Spf رکورد چیست؟

رکورد spf یک چارچوب امنیتی برای ایمیل های شما است و لیست سرورهایی که مجاز به ارسال ایمیل از دامین شما هستند را مشخص می کند. این رکورد باعث کم شدن فعالیت اسپمرهایی که قصد دارند از نام دامین شما برای ارسال اسپم استفاده کنند می شود. با تعریف رکورد spf ایمیل از سمت دامین شما و لیست مورد تایید شما ارسال می شود.

به طور مشخص هر میل سروری قادر به ارسال ایمیل از سمت دامنه شما نمی باشد و فقط میل سرورهایی که مشخص کرده اید می توانند ایمیل ارسال کنند. spf رکورد، یکی از چندین پارامتر موجود برای محدود کردن مقدار  Backscatter دریافتی است. (Backscatter یک سرویس ارسال هرزنامه می باشد)

زمانی که سروری برای ارسال اسپم از نام دامین استفاده میکند میل سرور مقصد بررسی میکند که ایا دامین شما spf دارد یا خیر؟ در صورتی که  spf داشته باشد آنگاه بررسی می کند ایا این spf رکورد به نام دامین شما اشاره میکند؟ و پس از آن بررسی میکند که ایا ip  ارسال ایمیل در لیست spf رکورد قرار دارد یا خیر؟

اگر تمامی موارد ذکر شده صحیح باشد ایمیل به درستی پردازش می شود در غیر این صورت ایمیل اسپم شناخته میشود و در spam box مشاهده می شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، صحیح تنظیم شدن این رکورد بر دریافت ایمیل در inbox تاثیر گذار است و در صورتی که اشتباه وارد شود ایمیل به اسپم می رود.

نمونه صحیح تنظیم این رکورد :

domainname.com. IN TXT “v=spf1 a mx ~all”

domain name : نام دامینی است که می خواهید برای آن رکورد spf ایجاد کنید.

IN TXT: نیاز است نوع رکورد در dns zone  به صورت TXT  انتخاب شود .

v=spf1 : رکورد TXT را  به صورت spf  تشخیص می دهد.

A: لیست A Record های اصلی ایمیل است که مجاز به ارسال ایمیل هستند.

Mx: میل سرورهایی که مجاز به ارسال ایمیل هستند.

~all : mx و A رکوردها را مجاز به ارسال ایمیل می کند.

 

شما نیاز دارید spf رکورد تعریف کنید، اگر شما از سرویس های مرتبه سوم و یا سرور فیزیکی متفاوتی برای ایمیل های خود استفاده می کنید و به احتمال زیاد از طریق MX Record  به ایمیل سرور خود متصل می شوید.

به خاطر داشته باشید یک spf  رکورد لیستی از سرورهای مورد تایید شما برای ارسال ایمیل است اگر از ایمیل دیگری ارسال شود (که در لیست شما ذکر نشده باشد در واقع مورد تایید شما نباشد) پیام در INBOX تحویل داده نمی شود. به عنوان مثال برنامه گوگل از spf رکورد برای تحویل ایمیل استفاده میکند.

سایت Openspf.org به سوالات شما در مورد پشتیبانی spf  رکورد پاسخ می دهد. همچنین قسمتی برای ایجاد رکورد spf  دارد که تعدادی سوال از شما پرسیده و رکورد صحیح مورد نظر را به شما اعلام می کند.

پس از ایجاد رکورد نیاز است این رکورد به dns server در هاست شما  اضافه شود.

مطالب مرتبط

2 دیدگاه‌

  1. انجام پایان نامه گفت:

    سلام.ممنون بابت مطالب مفید سایت.

  2. نیما درخشان جان گفت:

    با سپاس، بسیار مفید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *