تفاوت بین SEO و SEM چیست؟ (بخش اول)

تفاوت بین SEO و SEM چیست؟ - بخش اول

تفاوت بین SEO و SEM چیست؟ – بخش اول

تفاوت بین SEO و SEM در این است که بهینه سازی موتور جستجو بخشی از بازاریابی موتورهای جستجو یا بازاریابی جستجو است که به طور گسترده شناخته می شود. هدف هر دو فرآیند افزایش دید در موتورهای جستجو است.

SEO در مورد بهینه سازی وب سایت شما برای کسب رتبه های بالاتر در نتایج جستجوی ارگانیک است در حالی که SEM فراتر از SEO است. این شامل روش های دیگری است که می تواند ترافیک موتورهای جستجو را مانند تبلیغات PPC به شما برساند.

SEM یا SEO کدام یک؟

صفحه نتایج یک موتور جستجوی معمولی (SERP) شامل دو نوع نتیجه است. اولین مورد نتایج جستجوی پولی و دومی نتایج جستجوی ارگانیک است.

نتایج پولی معمولاً با حروف “AD” (و گاهی اوقات با رنگ های متفاوت) نشان داده می شوند تا به کاربران کمک کنند آنها را از نتایج ارگانیک تشخیص دهند. آنها در بالا و پایین نتایج جستجوی ارگانیک نشان داده شده اند.

برای اینکه وب سایت شما در بالای «نتایج جستجوی پولی» ظاهر شود، باید از تبلیغات PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) برای پیشنهاد دادن و کسب یکی از موقعیت های برتر استفاده کنید.

شما می توانید این کار را از طریق پلتفرم های مختلف PPC ارائه شده توسط موتورهای جستجو به تبلیغ کنندگان انجام دهید.

به عنوان مثال، Google Ads ابزار تبلیغاتی گوگل است، Microsoft Advertising پلت فرم تبلیغاتی برای Bing است، هر موتور جستجو ابزار خاص خود را دارد.

برای اینکه وب سایت شما در بالای نتایج ارگانیک ظاهر شود، باید از شیوه های خوب SEO استفاده کنید. به طور خلاصه، این به معنای داشتن یک وب سایت سئو شده و انتشار محتوایی است که هدف کاربر را برای یک عبارت جستجوی خاص دنبال می کند.

هر دو فرآیند (SEO و PPC) چیزی را تشکیل می دهند که به طور کلی در بازاریابی دیجیتال، به عنوان بازاریابی موتورهای جستجو یا به طور خلاصه SEM شناخته می شود.

بیایید SEO و SEM را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم تا بفهمیم چگونه کار می کنند.

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

برای انجام مقایسه بین SEO و SEM، مهم است که با تعریف سئو شروع کنیم تا برای همه مشخص شود که تفاوت این دو در چیست.

سئو فرآیند بهینه سازی وب سایت شما به منظور دریافت ترافیک رایگان از موتورهای جستجو است. به ترافیک ناشی از سئو، ترافیک ارگانیک نیز گفته می شود.

سئو مهم است زیرا اکثر ترافیک موتورهای جستجو به بالای نتایج ارگانیک می رود. بنابراین، اگر می خواهید بدون پرداخت هزینه از موتورهای جستجو ترافیک دریافت کنید، وب سایت شما باید در 5 صفحه اول ظاهر شود.

یک وب سایت بهینه شده سئو به راحتی توسط خزنده های موتورهای جستجو قابل درک است و این باعث افزایش شانس رتبه بالاتر در SERPS (صفحات نتایج موتور جستجو) می شود.

3 نوع اصلی سئو وجود دارد:

سئو فنی، سئو داخلی و سئو خارج از صفحه.

  1. سئوی فنی (Technical SEO)

به فرآیند بهینه سازی وب سایت شما برای مرحله خزیدن و نمایه سازی اشاره دارد. با سئوی فنی شما اطمینان حاصل می کنید که موتورهای جستجو می توانند وب سایت شما را بدون هیچ مشکلی بخزند و فهرست کنند.

اجزای اصلی سئو فنی عبارتند از:

  • نقشه های سایت XML
  • URL های متعارف
  • سرعت صفحه
  • سازگاری با موبایل
  • ساختار سایت
  • امنیت وب سایت
  1. سئوی درون سایت (On-Site SEO)

به قوانینی اشاره دارد که می توانید در صفحات و محتواهای جداگانه اعمال کنید تا برای کلمات کلیدی خاص بهینه شوند.

اجزای اصلی سئو داخلی عبارتند از:

  • بهبود عنوان صفحه
  • بهینه سازی توضیحات متا
  • بهینه سازی URL
  • بهینه سازی تصویر (از طریق استفاده از متن ALT)
  • بهینه سازی تگ H1
  • بهینه سازی محتوا
  1. سئو خارج از سایت (Off-site SEO)

به فرآیند دریافت مراجع (بک لینک) از سایر وب سایت ها به منظور افزایش اعتماد وب سایت شما در چشم موتورهای جستجو اشاره دارد.

برای مبتدیان، این ممکن است گیج کننده باشد، اما سعی کنید در مورد آن مانند یک سیستم رتبه بندی فکر کنید که در آن وب سایتی که بیشترین مراجع را دارد، رتبه بالاتری دارد. مراجع، در این مورد، پیوندهایی هستند که از سایر وب سایت ها به سایت شما می آیند. به همین دلیل است که سئوی خارج از سایت را لینک بیلدینگ می نامند.

برای جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم، نه تنها به تعداد لینک هایی که به وب سایت خود اشاره کرده اید بلکه از کجا این پیوندها می آیند (و تعدادی از عوامل دیگر) نیز اهمیت دارد.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

SEM یک فرآیند بازاریابی دیجیتال با هدف افزایش دید در موتورهای جستجو از طریق دریافت ترافیک ارگانیک از طریق SEO یا ترافیک پولی از طریق تبلیغات PPC است.

بازاریابی موتورهای جستجو فراتر از سئو است، اما تنها زیرمجموعه ای از بازاریابی دیجیتال است.

بازاریابی دیجیتال شامل کانال های دیگری است که می توانید برای افزایش ترافیک وب سایت خود علاوه بر SEM و SEO مانند بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی ویدیویی و بازاریابی محتوا استفاده کنید.

چرا ترافیک SEM مهم است؟

ترافیک بازاریابی موتورهای جستجو (از طریق سئوی ارگانیک یا تبلیغات جستجوی پولی) مهمترین منبع ترافیک اینترنتی در نظر گرفته می شود زیرا هدفمند است.

به طور گسترده پذیرفته شده است که مردم از موتورهای جستجو برای یافتن راه حلی برای یک مشکل، پاسخ به یک سوال یا یادگیری نحوه انجام کاری استفاده می کنند.

بنابراین، هنگامی که جستجوگران از نتایج جستجو بر روی یک وب سایت کلیک می کنند یا روی یک تبلیغ کلیک می کنند، احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به کاربر را دارند. ارتباط وب سایت ها و تبلیغات نمایش داده شده باعث می شود که ترافیک SEM از هر منبع ترافیک دیگری با ارزش تر باشد.

فیس‌بوک و توییتر در تلاش هستند تا پلتفرم‌های تبلیغاتی خود را برای استفاده از ترافیک هدفمند بهینه کنند، اما همچنان ترافیکی که مستقیماً از موتورهای جستجو می‌آید، بازگشت سرمایه بهتری دارد.

ادامه این مقاله را در بخش دوم تفاوت بین SEO و SEM چیست؟ مطالعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *