MySQL می تواند از 4، 6، 8 هسته و یا بیشتر استفاده کند. همین امر برای  mail سرور و Tomcat / Java نیز کاربرد دارد.

سرویس های وب از افزایش تعداد هسته ها سود می برند  مانند وب سرورها – Apache، NGINX، وTomcat ،این سرویسها  بلافاصله پس از افزایش هسته های cpu  با سرعت بیشتری بارگذاری می شوند.

چقدر پهنای باند شما نیاز دارید؟

ترافیک و یا پهنای باند، اندازه گیری تمام بیت های منتقل شده و خارج شده از سرور مجازی شما است.

هر بار که یک بازدید کننده به  سایت شما وارد میشود، تمام قسمت هایی که صفحه وب شما را تشکیل می دهند دانلود می کند که شامل تصاویر، HTML، CSS و فایل های جاوا اسکریپت است. همه این موارد در استفاده پهنای باند شما تاثیر گذار هستند. مهم است که بتوانید قبل از خرید سرور مجازی بتوانید تخمین بزنید به صورت حدودی به چه میزان پهنای باند نیاز دارید.در ادامه نحوه محاسبه پهنای باند مورد نیاز به صورت حدودی به شما اعلام می شود.

برای محاسبه پهنای باند الزاما نیاز به سه عدد است:

  • اندازه صفحه
  • میانگین بازدید صفحات در هر بار بازشدن صفحه
  • میانگین بازدیدکنندگان هر روز

 اعداد به دست آمده در هم ضرب می شوند و مصرف پهنای باند روزانه بدست می آید و اگر عدد به دست آمده در 30 ضرب شود پهنای باند در هر ماه بدست می آید.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. Sam گفت:

    سلام
    مطلب جالبی بود ، از بین 7 ، 8 صفحه ای که مطالعه کردم اینجا بهتر و روان تر توضیح داده شده بود. از این بابت از شما متشکرم.
    نتیجه گیری این هست که اغلب سرورهای مجازی با رم زیر 2 گیگا بایت مانند 256 ، 512 عملا کارایی برای یک وبسایت وردپرسی ندارند. چرا که اولا نیازمند یک کنترل پنل مثل دایرکت ادمین هستیم و اگر اشتباه نکنم خود دایرکت ادمین هم 512 مگ رم میخواد اگر وردپرس و وکامرس هم در کنار چند پلاگین نصب کنیم دیگه قطعا بایست همون 2 گیگ رم رو داشته باشیم نه کمتر.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *