آموزش نصب لینوکس Centos7

هفته گذشته از کارایی و علت استفاده از لینوکس که امروزه قلب تکنولوژی را در بر گرفته است، صحبت کرده ایم. لینوکس دارای توزیع های زیادیست که به دو دسته Red Hat و Debian تقسیم می شود.

هر یک از این ساختارها توزیع های محبوبی دارد اما پویاسازان قصد دارد بیشتر Red Hat-Based را محور مقالات خود قرار دهد.

ردهت Red Hat: توزیع های (Red Hat Enterprise Linux, Fedora, CentOS)

دبیان Debian: توزیع های (Ubuntu, Linux Mint, KNOPPIX)

البته با توجه به اینکه طرفداران اوبونتو هم این روزها جامعه بزرگی را تشکیل داده اند، بخش زیادی از Debian Based را هم پوشش خواهیم داد اما محوریت اصلی با Red Hat Enterprise خواهد بود.

برای شروع با لینوکس میبایست DVD آن را تهیه کرده و یا ISO را آن را از لینک زیر دانلود کرده و در DVD رایت نمایید یا فلش خود را با این سیستم عامل بصورت Bootable اماده کنید.

 

دانلود ISO Centos 7

مراحل نصب سیستم عامل Centos 7

1- پس از تهیه DVD و یا آماده سازی فلش بصورت Bootable آن را به رایانه / سرور خود متصل نمایید و سپس رایانه/سرور را روشن کنید و وارد مراحل نصب سیستم عامل شوید. برای آماده سازی جهت نصب لازم است در صفحه ی prompt گزینه ی Install CentOS 7  را انتخاب کرده و Enter نمایید.

 

2- سیستم شروع به لود مدیای Installer و اسکرین مراحل نصب می کند. پس از ورود به صفحه ی خوشامد گویی لازم است زبان سیستم را انتخاب نمایید.

 

 

3- مرحله ی بعد شما می توانید اطلاعات سیستم را به دلخواه خود تنظیم نمایید. با کلیک بر روی Date & Time می توانید کشور و منطقه زمانی را از روی نقشه انتخاب نمایید و در پایان از بالای صفحه بر روی Done کلیک کنید تا تغییرات ذخیره شود.

 

4- در قدم بعدی می توانید زبان سیستم و زبان کیبورد را تغییر دهید. در حالت پیش فرض این مورد بر روی زبان انگلیسی قرار دارد که نیازی به تغییر ندارد.

 

 

 

5- در مرحله ی بعد می توانید با انتخاب گزینه ی Installation Sources بسته های مورد نیازتان از جمله http , FTP یا NFS و یا مخازن repositories مختلفی را جهت نصب انتخاب نمایید. در این قسمت ما تغییری در این مورد انجام نمی دهیم تا بصورت خودکار در حالت Auto-detected installation media باقی بماند.

 

6- گزینه ی بعدی Software selection است که در این قسمت شما می توانید پیکربندی مورد نیازتان را انتخاب نمایید. در حالت عادی بر روی Minimal با Compatibility Libraries قرار دارد که حداقل امکانات لینوکس بر روی آن نصب بوده و نسخه ی خام محسوب می شود. پیشنهاد ما این است که از نسخه ی Minimal استفاده کرده و هر آنچه که مورد نیازتان است را خودتان در آینده بر روی آن نصب نمایید.

 

7- منوی Installation Destination شما را قادر می سازد تا هارد خود را پارتیشن بندی نمایید. مطابق تصویر دیسک مورد نظر را انتخاب کرده و تیک گزینه ی I will configure partitioning را فعال نمایید.

 

 

در صفحه ی بعد وضعیت را بر روی LVM قرار داده و Click here to create them automatically را کلیک نمایید. سیستم بصورت خودکار تنظیمات دیسک را بر اساس XFS پارتیشن بندی می کند و یک Volume Group با حجم بالا ایجاد می کند. (با ظرفیت تمام دیسک)

سه ظرفیت به شرح زیر ایجاد خواهد شد که Boot عضو LVM نمی باشد.

  1. /boot – Non LVM
  2. /(root) – LVM
  3. Swap – LVM

نگران این نباشید که در خصوص LVM یا XFS اطلاعاتی ندارید و یا Swap تا کنون به گوش تان نخورده است. تمام این اصطلاحات در فصل های بعدی به تفصیل توضیح داده خواهد شد. هم اکنون فقط بر روی مراحل نصب تمرکز داشته باشید.

 

 

در صورتی که شما مایل به پیروی از تنظیمات پیش فرض پارتیشن نیستید می توانید آن را ویرایش کرده٬ پارتیشن اضافه نمایید و حجم آن ها را تغییر دهید.

پس از پایان تغییرات بر روی Done کلیک نمایید. از شما همانند پنجره زیر سوالی پرسیده می شود که با کلیک بر روی Accept Changes به ادامه نصب منتقل خواهید شد.

 

برای پارتیشن های بیشتر از 2 ترابایت بصورت خودکار تیبل پارتیشن به GPT تغییر خواهد یافت.

8- گزینه ی بعدی Network & Hostname می باشد. برای Hostname میبایست الگوی FQDN رعایت شود که در این مرحله توصیه می کنیم تغییری در آن ایجاد نکنید تا در آینده با FQDN آشنا شویم و با آگاهی این مورد را تنظیم کنیم.

 

برای شبکه نیز در صورتی که به اینترنت متصل هستید٬ می توانید تنها Ethernet را On کنید. چنانچه شبکه ی شما از وضعیت DHCP پشتیبانی نمی کند و لازم است بصورت Static تنظیم نمایید نیز می توانید مطابق تصویر عمل کنید.

برای سرور معمولا لازم است اطلاعات IP , Netmask و Getway بصورت دستی تنظیم شود.

بنابراین بر روی Configure کلیک کنید تا صفحه تنظیمات پیشرفته برایتان بارگزاری شود. از سربرگ های موجود گزینه ی IPv4 Setting را انتخاب کنید. متد آن را بر روی Manual قرار دهید تا IP و …. را بتوانید بر اساس آن چیزی که از ISP دریافت کرده اید تنظیم کنید.

 

تا به این مرحله اطلاعات اولیه مطابق نیازمان به سیستم داده شده است و می توانیم از این مرحله عبور کنیم. بر روی Begin Installation کلیک کنیم.

 

نصب سیستم عامل آغاز شده است. در حین نصب شما می بایست برای یوزر Root کلمه عبور تعریف نمایید.

 

 

پس از تنظیم رمز عبور برای یوزر root با کلیک بر روی User Creation اولین یوزر جانبی را می توانید با نام دلخواه ایجاد نمایید. البته در صورت عدم تمایل به تنظیم٬ کافیست تا اقدامی انجام ندهید تا صرفا با همین یوزر root مراحل نصب سیستم عامل به پایان رسد.

 

 

در نهایت٬ پیامی مبنی بر پایان مراحل نصب centos را مشاهده خواهید نمود که باید بر روی Reboot کلیک کنید تا سیستم مجددا راه اندازی شده و بتوانید وارد آن شوید.

 

در مقاله بعدی شما را نحوه ورود به سیستم آشنا خواهیم نمود.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. رضا گفت:

    با احترام
    خیلی ممنون استفاده کردم زحمت کشیدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *